Pengalaman Terkena Penyakit HFMD

Korang mesti biasa dah dengar pasal penyakit HFMD (Hand, Foot, Mouth Disease) ni, kan? Aku pun biasa je dengar, tapi tak pernah aware. Sampai la tahun ni (2023), 4 ketul anak dan diri sendiri kena serangan HFMD. Ya, aku yang dah tua umur hujung 30an ni pun boleh terkena HFMD tau. Huhu.

Jadi, ini adalah coretan pengalaman aku sendiri handle dan merawat anak-anak termasuk diri sendiri. Selain tu aku kongsi juga la sedikit info berkaitan penyakit ni untuk rujukan aku dan pembaca blog ni. 


HFMD


Kronologi Serangan HFMD

Sepanjang 9 tahun jadi mak, inilah pertama kali aku hadap pasal HFMD ni tau. Sebelum ni memang anak-anak tak pernah kena. Selalunya baca pasal anak-anak kengkawan dan sepupu-sepapat je yang kena HFMD.

Kenapa anak-anak tak pernah kena? Sebab anak-anak bukan duduk kat taska. Aku yang jaga sendiri 24 jam. Takda connection dengan environment luar dan bebudak lain. Jarang bawa main kat tempat tumpuan ramai macam taman rekreasi atau indoor playground. Sebab aku lebih suka duduk dalam rumah. Anak-anak pun terpaksa rela 'berkurung' dalam rumah juga. Hahaha. Jadi memang takda potensi untuk kena jangkitan.

Sejak dah sekolah, yang besar selalu la request nak main kat taman rekreasi atau indoor playground kalau pergi mall. Jadi risiko untuk kena tu memang ada, andai kat tempat-tempat tu pernah dikunjungi oleh bebudak yang dah dijangkiti. Selain tu, dah tentulah kat sekolah kalau ada kawan-kawan depa yang pernah kena HFMD tapi tak perasan pun sebab ingatkan demam biasa. Jadi lepas baik demam pergi sekolah macam biasa tak kuarantin.


HFMD Kali Pertama

Awal bulan September 2023. Sekali 3 anak kena HFMD. Si encem Iman (7 tahun), budak Ali (2 tahun) dengan baby Umar (8 bulan). Si encem Iman kan extra special, jadi dia memang fragile. Budak Ali dengan baby Umar umur bawah 2 tahun, memang imun tak berapa nak kuat sangat.

Dapat detect lepas budak Ali baik dari demam. Dia yang demam dulu. Kami perasan ada blister muncul kat tangan dengan kaki dia. Jadi encik CH bawa pergi klinik dan doktor diagnos HFMD. 

Masa demam tu memang 2 hari dia tak makan langsung. Sebab sakit dalam mulut. Masa tu harapkan air je paksa minum taknak bagi lapar dan dehydrated. Susah hati oii anak jenis pemakan tetiba taknak makan apa langsung. 

Lepas dapat detect yang HFMD dah 'menyerang' kami pantau la anak-anak yang lain. Berdoa takde yang kena juga. Sekali baby Umar dengan si encem Iman pun dah terkena jugak.

Baby Umar masa kena tu asyik merengek sebab tak boleh menyusu macam biasa. Tiap malam puas nangis sama-sama sebab dia lapar tapi aku nak susukan tak boleh. Aku terpaksa bagi susu yang aku perah dengan syringe. 😩

Tak sangka pun rupanya taknak makan dan minum a.k.a hilang selera tu tanda-tanda anak-anak kena HFMD. Tu aku kata aku tak pernah aware sebelum ni. Huhu. Pengajaran betul.

Paling bersyukur si encem Iman sikit pun macam tak sakit tau. Rileks je dia. Boleh makan minum macam biasa walaupun dalam mulut penuh ulser. Ya Allah. Memang istimewa betul. Allah jaga dia.

Mak mertua cakap,
'Keistimewaan dia. Allah tak bagi rasa sakit langsung. Masa kecik dah hadap banyak kali pembedahan dah. Sebab tu badan dia kuat.'

Sumpah, bergenang air mata aku dengar mak mertua cakap macam tu. 🥺

Aku dengan encik CH suspek dapat virus HFMD ni kat Mydin Bukit Mertajam. Sebab anak sedara aku yang kecik sekali kat Penang pun kena jugak masa kami bagitau kat family sana yang budak Ali doktor diagnos HFMD. Masa tu kami bawa dia, mak dan anak-anak pergi Mydin. Saja berjalan cuci mata sebelum balik Ganu. Ada la depa pi masuk main kat pusat mainan game kat situ. Aku rasa betul dah kena kat situ. Confirm.


HFMD Dewasa
Tangan aku yang penuh dengan blister terpenyet 😂


HFMD Kali Kedua

Penghujung bulan Oktober 2023. Yang ni confirm pembawanya Cik Merah. Sebab ada kawan sekelas dia yang kena HFMD dan parents budak tu maklumkan pada semua. Depa siap buat laporan kat Klinik Kesihatan dan ada pegawai kesihatan yang datang buat pemeriksaan kat sekolah.

Kali ni yang kena Cik Merah, budak Ali, baby Umar, si encem Iman dan aku. Sebab anak-anak dah pernah kena, jadi aku dan encik CH lebih aware. Si encem Iman, budak Ali dengan baby Umar la kesian sebab kena lagi untuk kali yang kedua.  

Cuma part aku je yang tak sangka boleh dijangkiti juga masa tu. Patut la lain macam demamnya. Sejuk gigil sampai tak boleh nak buat apa. Dengan sakit kepalanya. Memang tak larat gila. Aku bangun untuk solat dan mandi koboi je.

Lepas baik demam, tekak pun start sakit. Nak menelan langsung tak boleh. Sekali je aku makan masa tu. Kena paksa jugak makan sebab risau takda susu untuk budak Umar pulak. Huhu. 

Malamnya aku tak boleh nak tidur sebab tangan dengan kaki rasa sakit berdenyut dan merenyam sangat-sangat. Macam ada benda gerit-gerit bertubi-tubi tak berhenti weh. Sampai tak ketahuan arah, aku lumur dengan krim WD. 

Esok tu terus berlambak blister keluar tapi macam terpenyet. Patutnya kan dia timbul macam gelembung air kena minyak panas tu. Aku rasa sebab aku lumur WD yang dia jadi penyet tu. Hahaha. Bila dah keluar blister tu, jenuh nak jalan. Sakit bila pijak lantai.

Duk sebut sangat dalam hati, 'Transfer la demam anak-anak kat aku, ya Allah.' Nahhh..sekali Allah bagi aku rasa sendiri  macam mana azabnya bila kena HFMD. Patut la anak-anak meragam sakan. Memang sakit. 😌

Pengalaman yang tak boleh dilupakan sungguh. Sehingga saat ini, blister kat kaki aku masih lagi mengelupas kulitnya. Tapi syok jugak. Habis kulit-kulit kaki yang dah keras dan mati terkopek sekali. Halus mulus kulit tapak kaki aku tau.


Rawatan Kendiri Di Rumah

Alhamdulillah sebab kami semua tak kena warded pun. Doktor cuma bagi ubat dan dia minta pantau condition kat rumah je. Jika makin melarat macam demam tak kebah dan berlarutan sampai nampak dehydrated, kena cepat-cepat pergi hospital bahagian kecemasan. 

Sepanjang tempoh tu, mandi memang pakai sabun antibakteria. Pakaian pun basuh cari sabun pencuci jenis antibakteria. Sentiasa pastikan minum air yang cukup. Paksa makan walaupun sikit dengan cara sembur dulu ubat kebas dalam mulut. Makan ubat ikut waktu dan pantau suhu demam. Sapu calamine lotion kat blister untuk kurangkan rasa gatal dan bagi effect sejuk. Persekitaran rumah dan mainan pun kena pastikan sentiasa bersih. 

Itu je la yang kami buat kat anak-anak masa tu. Bimbang kat si encem Iman, budak Ali dengan baby Umar je lebih. Depa bertiga kan kategori fragile. Mujur tak melarat teruk. Alhamdulillah Allah pelihara. 



Info HFMD

Info Tentang HFMD

Itulah kisah kami anak-beranak dijangkiti HFMD. So, aku nak kongsi sedikit info tentang penyakit ni dengan korang juga. Tentang kesihatan ni kita wajib ambil tahu. At least ada ilmu dan persediaan nak buat apa jika terkena. 


Apakah Penyakit HFMD?

Buat yang tak tahu, HFMD adalah sejenis penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus Coxsackie A16 dan Enterovirus-71(EV71). Virus ini boleh merebak melalui air liur, sentuhan cecair blister dan juga najis dari mereka yang telah dijangkiti.

Dipanggil juga sebagai Penyakit Kaki, Tangan dan Mulut kerana 3 bahagian ini paling ketara nampak kesan jangkitan iaitu blister. Tapi blister ini sebenarnya boleh naik di seluruh badan. Dalam mulut kita sebut ulser, bahagian anggota badan kita sebut ruam. Blister ni sangat gatal dan akan melepuh sehingga menimbulkan rasa sakit.

Kebiasaannya kita dengar penyakit ini hanya dijangkiti oleh anak-anak kecil berusia bawah 5 tahun. Kemungkinan disebabkan antibodi yang belum cukup kuat untuk protect serangan kedua-dua virus HFMD. Tapi jangan tak tahu yang orang dewasa juga boleh dijangkiti. 90% adalah kanak-kanak dan 10% lagi orang dewasa.


Orang Dewasa Pun Boleh Terkena Jangkitan HFMD?

Ya. Boleh. Macam yang aku tulis kat atas tu, 10% orang dewasa boleh dijangkiti HFMD. Terutamanya warga emas yang kita pun tahu tahap imun dah makin berkurangan. Selain tu, dewasa yang ada sakit tertentu. Macam aku sendiri. Umur baru 30an pun boleh terkena jangkitan. 

Doktor yang rawat aku untuk masalah batu karang dalam buah pinggang aku ni pernah pesan yang badan aku tak kuat sangat. Senang kena jangkitan virus. Sebab kat buah pinggang aku sendiri dah jadi 'rumah' untuk kuman apa nama entah. Dia memang pesan kat aku, kalau demam aku kena warded. Bimbang keadaan aku makin worse. Maklum la bulan 2 baru nak operate. Tapi hari tu masa kena HFMD aku tak warded pun la. Kuarantin dan pantau kat rumah je.

Jadi, orang dewasa juga berisiko kena HFMD tau. Umur 50 ke atas dan dewasa yang ada masalah kesihatan. Fragile la kiranya. Macam aku sendiri mungkin terjangkit sebab duk uruskan anak-anak yang terkena jangkitan. Duk basuh berak depa dan air liur si budak Umar yang asyik menjejes kena kat aku.


Tanda-tanda Telah Dijangkiti HFMD

Hanya doktor saja yang boleh diagnos tau penyakit HFMD ni. Kita tak boleh memandai-mandai nak diagnos sendiri. Sebab penyakit ni walaupun nampak macam biasa-biasa (99.9% kes), tapi sebenarnya ada bahayanya juga. Boleh effect otak dan jantung sehingga menyebabkan kematian. Komplikasi pada otak dan jantung ialah keradangan iaitu myocarditis (radang jantung) dan encephalitis (radang otak).

Tapi kita juga boleh alert dari awal sebagai langkah berjaga-jaga dan rawatan kecemasan.  Kebiasaannya, pesakit akan demam yang teruk dengan suhu tinggi melebihi 39°C. Demam menggigil kesejukan dengan sakit kepala dalam 1- 2 hari. Memang tak boleh nak buat apa. Melepet je.

Masa demam ni memang tak lalu nak makan sebab tekak memang sakit walaupun takde nampak lagi ulser. Rasa macam perit gila kat tekak. Nak minum air pun seksa. Tapi kena paksa jugak la taknak dehydrated

Lepas tu blister akan muncul di tapak tangan dan kaki serta ulser dah penuh dalam mulut. Ini kira last stage la kena hadap. 


Tanda-tanda HFMD


Tanda bahaya/Danger sign HFMD

Info ni aku dapat dari perkongsian Dr. Saleh di FB beliau. Jadi aku kongsikan untuk bacaan kita bersama. Ini adalah tanda-tanda awal myocarditis atau encephalitis yang kita kena alert. Kalau terjadi kena segera dapatkan rawatan di hospital.

1. Kelesuan (lethargy).
Boleh jadi anak anda lesu dan letih kerana tak dapat makan/ minum. Boleh jadi juga tanda awal nak jadi lebih teruk. Jadi, kalau anak anda kelihatan lesu, jangan berlengah.

2. Muntah berterusan.

3. Sakit kepala yang berterusan. 

4. Tangan sejuk.

5. Terkejut-kejut semasa tidur.
Ini antara tanda awal ada radang di otak di kawasan brain stem. MEMANG DANGER SIGN

6. Demam melebihi 2 hari.

7. Meracau dan bercakap benda pelik-pelik (contoh : nampak benda terbang).
Terutama semasa demam. Ramai yang akan kaitkan dengan benda mistik. Be careful. Ini antara tanda major untuk encephalitis.

8. Tidak sedarkan diri atau nampak macam hanyut (delirious, altered concious level).

9. Sawan.
Even semasa demam. Jangan anggap ini hanya sawan demam. Ini adalah tanda BAHAYA. 

Ini antara tanda bahaya yang  kita kena perhatikan. Jangan ambil mudah tau. Memang kena alert sentiasa keadaan anak-anak. Kalau dah ada tanda-tanda ni, bertindak dengan cepat jangan bertangguh. 

Dr. Saleh juga ada tulis peringatan untuk doktor yang dapat kes HFMD supaya perhatikan extra sign menandakan pesakit dalam keadaan bahaya, iaitu : 
1. Sinus tachycardia
2. Poor perfusion, cold peripheries
3. Gallop rhythm
4. Hepatomegaly
5. Hyperreflexia, clonus
6. Paralysis one limb
7. Raised total white count 


Langkah Pencegahan Jangkitan HFMD

Dari pengalaman aku sendiri, jadi ini pandangan aku yang dirasakan relevan untuk mengurangkan risiko dijangkiti virus HFMD

1. Elakkan pergi di kawasan yang sesak dan diragui kebersihan (takda maintenance pembersihan) seperti taman permainan terbuka atau indoor

2. Sentiasa bersihkan tangan dengan hand sanitizer bila menyentuh permukaan tempat-tempat awam. 

3. Didik anak tentang kebersihan diri dan sentiasa ingatkan supaya tak menyentuh sana sini sesuka hati bila di kawasan awam. 

4. Jauhkan diri dari mereka yang sedang tak sihat (demam, batuk, selesema). Jangan ada contact/sentuhan buat sementara waktu. Kalau terpaksa, pastikan penjagaan kebersihan diri tip top. Sentiasa cuci tangan atau bersihkan diri selepas berjumpa/bermain. 


Apa Nak Buat Jika Dah Dijangkiti HFMD? 

Selalunya bila dah kena, baru kita beringat nak mencegah. Kalau tidak, memang kita buat rileks je. Huhu. Tapi takpa la. Kekadang benda tu tak dijangka. Jadi, aku kongsikan juga apa yang patut kena buat bila dah dijangkiti HFMD berdasarkan pengalaman aku sendiri.

1. Kena pastikan kebersihan diri dan persekitaran sentiasa terjaga. Boleh cuba dengan mandi menggunakan sabun antibakteria. Kawasan sekitar dan alat mainan anak-anak pun boleh cuci dengan pencuci antibakteria. Pastikan pampers dan najis anak-anak dibuang serta dibersihkan dengan elok. 

2. Pastikan makan dan minum cukup supaya tak lesu dan dehydrated. Tekak memang sakit sebab mulut penuh dengan ulser. Tapi kena paksa. Sembur dulu dengan ubat sembur mulut yang kebaskan rasa sakit tu. 

3. Sapu ubat atau calamine lotion dengan kerap di tangan dan kaki yang dinaiki blister. Selain dapat keringkan blister dengan cepat, ia juga dapat kurangkan rasa gatal dan sakit. Boleh la elakkan aktiviti menggaru yang boleh menyebarkan air bisa dari blister tu menjangkiti orang lain. 


Alert! Jangan Pandang Ringan Tentang HFMD. 


Info dari Dr. Saleh juga, antara April hingga Jun 1997, 29 kanak-kanak meninggal dunia di Sarawak kerana HFMD. Varian EV 71. 

Ni dah nak masuk tahun 2024 dah korang. Tak tahu la sepanjang 27 tahun lepas dari kes kat Sarawak tu dah berapa ramai dijangkiti HFMD dan meninggal dunia sebab komplikasi. Maklum la setiap tahun mesti kita akan dengar pasal HFMD ni terjadi di sekeliling kita, kan? 

Apa pun, kena sentiasa ingat yang HFMD bukan demam biasa. Just be careful. Jaga kebersihan yang paling penting sebagai langkah pencegahan. 


Bisik-bisik :: Orang cakap mak tak boleh sakit. Tapi pada aku, mak pun manusia biasa juga. Kalau Allah nak bagi rasa sakit tu, siapa kita nak menidakkan?

1 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Memang kesian kalau kena kat budak2. Setiap tahun memang banyak kes HFMD.

    Done follow sini. By the way jemput join Cie ada buat segment giveaway 😊

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan