Monday, 31 May 2010

~lindungilah mereka Ya ALLAH..~



rasanya ramai yang dah tahu tentang peristiwa kapal pasukan2 sukarelawan kemanusiaan dari 50 buah negara yang membawa bekalan makanan, perubatan dan sebagainya ke Gaza,Palestin telah ditawan oleh pihak Israel laknatullah..kalau tak salah aku hampir 700 anggota yang dihantar untuk misi ini tanpa mengira bangsa dan agama atas dasar kemanusiaan..

tapi pihak Israel laknatullah telah bertindak kejam dan melampaui batas kemanusiaan dengan menawan dan telah membunuh beberapa orang pejuang keamanan tanpa belas kasihan..sangat zalim..aku harap mereka yang lain masih lagi terselamat dan tidak menjadi mangsa pembunuhan kejam makhluk yang dilaknati Allah ini sebab ada wakil dari negara kita Malaysia..mudah mudahan Allah melindungi mereka..amin..

dalam al-Quran pun dah termaktub golongan yahudi ini merupakan musuh Islam..sebab itu dari zaman nabi dahulu lagi golongan ini sering mengecam umat Islam..sehingga kini..lihatlah kesengsaraan umat Islam Palestin..walaupun mereka terus berjuang berjihad habis habisan mempertahankan agama, bangsa dan negara mereka..pihak Israel laknatullah tidak pernah serik menyerang membunuh mereka tanpa belas kasihan dan rasa perikemanusiaan..memang sangat zalim dan kejam..khabarnya Israel laknatullah ni semakin berani sehingga melanggar undang2 kemanusiaan kerana mereka didalangi oleh pihak US..hmm..aku pun kurang pasti sebab semua ini politik duniawi..

apa yang mampu aku buat adalah berdoa semoga mereka2 yang ditawan itu selamat..setakat ni yang aku dengar dah 20 orang mati dibunuh dan lebih kurang 60 orang cedera..ya Allah..sedihnye aku dengar..harap2 yang lain2 tidak menjadi mengsa kekejaman Israel laknatullah ini..lindungilah mereka ya Allah..sesungguhnya hanya kepadaMU tempat kami bermohon perlindungan..

tadi aku jelajah dari blog ke blog dan tengok di facebook..ramai yang syorkan baca doa Qunut Nazilah..doa ini dikatakan sunnah Rasulullah SAW yang dibaca ketika kaum muslimin ditimpa musibah yang dasyhat seperti peperangan..info di sini>> definisi Qunut Nazilah..lafaz doa ini adalah seperti di bawah..
*ini lafaz doa Qunut Nazilah*


*ini terjemahan doa di atas*


maaf sebab aku kurang setuju dengan terjemahan doa ini kerana bagi aku perkataan murka itu tidak bersesuaian dengan sifat Allah..bukankah sifat Allah itu hanya yang indah2..jadi aku masukkan juga satu doa yang telah diterjemahkan dalam bahasa Melayu yang aku rasa lebih sopan dan molek dan kita faham maksud isinya..info aku dapatkan di sini>> doa memohon pertolongan Allah..


Ya Allah, bantulah saudara-saudara kami para mujahidin di Iraq dan di semua tempat.
Ya Allah, bantulah mereka dan janganlah Engkau membantu musuh melawan mereka.
Ya Allah, bantulah mereka dan janganlah Engkau menolong musuh melawan mereka.
Ya Allah, berilah mereka (cara membuat) makar untuk menghadapi musuh-musuhnya dan janganlah Engkau memberi makar kepada musuh mereka.
Ya Allah, tepatkanlah bidikan mereka dan kukuhkanlah kaki-kaki mereka serta berilah taufiq-Mu pada setiap langkah mereka.
Ya Allah, satukanlah barisan mereka dan kumpulkanlah segala upaya mereka.
Ya Allah, jadikanlah jihad mereka di jalan-Mu dan janganlah haramkan pahala jihad mereka atas kami.
Ya Allah, tolonglah kaum muslimin yang terzalimi di Iraq dan semua tempat.
Ya Allah, tolonglah mereka (kaum muslimin) dan perbaikilah hubungan mereka.
Ya Allah, binasakanlah Amerika dan sekutunya yang zalim, goncangkanlah dan hancurkan mereka.
Ya Allah, cerai beraikan barisan mereka dan luluh lantakkan kalimat mereka.
Ya Allah, janganlah Engkau memberikan kedudukan yang baik bagi mereka di muka bumi ini.
Ya Allah, lemparkanlah rasa takut dalam hati-hati mereka.
Ya Allah, hitunglah jumlah mereka, bunuhlah mereka dan jangan sisakan seorang pun dari mereka.


itu sahaja yang aku mahu kongsikan dengan kawan2 aku di alam maya ini..semoga dengan berkat doa kita, mereka yang berjuang itu terselamat dari sebarang malapetaka akibat kekejaman Israel laknatullah..Allahu Akbar!!!


bisik2:: walaupun mungkin kita umat Islam kalah di dunia ini..yakinlah di akhirat sana nanti kita tidak pernah kalah..itu janji Allah..tapi janganlah kita 'berpatah arang berkerat rotan' selagi kita mampu berjuang mempertahankan Islam..berjihad la selagi terdaya..jihad itu luas pengertiannya..


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Friday, 28 May 2010

~selamat hari lahir sahabatku sayang...~



selamat bercuti buat semua..ari ni cuti wesak day..rasanye negeri2 tertentu je kot yang cuti eh..yang aku tahu selangor dengan penang..lagi negeri mana eh cuti??hehehe..ape2 pun selamat bercuti la eh buat semua yang tengah bercuti..boleh la jalan2..p cuti2 malaysia ke..p berdating ke..p mana2 je la..janji angpa semua enjoy..aku tak p mana2..memerap je dalam rumah..sok kot baru nak kuar..p beli barang dapur untuk mak dan p tengok SHREK..dah janji dah dengan my lovely kazen..paksa die teman..kah3..


today is my BBF's birthday..cik azlin sharina..die sambut sekali dengan wel2 day la..ahaha..sori dear..bergurau je..selamat hari lahir lalink..umo ang dah 24 tahun ok..dun act like childish anymore..ahaha..padahal diri yang bercakap tu yang selalu berperangai macam bebudak..tak padan dengan umoq..kan dear kan??kah3..tak kesah..cheq macam budak2 pun ang kawan jugak dengan cheq..sebab tu cheq sayang ang lebih2..hehe..

semoga ang panjang umoq..murah rezeki..so boleh la belanja cheq..hehe..pastu semoga ape saje yang ang impikan akan jadi kenyataan..hope ur dream to be a lecturer akan jadi kenyataan..pengalaman mengajar ade dah tu..ari tu jadi tutor..sekarang kan ang dah sambung master..(wahh!!cheq jeles ok!!) pas abis master nanti amik PHD lak..pastu leh la jadi lecturer..cheq doakan kejayaan sentiasa menjadi milik ang..amin..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ni la die kawan aku yang sambut besday die ari ni..ni gambar masa zaman2 aku study dulu..kami memang senget sedikit ye kawan2..ahaha..sian tau terpaksa dok atas lantai kat tangga sebab kerusi dah penuh dalam dewan tu..ni encik 'tom cruise' yang snap gambaq..aku paksa dia..kui3..sila abaikan cara aku duduk yang agak tidak sopan itu..ahaha..slim nye aku masa ni eh..huhu..ok..aku nak sambung buat ucapan..ini adalah selingan..hahaha..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

eh dear..memandangkan umoq ang pun dah menghampiri suku abad..walaupun cheq yang dah melebihi dulu..ahaha..tapi, mana la nak tau kot kan tetibe jodoh ang sampai dulu..sila jangan lupe jemput cheq ok..kalau ang lupe..cheq majuk 10 tahun dengan ang..hahaha..jangan sebok tanya cheq bila..sebab semua keputusan ada di tangan kawan ang yang ang panggil encik 'tom cruise' itu..silalah bertanya pada dia ok..ngeh3..

akhir kata..semoga ang gembira2 saja walau di mana jua ang berada..cheq sentiasa ingat pada ang..walaupun kita jauh beribu ribu batu..nak jumpa pun payah..(last kita jumpa kat jalan masjid india..tahun lepas kot..hehe..) tapi cheq tak pernah lupa kat ang..kat geng2 kita yang kuat melantak itu..cik anum, cik leha, cik aini..oh! cik dayah pun kena sebut nanti die merajuk..haha..walaupun kita jarang2 sms apatah lagi nak tepon2 tanya khabar..kui3..tapi yang pasti angpa sentiasa ada dalam hati cheq..tapi angpa kena share la berhimpit2..sebab encik 'tom cruise' dah amik ruang yang banyak walaupun die kurus..ngahaha..



sekian saje ucapan besday untuk ang cik alin yang disayangi..rasa macam tulis surat cinta pulak..kui3..jaga diri ang baik2 eh sayang..cheq sayang ang sangat2..ade rezeki kita gather ramai2 eh..miss u dear..


bisik2:: owh..rindunye kenangan dengan kawan2 baik aku kat U dulu..uwaaaa...T_T



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Thursday, 27 May 2010

~bila aku mula bermonolog seorang diri..~



jam dah menunjukkan kul 1.55 pagi menghampiri kul 2 pagi..tapi mata aku dok terkebil2 tak ngantok2 lagi padahal sok masih ari kerja..eh?? sok pulak..pagi kang la..ahaha..apa da aku ni..mata aku dok segar bugar lagi ni weh..camne ni?? huhuhu..tu la..sape suh bantai tido awal2 tadi..padan la muke aku..tadi pas maghrib je terus aku hanyut..kul 11 lebih terjaga sendiri sebab belum wat isya' dengan tak iron baju kerja lagi..selalu pas maghrib aku dah iron siap2..ni tadi ntah angin ape p tibai tidoq lak..ahaha..


yeay2..ari jumaat cuti..nak p sambut wel wel..ahaha..hei..ade ke pulak nak p sambut2..tu bukan raya aku la weh..aku sambut raya puasa dengan raya aji je..hik3..sebenaqnye nak habaq syoknye dapat 3 ari cuti..leh la enjoy2..lagipun baru dapat gaji..mahu p tengok SHREK..yippiiii!!! nak p shopping barang dapur untuk mak juge..dah budget2 dah pas dapat gaji semalam..dah tolak untuk simpanan, nak bayar hutang itu ini, wit belanja bulan 6..ade la baki2 nak enjoy2 sikit..hek3..


owh..pagi ni nanti time opis my desktop sampai..dah hampir sebulan lebih aku kerja baru aku dapat desktop..ish3..sadis betul..biasa la kerja dengan NGO ni..nak tunggu dapat kelulusan budget tu payah bebenor..banyak songeh sket..huk3..selama ni aku dok buat kerja pakai netbook yang kecik demek yang leh wat mata aku lagi rabun dan jadi juling tu..ahaha..dah dapat desktop ni lega la sikit..baru syok dan semangat nak wat kerja..keh3..rm3300 punya desktop aku bantai..tak sabonye nak tunggu..semangat rasa nak pergi kerja..ahaha..


sejak dah kerja ni..masa aku dengan encik 'cinta hati' dah kurang la..nak mesej2 pun dah tak berapa laju..siang2 masing2 sebok dengan kerja..malam2 balik kerja kadang2 die hilang dulu, kadang2 aku yang hanyut dulu..die lak kadang2 sebok dengan aktiviti die sendiri kat sana..kuar dengan kawan2 la malam2..aku?? sorang2 je layan perasaan sendiri kat rumah..tu yang selalu aku hilang p alam lain dulu tu..huuu..takpe la..dugaan bercinta jarak jauh ni..semoga hati aku dan hati dia masih kuat bersatu..uhuk2..aminn..


eh..ok la..aku ni bukan boleh dibiarkan..kang melalut merepek meraban tak tentu hala..ahaha..mahu bergolek2 dulu..nanti2 pejam la mata ni dengan sendirinya..selamat malam dunia..


bisik2:: banyak kisah nak update..tapi malas nak karang ayat..nanti2 la untuk entri seterusnya..heee..*tak habes2 dengan malas..ngeh3...*



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Monday, 24 May 2010

~hebatnya CINTA itu..~



Kadang2 aku terfikir. Kenapa sesetengah dari kita boleh bertukar menjadi individu yang lain semata mata kerana cinta. Maksud aku cinta dari sang kekasih. Yang belum tentu sah menjadi pasangan hidup sehingga akhir hayat kita. Hebat betul penangan cinta sang kekasih ni kan?



Kalau diperhatikan situasi sekarang ni. Macam-macam dah berlaku akibat daripada panahan cinta sang kekasih ni. Bukan setakat yang sudah dewasa. Yang masih remaja pun sudah pandai bermain cinta. Kadang-kadang yang masih mentah umurnya dan masih di sekolah rendah pun dah kenal erti cinta. Fahamkah mereka apa maksud cinta itu sebenarnye ek? Musykil betul aku dengan situasi seperti itu.


Kerana cinta si kekasih. Sanggup ketepikan ibu bapa. Boleh lupa dengan cinta ibu bapa. Lupa yang sudah berpuluh tahun ibu bapa menyemai cinta mereka untuk kita dari sekecil tapak tangan sehingga dah meningkat dewasa. Menentang ibu bapa bila cinta tidak mendapat restu. Sanggup membelakangkan ibu bapa dengan tidak memaklumkan dan meminta izin untuk menjalin cinta. Semua semata mata kerana cinta pada si kekasih yang baru sehari sebulan setahun dikenali. Hebat kan cinta itu?


Kerana cinta si kekasih. Sanggup bergolok bergadai untuk memenuhi kehendak hati yang di cinta. Biarlah susah macam mana pun sanggup berkorban. Lupa yang dikorbankan itu bukan dari hasil titik peluh sendiri. Tapi mengharapkan pemberian dari ibu bapa juga. Ada pula yang sanggup berhutang keliling pinggang. Asalkan hajat sang kekasih dapat dilaksanakan. Hebatnya penangan cinta kan?


Kerana cinta sang kekasih. Maruah sanggup dipertaruhkan. Biarpun belum pasti si kekasih lah yang akan menjadi pasangan hidup. Yang penting dapat memberi kepuasan kepada si dia yang tercinta. Kengkonon dapat mengeratkan lagi hubungan kasih sayang dan untuk membuktikan cinta. Tapi sayangnya, bila titik noda itu mula bercambah menjadi benih. Segala rasa kasih, rasa sayang dan rasa cinta terus hilang sekelip mata. Si kekasih melarikan diri tidak mahu bertanggungjawab. Diri malu nak menanggung seorang diri. Kengkonon untuk menjaga air muka dan maruah yang telah tiada itu, benih yang tidak berdosa itu menjadi mangsa pembunuhan. Hebatkah cinta itu?


Lihatlah betapa kuatnya kuasa cinta. Ini bagi mereka yang tidak berfikir secara waras dan terlalu asyik dengan cinta sehingga lupa segala-galanya. Mereka hidup dalam dunia mereka sendiri. Akhirnya mereka yang akan terjerat. Bagi mereka yang waras pasti tidak terjadi perkara seperti di atas. Sebab mereka masih berpijak di bumi yang nyata. Masih ingat bahawa cinta itu adalah anugerah dari Allah. Pasti mereka akan menjaganya dengan penuh amanah.


Aku berbicara bukan nak menghentam sesiapa. Bicara aku telus. Hanya ingin meluahkan rasa dan buah fikiran. Maaf kepada mereka yang terasa. Aku takde niat sedikit pun untuk berbuat begitu. Bicara aku ini untuk peringatan diri aku sendiri juga. Buat aku memuhasabah diri aku. Supaya aku tidak terus hanyut dengan cinta yang boleh melalaikan aku. Semoga Allah sentiasa melindungi aku dan kamu-kamu semua. Amin..

Cinta aku pada si dia adalah kerana Allah. Semoga Allah merestui hubungan kami. Terima kasih juga pada ibuku yang restu cinta aku dan dia. Semoga dia adalah jodohku yang telah ditetapkan oleh Allah. Aku berdoa juga semoga hubungan kami terus terjalin dalam ikatan suami isteri yang sah satu hari nanti. InsyaAllah. Hanya Allah yang mengetahui segalanya.






Bisik2:: Skema lak ayat aku dalam entri ni. Hehe. Bila terasa nak bermadah pujangga. Macam ni la jadinya aku. Ngee..(^_^)


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~permata untuk isteri~



owhh..tetibe nak jadi jiwang karat sat..wakaka..dok syok2 wat kerja terdengar lak lagu ni..terus mood bertukar jiwang..hoho..nanti kawen nak suh bakal encik suami nyanyi lagu ni la..muahaha..lagu dulu2 jugak best eh..lagu sekarang ni banyak lagu cinta remaja je..mule2 je syiok dengar..lama2 jadi cemuih..lagu2 evergreen macam ni dengar la time bile2 pun..tetap menusuk kalbu jiwa raga hati limpa semua..hehe..meh kita layan sama2 meh..






PERMATA UNTUK ISTERI by Kopratasa


Telah ku siapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang


Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami


Kerana engkau isteri
Ku ingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku


bisik2:: moga2 nanti aku jadi isteri yang terbaik buat bakal encik suami..(^_^)



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Sunday, 23 May 2010

~best ke jadi artis eh??~



wahhh..semua pakat dok cakap pasai kemenangan shahir dalam final AF8..kat blog kat FB dok soksek soksek pasai die..tahniah la eh shahir..harap terus sukses dalam dunia hiburan ni..tentu ang hebat eh sebab orang kata dah boleh agak dah ang yang akan menang..selalunye sape yang akan jadi juara AF pasti dah dapat dijangka..


ye ek?? tu orang cakap la..aku tak tahu kesahihan nye sebab aku tak tengok pun AF..maklum le rumah aku takde astro..orang mesekin..wakaka..idok le..memain je..rumah aku tak pasang astro sebab saluran tv yang ade 6 saluran ni pun tak tertengok weh..membazir je pasang astro..udah le dok ngulang2 je cite kat astro tu..kata kazen aku la..hik3..


makin bercambah2 artis realiti skang ni eh..tapi yang menjadinye idak semua..yang ade rupe je kot yang naik nama menjulang2..yang biasa2 je rupenye glamer kejap je..pastu terus tenggelam tak timbul2..kalau ade pun yang betul2 berbakat..macam aizat..hehe..betul ke fakta aku ni?? ke auta je..ngahaha..


tapi serius la..aku pun tak berapa nak kenal sangat artis2 baru yang muncul ni..maklum le, aku kurang sikit ikut perkembangan semasa dunia hiburan ni..tertinggal kat belakang je aku ni ha..kui3..malas nak amik port sangat..kadang2 bile kuar tv aku pon tak tahu die tu sape..ahaha..sian betul..


macam2 sangat rancangan realiti kat malaysia ni kan..semua cari bakat menyanyi..AF, OIAM, Bintang RTM, Mentor, macam2 la..aku pun dah tak ingat..hehehe..tapi ada satu ayat wartawan yang aku ingat sampai sekarang..dalam rancangan ape ntah..die bagi komen.."selagi kau belum ada produk(album/single)..jangan nak berangan kau tu bergelar artis..kau tu setakat peserta rancangan realiti je.." ntah die tuju kat sape aku tak tahu la..masa tu aku tertengok iklan rancangan tu je..laser gak mulut die weh..ahaha..tapi ade betulnye jugak..


best ke jadi artis ek?? aku tengok macam ramai je berebut2 nak bergelar artis ni..kalau ada audition mesti beribu2 yang pergi..nak jadi penyanyi..tahu takde bakat pun terhegeh hegeh p malukan diri sendiri join audition..aku yang tengok pun rasa kesian..hmm..ape2 je la labu..janji angpa seronok dengan ape yang angpa buat..aku takat jadi pemerhati je la..hehe..


bisik2:: aku setakat melalak dalam bilik mandi pass le..kot kemaruk sangat p masuk k-box melalak dalam tu..ngahaha..


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Friday, 21 May 2010

~drama dan kehidupan~



situasi lepas aku tengok drama yang sedih2 kat tv3 ke tv2 ke tv1 ke..konfom air hidung air mata aku pun merembes keluar tak henti2..tapi aku ni jenis nangis senyap2 punye pesyen..nanti2 mesti mak aku tegur.."eh2..kakak nangis eh.." dengan semangat aku pun jawab.."mane ade!!mata masuk habuk la.." mak menyerang balas.."eleh..macam mak tak tahu ang tu..kememek..tengok cerita pun nak nangis.." wakaka..kantoi aku di situ..potong stim je tau mak aku ni..aku syok2 layan drama..ahaha..

encik 'tom cruise' pun suka cakap kat aku.."ala..tu drama je..bukan betul2 pun..yang mi nak nangis2 pasai pa??" huuu..mesti ramai dari angpa pun cakap macam tu kot..eleh..setakat drama je..bukan betul berlaku..rekaan semata2..tengok je dah la..yang nak emo2 kenapa..

owh..tidak pada aku..sebab tu aku touching terlebih2 kalau tengok drama menyayat hati ni..bagi aku, sesetengah drama adalah cermin kepada kehidupan realiti kita sehari hari..cuma dalam drama ada pelakon2 nya yang dibayar untuk melakonkan sesuatu watak mengikut skrip yang telah diatur..apa yang pasti, segala watak yang dilakonkan dalam drama adalah berdasarkan realiti hidup kita..skrip saja telah diolah dengan menambah pelbagai 'perisa' untuk menjadikan jalan cerita lebih menarik..

kehidupan realiti kita juga ibarat drama2 tv lakonan pelakon2 tersebut..cuma kita adalah pelakon untuk drama kehidupan kita sendiri..kitalah penulis skrip..kitalah pengarah..jadi aturlah perjalanan kehidupan kita sebaik mungkin.."perjalanan hidup yang kian mencabar mengajar aku untuk terus berusaha melakukan yang terbaik kerana akulah pelakon utama dalam setiap episod hidupku.." sebab tu kat header blog aku ade kata azimat yang aku reka sendiri ni ha..konon2 nak bersastera..kui3..

jadikan mesej yang cuba disampaikan melalui drama tu sebagai pengajaran untuk kita memperbaiki hidup kita..jangan tengok untuk seronok2 je..penat2 penulis skrip tu tulis jalan cerita nak bagi angpa pikiaq..macam drama Adamaya yang angpa suka tengok tu jugak la..siap emo2 marah maya sebab wat kat laki dia macam tu..apa mesej yang cuba disampaikan??ade angpa pikiaq dak??haa..itulah yang aku maksudkan..amik mesej yang baik2 je..yang buruk2 jadikan teladan supaya kita tak ulang siar dalam drama kehidupan realiti kita..


bisik2:: faham tak ape aku merepek meraban ni?? sebab aku emo tengok drama Dendam Seorang Isteri kat tv2 tadi punye pasai la ni..ahahaha..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~mari berzikir bersama..~



owh..petang2 jumaat ni biasa la..jadi baloq liat lak nak buat kerja kat opis..maklum le esok kan cuti..kui3..lagipun lagi 15 minit dah nak abis waktu kerja..maka tahap kemalasan tu bertimpa timpa la melanda..hoho..

petang2 ni elok jugak kan berzikir..dapat pahala..dapat tenangkan hati dan minda..meh la kita sama2 berzikir..basahkan lidah dengan zikirullah..jangan asyik nak nyembang je kerja pastu termengumpat orang secara tak sengaja..dari kumpul dosa baik cari pahala kan??berzikir salah satu jalan untuk mendapatkan pahala..meh berzikir sama2 dengan aku meh..






Maha Suci Allah..ni zikir 99 nama Allah..sedap je alunan zikir ni..nanti aku kongsi lagi zikir2 yang lain eh..ari jumaat akan sentiasa di penuhi dengan entri keagamaan kat blog aku ni..hehe..saja nak berkongsi dengan sahabat2 alam maya aku..terima kasih pada yang sudi mengikuti entri2 di blog aku..macam encik apiz a.k.a embun..rajin betoi die baca dan komen entri2 aku..tak pernah miss kot..hehe..mekaseh ye apiz..u r my best 'maya' buddy..(^_^)


bisik2:: jom p solat asar dulu sebelum balik..hehe..kang jammed kat bridge..konpom2..
memang kena solat asar siap2..kang tak pasai2 lak kantoi..uhuk3..
jumpa malam nanti..(^_^)



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~asal usul solat..~



salam pagi jumaat semua..pagi2 jumaat ni elok rasanye berbagi ilmu keagamaan sikit la kan..ni aku nak share email yang aku terima dalam inbox aku..tentang asal usul solat..mai kita tengok satu persatu dari solat Subuh hingga solat Isyak..semoga sama2 kita mendapat ilmu..mungkin ada la yang akan kata benda ni bercanggah dengan ajaran Islam..ape pulak maksudnye peristiwa israk mikraj yang Nabi SAW dah lalui untuk mengurangkan jumlah solat yang sepatutnya ada 50 kepada 5..nabi yang dulu2 tu ade sembahyang ke?? bukan sembahyang Nabi Muhammad yang bawa ke??

aku pun pada mulanye konfius juge..maklumlah aku bukan bijak pandai agama..tapi setelah aku fikirkan dan cari maklumat..ye..zaman nabi2 sebelum Nabi Muhammad ade juga melakukan solat..mereka juga adalah utusan Allah..sebab tu kita wajib tahu nama dan bilangan nabi2 yang 25 tu..bagaimana,apa bacaan, dan berapa bilangan solat yang dilakukan oleh umat nabi2 terdahulu kita tidak tahu..hanya Allah sahaja yang tahu..jangan la persoalkan semua itu..

pada pendapat aku, kerjakanlah solat yang diwajibkan 5 waktu ke atas kita umat islam umat nabi Muhammad ni..tak perlu berbalah..semua itu dalam pengetahuan Allah dan hanya DIA mengetahui segalanye..cakap banyak dok berbalah tapi solat tunggang langgang pun tak guna juga..jadi JAGALAH SOLAT sebab itulah penghubung antara kita dengan ALLAH..al-Quran adalah selengkap2 kitab yang telah Allah perturunkan..dan Nabi Muhammad adalah rasul kita yang menyampaikan ajaran agama Islam iaitu agama syumul..





SUBUH:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat.
Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
  • Rakaat pertama :- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.
  • Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.


ZOHOR:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s.,iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat.
  • Rakaat pertama :- Bersyukur bagi penebusan .
  • Rakaat kedua :- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya .
  • Rakaat ketiga :- Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah.
  • Rakaat keempat :- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR:

Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s.,tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu:
  • Rakaat pertama :- Kelam dengan kesalahan.
  • Rakaat kedua :- Kelam dengan air laut .
  • Rakaat ketiga :- Kelam dengan malam.
  • Rakaat keempat :- Kelam dengan perut ikan Nun .


MAGHRIB:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa a.s.,tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut, iaitu:
  • Rakaat pertama :- Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
  • Rakaat kedua :- Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
  • Rakaat ketiga :- Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah jua, tiada dua atau tiga.


ISYAK:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita... Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir.Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
  • Rakaat pertama :- Dukacita terhadap isterinya.
  • Rakaat kedua :- Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
  • Rakaat ketiga :- Dukacita terhadap Firaun.
  • Rakaat keempat :- Dukacita terhadap anak Firaun .
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


mungkin ada yang was2..bagi aku, tak perlu nak rasa was2..berpegang lah pada ajaran Islam dan al-Quran..insyaAllah terpelihara..ingat setiap yang Allah perintahkan itu ada sebabnya kita perlu ikut..peliharalah solat angpa semoga hidup sentiasa mendapat keredhaan dari Allah SWT..ketenangan sentiasa ada pada mereka yang menjaga solat..kalau solat kita terpelihara, insyaAllah segala apa je masalah yang melanda hidup..kita masih dapat mengawal diri dan berfikir secara waras..


takde la amik tindakan terburu buru kan..macam bunuh diri ke..terjun lombong ke..ape ke..pastu takde la buat perkara yang bukan2 yang boleh merosakkan diri sendiri..banyak2 la berdoa pada Allah tambah2 masa bersolat..insyaAllah kalau bersungguh sungguh berdoa Allah pasti makbulkan..


bisik2:: haaa..yang lelaki tu jangan nak bagi excuse tinggal solat Jumaat lak eh..wajib tau..kui3..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~ye..akulah si jutawan yang comel itu..muahaha..~



erkkk..masalahnya, ang comel ke cik sha oi?? *muntah* hahaha..takpe la..nama pun sesi berangan kan?? biaq la aku berangan tinggi melangit sket..kui3..eh2..awat tetibe aku ngaku aku si jutawan yang COMEL?? *comel tu kena besaq sket sebab nak menunjukkan yang aku ni memang perasan comel* wakaka..ape2 je la cik sha oi..intro pun dah melalut lalut..sila paham..aku memang suke membebel tak tentu hala dalam blog aku ni..hik3..


ok la..sebenarnye aku telah di tag oleh cik salina a.k.a gooseberries..die bagi aku 2 juta weh..mahu tak jutawan aku..tapi bukan bagi real2 la..uhuk3..setakat berangan angan je..meh la ikut aku angau sama2 eh..ngeh3..macam biaso kalo dah kena tag ni, kena la jawab soklan2 tag yang telah diberi..maap le aku nak merepek meraban sat..angpa layankan je la ye..





*soalan satu*
sape yang tag aku??


dah terang2 lagi tak payah nak suluh2..kat atas tu aku dah habaq cik salina a.k.a gooseberries yang tag aku..sungguh baik hati beliau sebab sudi share angan2 dengan aku nak dapat 2juta ni..ahaha..moh le kite bina angan2 sesame..(^_^)


*soalan dua*
tag kawan2 yang sudi nak berangan macam aku jugak..

memandangkan aku kan tamak dan kedekut..tak mau la aku share 2juta aku ni dengan sape2..ahaha..burok gile perangai..ala..aku kalau bab nge'tag' orang lain ni memang aku lomah lutut sket..jari menggigil2 je nak taip nama..kang kata aku pilih kasih..takmo ah..aku kan hati baik..kui3..sape2 yang baca sila la buat kalau anda rajin ye..ke takde menda nak update blog..boleh la jadi bahan benda alah ni nak update blog angpa..hik3..sekian..


*soalan tiga*
dah tag p jenjalan hebahkan satu dunia..


ahaha..merujuk kepada jawapan soalan dua..sape yang tersinggah blog aku ni dan terbaca..pastu otak ketandusan idea nak update blog..boleh la buat ye..sila2..aku bagi 2juta ni ha..takkan segan nak amik kot..ahaha..


*soalan empat*
agak2nye, ape la angan2 aku dengan duit 2juta aku dapat ni ye??


huishhh..mahu berpinar2 mata aku sat pastu aku koma seminit..hehe..kalau betul2 aku dapat 2juta ni..rasanye banyak menda aku boleh buat kot..aku nak renovate rumah mak, nak kahwin, nak simpan untuk masa depan aku n bakal anak2 (walaweh..anak2 tu..kui3..), nak bayaq utang PTPTN dgn utang motosikal, bagi2 sket kat adik,kakak n mak aku, bawak mak nek flight p haji, beli keta sebijik, beli rumah baru sebijik, sedekah amal jariah untuk masa depan akhirat aku nanti, buat bisnes la..ehehe..banyak gile list..cukup ke 2 juta ni?? ahaha..


*soalan lima*
camne nak dapat 2juta ni dalam dunia realiti??


senang je..rajin2 la menyimpan dan menabung..kui3..sempat ke nak nyimpan sampai 2juta?? kalau berusaha tak mustahil kan?? rajin bekerja dan cari pendapatan then pandai lak manage kewangan sendiri tentu takde masalah la..tu jalan yang susah sket dan kena berusaha..kalau nak jalan mudah..p je join mana2 rancangan realiti yang berlonggok2 kat Malaysia ni..pastu jadi la glamer..kaut semua anugerah..then leh la jadi jutawan..ape2 pun, pastikan anda punya bakat beso macam tok ti (CT nurhaliza) la ye..kalau tak sila jangan berangan..muahaha..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


habes sudah sesi berangan bersama cik sha..ahaha..soalan2 die sebenarnye aku ubah ikut sedap aku je..tapi sama la maksud soklan tu..nak soalan yang betul2 skema sila pergi ke blog cik gooseberries ye..hek3..


ape2 pun takde benda yang senang nak dapat buta2 kalau kita tak berusaha cari dan dapatkan..jangan cepat gelap mata bila dah berduit dan kaya..kekayaan wang ringgit tak menjamin kebahagiaan..lagi banyak duit lagi banyak dugaan dari anasir2 yang dengki dengan kita..sentiasa la bersyukur dengan setiap rezeki yang telah Allah kurniakan..Allah melimpahkan rezekinya pada mereka2 yang rajin berusaha..yang malas berusaha tu faham2 sendiri la..then jangan riak kalau hidup dah senang..kena ingat, kadang2 Allah uji kita dengan kesenangan sebab nak tengok sejauh mana iman kita nak sentiasa bersyukur padaNYA..


bisik2:: wang ringgit bukan lah segala galanya..tapi hidup di zaman sekarang ni semua pakai duit kan??


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Thursday, 20 May 2010

~jom main susun silang kata!!~



sape nak main susun silangkata??hehehe..aku suka jugak main susun silang kata kalau aku boleh jawab semua soalan yang ada..kui3..kalau ade yang dah aku takleh jawab aku tinggal je..malas nak pikiaq..wakaka..macam mana la minda aku nak aktif kan..malas tak habes2..hek3..


eh2..apsal tetiba aku cakap pasai main crossword ni??hehe..sebenarnye aku nak habaq aku suka lagu baru aizat ni ha..SUSUN SILANG KATA..best la..talented betul mamat ni..walaupun rupanye kureng sket..tapi bakat die memang SUPERB..boleh dikatakan semua lagu die boleh masuk la dengan halwa telinga aku yang cerewet ni sebab penuh dengan taek telinga..wakaka..


ni aku nak share lagu die kat sini la..jenuh cari vid clip yang best..tak jumpa lak..yang ni la yang paling clear walaupun gambar aizat dok kat situ tak bergerak2..hehe..pastu aku ada sertakan sekali la lirik lagu ni ha kat bawah clip macam biasa..jom karaoke sama2..




SUSUN SILANG KATA by Aizat

Aku ingin bermimpi denganmu
Ke awana untuk teman bintang bulan
Kerananya lebih terang sinarnya
Dengan kehadiran kau dan aku


Bagiku kaulah yang terindah
Manisnya senyuman anugerah Tuhan
Memarakkan api dalam diriku
Tak pernah aku sangka ada


Asingnya buatku
Asyik memikirkan dirimu


(korus)
Kau umpama susun silang kata
Yang terakhir untukku
Sekian lama ku mencari
Rupa-rupanya di depanku
Hidup ini tak bererti
Jika tiada cinta di hati
Untuk terus ku teguh berdiri


Bagiku kaulah yang terindah
Manisnya senyuman anugerah Tuhan
Memarakkan api dalam diriku
Tak pernah aku sangka ada


Asingnya buatku
Asyik memikirkan dirimu


(ulang korus)


Dan tak kira apapun
Yang terjadi dalam mimpiku
Usahlah ia berakhir
Tanpaku memilikmu


(ulang korus 2x)


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Tuesday, 18 May 2010

~Pagi2 dah start membebel.~



selamat pagi selasa...wahh..ari ni aku sampai ofis awal..kul 7.50 pagi..rempit tak hengat punye tadi sebab cuaca nampak mendung..takut basah kena hujan..kena la jugak setitik dua tadi kat atas jambatan..renyai2..angen kuat gile atas jambatan..dah lelong2 aku drive moto tadi..harap badan je montok2..tapi angen tiup leh lelong2 lagi atas moto..ntah ngan ape2..ahaha..debor2 gak..ye la..dah le kaki aku pendek..tak sampai nak menampan..uhuk2..

ari ni mungkin balik awai sket..sebab malam ni nak bertolak p KL..nek ketapi tuh..hik2..bawak kazen p temuduga kat giat mara area keramat..degil mamat tu..orang tak bagi nak jugak pegi..nak amik course photography..bagi aku yang tu boleh belajar sendiri2 je..macam aku dok buat..pastu p la attend mana2 kursus photography area penang ni..ni takmau..ketegaq jugak nak p..orang tak bagi mula melawan..cakap maksu aku pilih kasih la ape la..aku tau die nak sonok2 je p KL tu..kang bukan belajo sangat kang..haishhh..

nak tak nak maksu aku bawak la jugak die p temuduga untuk masuk giat mara belajo course tu..dapat tak dapat belakang cerita..tapi maksu aku doa bagi tak dapat..kata dia doa seorang ibu..ahaha..dia berat hati nak bagi anak bujang dia p dok KL nun..takot jadi bukan2..aku pun tak berapa nak trust gak kazen aku ni..die mudah sket terpengaruh..risau nak biar die dok sana..

jap g kami gerak kul 8.40 malam punye train..my honey bunny tunggu nanti kat KL sentral..yeay!! ade peluang jumpe my busyuk2..tak sabo lak..rindunye..rasa lama je dah tak jumpe padahal baru sebulan lebih..last jumpe masa besday die bulan 3 ari tu..kui3..dapat jumpe jap je sok pun..petang dah gerak balik penang..lusa dah kerja balik..amik cuti sehari je..takpe2..yang penting dapat jumpe..rezeki jangan ditolak..dah maksu offer aku ikut..aku ikut la..nak guide bawak nek LRT kat KL nanti..ehehe..



bisik2:: ok la..nak sambung wat kerja pulak..semangat2!!hehe..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Monday, 17 May 2010

~Cik Lenka ajak tengok show.~



selamat pagi semua..pagi ni hari aku diceriakan dengan lagu ni..ehehe..aku suke betul la lagu cik lenka ni..comey je aku dengar..meh la layan jugak..just enjoy the show!!!hehe..(^_^)




nak karaoke same??ni ha aku sertakan liriknye..melalak la angpa sesuke hati..jangan sampai kena marah sudah..hohoho..


THE SHOW by Lenka


I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze, and love is a riddle
I don't know where to go
Can't do it alone
I've tried, but I don't know why


Slow it down, make it stop
Or else my heart is going to pop
Cause it's too much, yeah it's a lot
To be something I'm not


I'm a fool out of love
Cause I just can't get enough


I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze, and love is a riddle
I don't know where to go
Can't do it alone
I've tried, but I don't know why


I'm just a little girl lost in the moment
I'm so scared but I don't show it
I can't figure it out
It's bringing me down
I know, I've got to let it go


And just enjoy the show


The sun is hot in the sky
Just like a giant spotlight
The people follow the signs
And syncronize in time


It's a joke, nobody knows
They got a ticket to the show
Yeah


I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze, and love is a riddle
I don't know where to go
Can't do it alone
I've tried, and I don't know why


I'm just a little girl lost in the moment
I'm so scared but I don't show it
I can't figure it out
It's bringing me down
I know, I've got to let it go


And just enjoy the show


Just enjoy the show
I'm just a little bit caught in the middle
Life is a maze, and love is a riddle
I don't know where to go
Can't do it alone
I've tried, but I don't know why


I'm just a little girl lost in the moment
I'm so scared but I don't show it
I can't figure it out
It's bringing me down
I know, I've got to let it go


And just enjoy the show


Dum De Dum, Duh Dum De Dum
Just enjoy the show
Duh Dum De Dum, Duh Dum De Dum
Just enjoy the show


I want my money back
I want my money back
I want my money back


Just enjoy the show


I want my money back
I want my money back
I want my money back


Just enjoy the show

bisik2:: muke cik lenka ni macam micheal jackson je kan?? ada iras2 gitu..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~jangan jadi katak..jadilah cakcibor..~



"jangan jadi katak..jadilah cakcibor.." dialog Ruminah Sidek dalam drama Unjul Nak Jadi Orang kat tv2 tadi..comei je part Ruminah Sidek sebut dialog tu..ehehe..cakcibor tu ape?? cakcibor tu sesibur..tahu sesibur tu ape??laaa...tak kan la tak tahu..sesibur tu pepatung la..tahu dak?? kalau tak tahu jugak tak tahu la nak habaq..ahaha..nak tahu ape maksud dialog ni?? p tengok sendiri drama tu..nanti mesti ade dalam youtube..tunggu je la..aku malas nak explain..ngeh3..




*owh..encemnye..cair...hahahaha..*

best la jugak drama tu tadi..drama sempena hari guru..arahan zul huzaimy sendiri yang jadi hero dalam drama tu..walaweh..encem nye pakcik zul ni..tergoda ai..ahaha..marah encik "tom cruise" kang..sori bucuk..mahu cuci mata sekejap eh..uisshhhh..memang aku minat pakcik ni weh..lakonan die mantap..bagi la watak ape pun..aku rasa die leh bawak..dah la encem..nasib baik dah kawen..kui3..


*cantik sungguh jue aziz ni..(^_^)*

haaa..ni lagi sorang pelakon utama dalam drama tu tadi..heroin nye la..cun gile la pompuan ni..suke aku tengok die..aip2..aku bukan lesbian eh..tapi aku suke tengok makhluk2 kejadian Allah yang cantik2 macam die ni..normal la tu kan..ehehe..tapi siyesli, jue aziz ni sangat sangat sangat cantik pada pandangan mata aku..CANTIK!!! aku suke tengok rambut die yang panjang berjela tu ha..suit her..very lovely..tapi bile die pakai tudung lagi cantik..ayu je..owh..aku sangat suke tengok die..




bisik2:: pas tengok drama tadi terus aku like page depa 2 orang ni kat facebook..ahaha..1st time aku like page artis..kui3..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Sunday, 16 May 2010

~terima kasih cikgu!!~



"thank you..it's my pleasure teaching a pleasant girl like you..have a great day!" balasan mesej dari teacher aku pas aku send sms wish selamat hari guru kat die pagi tadi..suke2..doa tu tau..doa dari seorang guru..tenkiu teacher..i'll always remember u..(^_^)

rasanya tak terlambat lagi kot aku nak buat ucapan sempena hari guru kan?? ish3..lambat bebeno ang ni cik sha..orang awal2 dah semangat wish..ang baru terhegeh2 nak wish..uhuk2..sengaja aku lambat2kan sebenarnye..tak kesah la kan..janji aku wish..bukannye aku lupe pun..pagi2 tadi awal2 dah aku send mesej wish selamat hari guru kat 3 orang guru yang boleh dikatakan aku ngam la jugak dan sampai skang still berhubung..cikgu kimia, cikgu math n cikgu BI aku masa tingkatan 4&5..cikgu2 yang lain aku ingat jugak..cume takde nombor kontek je..hik3..



SELAMAT HARI GURU aku ucapkan buat semua guru2 di seluruh Malaysia..especially buat guru2 yang pernah mendidik aku dari aku umoq 5 tahun sampai la aku dah besaq panjang ni ha..cikgu sharipah & cikgu aini masa aku Tabika Kemas Kem PGA 3 Bidor..cikgu2 kat SRK (satu) Tapah dari aku darjah 1-darjah 6..juga buat cikgu2 masa aku tingkatan 1-tingkatan 3 kat SMK Buyong Adil Tapah..cikgu2 kat SMK Guar Perahu Bukit Mertajam yang ngajo aku masa tingkatan 4-5..buat cikgu2 masa aku tingkatan 6 Bawah & 6 Atas kat SMK Permatang Rawa Bukit Mertajam..dan lastly buat lecturer2 yang dah bagi ilmu masa aku belajar kat Universiti Malaysia Sabah..

TERIMA KASIH
atas segala2nye..walaupun aku mungkin pernah jugak buat perangai dengan mana2 cikgu dulu..aku pohon ampun sangat2..mintak halal segala ilmu..terima kaseh banyak2 sebab sudi didik aku sampai aku dah berjaya jadi seorang yang berguna sekarang..aku bersyukur sangat2..

sebenarnya kita semua adalah guru..jadi aku tujukan juga ucapan ini untuk anda semua..selagi kita hidup, saling tegur menegur, saling berbagi ilmu, saling bertukar pendapat..kita adalah guru..guru untuk kehidupan kita..guru sepanjang hayat..dan guru yang paling banyak berjasa pada kita adalah ibu bapa kita sendiri..sejak kita masih dalam kandungan lagi kita telah diajar bermacam2 oleh ibu kita..sampai lah akhir hayat kita..jadi hormatlah orang2 disekeliling anda kerana mereka juga adalah pendidik kehidupan anda secara tidak langsung..


bisik2:: aku pun pernah jadi guru tuisyen dan guru tabika walaupun sementara..
rindu pulak nak mengajar..ehehehe...



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

~warna warni hidupku..~



header blogku telah bertukar lagi..kui3..memandangkan mood sekarang tengah rajin nak main2 dengan photoshop..jadi aku pun godek2 la buat header baru..nak tukar template baru untuk blog malas la yang amat2..bukan malas ape..malas nak mencari sebenarnye..pastu malas nak godek2 kod HTML..hik3..malas je kat mulut aku ni kan..ish3..

inilah hasilnye..jeng3..kaler maler gitu..ikut kaler pelangi la konon2 nye..pelangi kan tujuh kaler..pastu aku pun memang suke nombor 7..jadi ade 7 la gambar aku yang kena tempek beserta dengan 7 kaler..ngeh3..sekali sekala mahu interprem diri sendiri..nanti aku cemuih tengok header tu aku tukar la yang lain pulak..bila mood rajin datang la ye..aku ni kan malas je memanjang..hahaha..

nape aku guna warna warni macam pelangi untuk header aku kali ni?? owh..tengok je la tagline aku tu.."The Colours Of My Life"..maksudnya hidup yang aku lalui ni ada macam2 peristiwa..diibaratkan ade macam2 kaler la..ade kaler sedih..ade kaler ceria..macam2..bukan la hitam putih je memanjang..ye dak?? ala2 simbolik la konon2 nye aku buat ni..hoho..

ok la..mahu buat design untuk ucapan hari guru..jap g aku post dalam blog ni..khas punye..hehe..selamat petang minggu untuk semua..jumpe jap lagi ye..


bisik2:: tak sabo nak wat ucapan khas untuk hari guru ni..
semua orang dah buat..jeles aku..hik3..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Saturday, 15 May 2010

~petua nak bagi masakan jadi sedap..~



selamat hari sabtu dan selamat bercuti buat yang bekerja..hehe..hari ni boleh la rehatkan diri dan otak setelah 5 hari bekerja kan?? tak pergi mane2 ke?? kot2 la p berdating ke..p tengok wayang ke..p jalan2 ke..aku?? aku dok melepok je kat rumah..layan hindustan..wakaka..nak kuar p mana je aku ni ha..malas aku..nak g dating kekasih hati jauh nun kat selangor..dok je la kat rumah..lagi best layan cerita hindustan..hik3..


hari ni tiba2 mood aku rajin nak memasak..selalu mak la masak..aku kerja kan..time cuti je la aku ada peluang nak tunjuk skill memasak aku..ceit! macam la terer sangat memasak aku ni ha..kui3..sekali sekala masak..ade la lain sket menu kan..mak aku malas nak masak hari ni..jadi die mintak aku la yang masak..


menu ape yang aku masak hari ni?? biasa2 je..aku bukan terer sangat..nak masak untuk diri sendiri dan keluarga boleh la kot..hoho..janji boleh makan sudah..mak kata sodap..kombang jap aku..tapi die kata aku masak pedas sangat..hahaha..sori mak..menu hari ni telur masak lomak cili api, sardin masak asam dengan sayur campur..


telur masak lomak cili api tu la mak aku kata pedas..berdesing2..hoho..tangan aku pun dok pijar2 lagi ni rasa sebab tumbuk cili padi tu tadi la gamaknye..sardin aku masak asam..kuah die aku buang..amik ikan je..aku buat kuah sendiri..pandai2 la aku reka2..hak3..mak kata sodap tu kire dah pass la tu..boleh kawen dah ni..encik 'tom cruise'..bile nak masuk minang saya ni..ahaha..

petua nak masakan anda rasa sodap?? masak la dengan penuh kasih sayang..gerenti masakan sodap..hehe..pastu jangan kedekut bahan2..ni nak buh perasa pun dekut..berkira sungguh..tengok laki masak..main campak je..hasilnye marvellous gile masakan depa..macam arwah abah aku masak..sodap tau..rindu lak masakan arwah abah..uhuhu..

haa..aku ade tebiat sket masa masak ni..nak tahu ke?? masa aku masak, aku selalu berselawat..tumis rempah selawat..tabur garam gula selawat..kacau2 masakan selawat..pendek kata setiap perbuatan masa aku memasak tu aku iringkan dengan selawat..sampai la selesai masak..hasilnye?? masakan sodap orang pun suke nak makan..hati pun rasa puas la sebab dapat masak yang terbaik..ehehehe..

okey la..aku nak tengok hindustan jap..yang tv2 dah habes sambung tengok yang tv3 pulak..tengok hindustan sampai muntah hari ni..ahaha..


bisik2:: tak sabo tunggu minggu depan..nak p tengok SHREK..20hb ni kuar pawagam..yeay!!



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Friday, 14 May 2010

~motivasi diri di hari Jumaat..(^_^)~



salam pagi jumaat semua..semoga semua sihat2 je hari ni..jangan malas2 nak kerja ye walaupun hari ni jumaat dan esoknye cuti..kerja tetap kerja..kena bersemangat..hehe..aku pun tengah semangat nak ngadap data2 ni..baru setel update 6 ribu data..ade lagi 102+++ data tak tengok lagi..uhuk2..tapi sekarang nak bersuka ria sat..keh3..

nak share something sebenarnye..rasanye semua tahu kot..tapi aku saje nak berkongsi lagi..untuk muhasabah diri aku sendiri juga..semoga kawan2 aku yang lain pun turut mendapat ilmu dan kelebihan..hari jumaat merupakan hari kebesaran buat kita semua umat islam..tiap2 hari jumaat adalah hari raya buat kita semua dan hari jumaat merupakan penghulu segala hari..Hadis Rasulullah yang diriwayatkan Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).” sebab tu la kaum lelaki difardhukan untuk menunaikan solat jumaat 2 rakaat..

banyak sebenarnye peristiwa2 penting yang telah berlaku pada hari jumaat..contohnya seperti kejadian nabi Adam, peristiwa nabi Adam dimasukkan dan dikeluarkan dari syurga, perkahwinan nabi Adam dengan Hawa, perkahwinan Rasulullah SAW dengan Siti Khadijah dan banyak lagi..hari kiamat juga diriwayatkan akan berlaku pada hari jumaat..“Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ada banyak hadis dan riwayat yang menceritakan mengenai kelebihan hari Jumaat bertujuan untuk menerangkan ganjaran yang perlu direbut oleh umat Islam pada hari tersebut..tak rugi kalau kita amalkan pun..dapat kelebihan lagi Allah bagi..jom la kita amalkan sama2..berikut adalah kelebihan2 nya:

Orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat akan terlepas soal jawab kubur hingga hari Kiamat.

Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendoakan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”

Sesiapa membaca Surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah.

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.

Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar.

Mereka yang berdoa dengan penuh keikhlasan hati pada Jumaat, mudah dimakbulkan Allah.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

betapa mulianya hari jumaat buat kita semua..kalau kita boleh ambil manfaat dengan buat amalan2 sunat pada hari jumaat ni, beruntunglah kita..kat sini aku listkan beberapa amalan yang digalakkan pada hari jumaat dan amalan2 sunat yang boleh diamalkan pada hari jumaat..info aku dapat dari IbadahIslam.com..

antara amalan-amalan yang digalakkan pada hari Jumaat ialah:

Istigfar. Sabda Rasullullah SAW, orang yang banyak beristigfar akan diberikan jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapinya dan dikurniakan rezeki.

Selawat. Selawat akan memberikan kita rahmat Ilahi, menghampirkan diri dengan Allah dan Rasul, menjadi cahaya untuk kita diakhirat. Malah selawat ini menjadi pelengkap kepada doa kita. Dimana, doa yang kita pohon akan tergantung antara langit dan bumi sehinggalah kita berselawat.

Al-Quran. Antara surah yang digalakkan bacaannya ialah Surah Yaasin dimalam Jumaat dan Surah Al-Kahfi. Sabda Rasullullah SAW, pembaca Surah Al-Kahfi pada malam dan siang Jumaat, Allah akan ampunkan dosanya sehingga Jumaat yang seterusnya, 70,000 malaikat akan memohon kesejahteraannya sehingga pagi dan di pelihara dari penyakit sopak dan kusta. Dan akan dilindungi dari Dajjal.

amalan-amalan sunat yang patut kita amalkan pada hari Jumaat pula ialah:

Memotong kuku.
Berhias dan memakai wangi-wangian
Membersihkan diri, mandi sebelum ke masjid
Memakai pakaian yang bersih atau baru. Seeloknya berwarna putih.
Berzikir
Memberikan sepenuh perhatian kepada isi khutbah yang disampaikan
Menunggu sehingga doa selepas solat Jumaat selesai dibaca imam
Menunaikan solat sunat selepas solat Jumaat


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


haaa..itu je la info yang aku nak share..semoga angpa pun dapat ilmu dan kelebihan daripada entri aku ni..hari jumaat bukan alasan untuk bermalas-malasan ok..mari kita sama2 tingkatkan potensi diri kita..kalau boleh tiap2 hari la..jangan tunggu hari jumaat je..barulah hidup kita sentiasa cemerlang di dunia dan insyaAllah di akhirat nanti..amin..jom sambung buat kerja..hehehe..


bisik2:: aku suka pakai baju kaler hijau hari jumaat sebab aku pernah dengar orang kata sunat pakai kaler hijau hari jumaat dan dapat pahala..hijau kan warna islam..betul ke tak eh?


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Wednesday, 12 May 2010

~budak-budak pun dah pandai buat maksiat..+_+~



aku tengah google2 gambar budak2 sekolah dengan keyword 'budak sekolah'..hasilnye sungguh memeranjatkan aku..tengok kat bawah ni..urghhh..sangat menakotkan..macam mana la agaknya budak2 pada masa akan datang eh..sekarang pun dah macam2 benda pelik2 yang budak2 kita dah pandai buat..advance terlebih lebih..huhuhu..aku tak dapat bayangkan nanti masa akan datang budak2 macam mana..termasuk la bakal anak2 yang akan aku lahirkan..serius menakutkan kalau difikirkan..huuu..


*klik untuk bagi besaq*

dulu aku umur budak2 tak reti apa2 pun..yang aku tahu belajar belajar belajar..main main main..tengok tv..tu je la aku tahu..lagipun dulu mana la aku reti internet henpon semua kan..dengar pun tak pernah..kalau aku dengar pun macam pelik je kot kat halwa telinga aku..kui3..tapi budak2 sekarang semua dah advance..takat henpon petik jari je mintak kat mak pak dah dapat..lagipun ade henpon murah2 kan..bab internet tak payah habaq la..dalam tangan..terer dah nak explore itu ini..hebat betul kan??

dulu masa aku masih budak2..tengok tv kalau ade scene cium2 mesti tutup mata..malu2 gitu..konon2 geli..eeuuwww eeuuwww..kire tak boleh la tengok..budak2 kan..tak baik tengok..sekarang mata siap terbeliak lagi tengok..sebab dah besaq..nak tengok takpe kot..ahahaha..boleh ke macam tu?? tapi budak2 sekarang scene2 macam tu depa pun macam dah tak heran je kot nak tengok..takde malu2 takde geli2..selambe kodok je tengok mata dok kelipop2..

kalau tak, idak la jadi kes budak2 darjah lima p buat 'projek' berkumpulan dengan sorang budak pompuan dalam kelas..laporan ada dalam paper Metro ahad lepas kalau angpa semua ada baca..alasan budak2 laki 3 orang tu nak mencuba..yang budak pompuan tu lak bila di buat pemeriksaan kesihatan dah ade kesan lama kat kemaluan dia..macam dah pernah kena 'projek'..ishhh..ngilu hati aku baca kes2 macam ni..menyedihkan..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

bila dah jadi kes macam ni siapa yang kita nak salahkan?? ibu bapa? guru? diri budak2 tu sendiri? kawan2? media massa? haaa..rasanya tak terjawab kot..pasti akan berlaku orang ni salahkan orang tu..orang tu salahkan orang ni..last2 tak tahu pun siapa yang bersalah..hurmmm..

ape2 pun pada pendapat aku, ibu bapa adalah teraju utama yang perlu bertanggungjawab..tak perlu nak salahkan pihak2 lain..pihak2 lain tu mungkin penyumbang kecil yang menjadikan keadaan lagi parah..tapi sesibuk macam mana pun dok cari harta dunia janganlah abaikan amanah Allah ni iaitu anak2..peliharalah sebaik mungkin sebab nanti kat akhirat kita akan ditanya semula..kalau kita berjaya menjaga amanah Allah ni sebaik mungkin alhamdulillah..kalau gagal, terimalah akibatnya nanti..

bagaimana nak pelihara amanah Allah ni?? ini adalah pandangan peribadi aku la..mungkin pendapat angpa lain kan..tapi masing2 ada hak nak bagi pandangan..bagi aku, pantauan dari ibu bapa sangat2 la penting..ape aktiviti anak2..dengan siapa anak2 berkawan..dari situ kita boleh kawal anak2 supaya tak terjebak dengan perkara yang bukan2..

lagi satu pendidikan agama..silalah terapkan bermula dari rumah..bukannya di sekolah harian dan sekolah agama sahaja..mustahil diri tu tak tahu langsung pasal agama..kalau tak tahu tu aku pun speechless la..p la cari buku2 agama yang berlambak2 kat kedai buku tu buat rujukan..ajar anak2 basic2 tentang agama..yang lebih mendalam mungkin ustaz@ustazah di sekolah boleh ajar..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

kalau dua perkara utama ni ibu bapa dapat buat..insyaAllah..boleh kot kurangkan masalah sosial anak2 kecil ni..tak banyak pun sikit..kalau kita tak berusaha tapi asyik nak salahkan orang tu orang ni..sampai bila2 la kot tak kan selesai..makin bertambah parah agaknya..budak2 sekarang ni kita kena pandai manipulate, pujuk, psiko..baru leh jalan..kalau main hentam sebarang terus terjah marah2, faham2 sendiri la ye apa yang akan berlaku..

kalau dari kecil betul didikan yang diberi, insyaAllah pasti takda masalah..kalau tetap berlaku juga tu mesti ada silap tang mana2 didikan yang telah diberikan..kita kena ingat satu perkara..budak2 ni mudah terpengaruh dan terikut2 dengan kawan2..sebab tu kita kena tahu dengan siapa dia berkawan..sampai la budak2 ni meningkat remaja..sebab pengaruh kawan2 ni sangat kuat..kalau tak pantau akan jadilah perkara yang pelik2 tu..

ini hanyalah pandangan peribadi aku..maaf kalau ada yang tak betul apa yang aku cuba sampaikan..the main point is kita muhasabah diri kita masing2..kita punya akal untuk berfikir yang mana baik dan yang mana buruk..semoga Allah sentiasa melindungi kita dan generasi yang akan datang..insyaAllah..



bisik2:: sangat sedih dengan situasi budak2 sekarang..dah nak akhir zaman..macam2 benda pelik jadi kan??astaghfirullah..lindungilah kami ya Allah..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Monday, 10 May 2010

~dari lensa kamera ku..~



walaupun dah basi..tapi aku nak tempek gak kat sini..muahaha..hasil kerja aku jadik photographer untuk wedding kazen aku 1 mei & 2 mei ari tu..dah seminggu lebih kot..tapi aku baru berpeluang nak edit gambar2 tu..busy owh minggu lepas dengan kerja la, meeting la..huh..tensen betoi..

ni kazen aku yang nikah ari tu la..yang aku teruja gila2 dapat jadik photographer 1st time masa nikah die ari tu..hehe..nak tengok gambar2 nikah die p la kat SINI..ade aku tempek hasil kerja aku masa ari nikah tu..kali ni gambar masa kenduri pulak la eh..kenduri sebelah pengantin pompuan tema kuning..kenduri sebelah pengantin lelaki tema merah ala2 maroon..aku tak sempat nak amik gambar outdoor sebab pengantin tak larat nak p bergambar..aku pun dah penat sebab esoknye nak kerja..jadi ade gambar indoor je la eh..

meh2 layan gambar2 yang aku dah edit..aku tak buh semua la eh..aku pilih2 je secara rawak..kali ni gambar2 ni aku snap pakai kamera CANON POWER SHOT A570IS..camera digital cikai je..tak mampu lagi mahu beli DSLR..tengah kumpul duit skang ni..nasib baik dah kerja..yeay2..tak lama lagi impian aku akan jadi kenyataan..tak sabo nye nak beli DSLR..hik3..okay..meh tengok gambarnye..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


berdebar menanti kedatangan suami



mengintai di sebalik jendela




ratu sehari resah gelisah




pengantin pompuan sambut kedatangan pengantin lelaki



pengantin diarak ke pelamin



pasangan raja dan ratu sehari




jelingan manjaku



merenung jauh si ratu sehari




intai intai



pose mengancam dari si ratu sehari


lambaian kasih dari pasangan pengantin



photographer yang mahu interprem juge..ngeh3..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


haaa..tu la antara gambar2 nye..sebenarnye banyak lagi..kalau ikut hati aku, semua sekali aku nak tempek..kang blog ni tak jadi blog personal dah..jadi blog gambaq2 kahwin lak nanti..kui3..ade sape2 berminat nak amik aku jadi wedding photographer??boleh2..dijamin berbaloi baloi..ehehehe..

SELAMAT PENGANTIN BARU aku ucapkan buat sepupuku Marliza dan suaminya Asraf..semoga berkekalan hingga ke hujung nyawa dan hidup berbahagia sentiasa..amin..tinggallah aku anak dara yang paling tua di kalangan sepupu2 aku yang masih anak dara..wakaka..sayang..kumpul wit cepat..pasni turn kita pulak..*berangan*..keh3..



bisik2:: bila la pulak turn aku nak tangkap gambaq cenggini eh..hehe..



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)





 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com