Sunday, 11 April 2010

~tabiat pelik aku..pelik ke??~

wuiii..panas gile malam ni..nak tido pun gelisah..dah rupe cacing kepanasan dah..gelupur tak tentu hala..huhu..sebab tak dapat nak tido lagi dan malam pun masih muda (aiseh..haha..) meh le kita bersuka ria dulu kat blog ni ha..hak3..aku nak share la dengan angpa semua ni..amalan2 aku..wasehh..amalan konon..kui3..aku tak tahu la kan ni amalan ke tabiat orang panggil..tapi sama je kot maksudnye tu..angpa faham2 sendiri je la ye..meh kita p jelajah..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

amalan pertama::


aku kalau lalu je kat kawasan perkuburan orang islam..terus aku cabut lari tak cecah tanah dah weh..haha..ok..aku tipu..sebenarnye..setiap kali lalu kat kawasan perkuburan orang islam..aku otomatik akan bagi salam kat depa dalam kubur tu..tapi sebut dalam hati je la weh.."Assalamualaikum ya ahli kubur.." atau maksudnya "Salam sejahtera ke atas kamu wahai penghuni kubur"..dah menjadi kebiasaan aku..ni pesan arwah tokwan(datuk) aku la..kata dia bagus kalau kita bagi salam kat depa2 tu..nanti tenang roh depa sebab bila kita beri salam tu macam kita doakan kesejahteraan roh depa la..haa..nanti kalau kita dah mati..ada pulak la orang yang beri salam doa kesejahteraan buat kita..sebab tu aku amal sampai laa ni..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

amalan kedua::


kalau aku terlalu kat gereja atau perkuburan orang kristian..aku akan mengucap dua kalimah syahadah (eh2..macam nama aku kan??hehe..) reason aku buat macam tu??sebab aku ada pernah terbaca..tapi kat buku/risalah mana aku tak ingat la..kalau terpandang salib boleh buat gelap hati..jadi untuk elakkan terjadi gelap hati ni selalu lah amalkan mengucap 2 kalimah syahadah..tu yang aku selalu dok amal tu kalau ternampak salib ni tang mana mana je..takut gelap hati..huhu..dah la iman aku pun seciput je..wuuu..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

amalan ketiga::


haaa..sape nak ketiak die wangi takde bau tengik2 tu??maknanye bersih dari bau badan yang boleh mencemarkan persekitaran la..kui3..ni amalan aku..setiap kali mandi..aku akan tonyoh tiak aku dengan belakang tapak tangan..tahu tak belakang tapak tangan??bukan tapak tangan ok..haa..sambil dok tonyoh2 tu selawat la dalam hati ye..insyaAllah badan mesti tak berbau..betul..aku dapat dari mana ntah petua ni..tak ingat dah..tapi aku dok amal dari dok sekolah2 lagi..laa ni badan aku memang tak berbau..dan aku tak pernah pun pakai deodorant..hehe..tapi minyak wangi aku pakai la..wajib tu..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

amalan keempat::


ni kalau tiap kali abes solat..time aku nak doa kat arwah abah, tok dengan tokwan aku..aku akan sedekah surah al-ikhlas 3 kali baca..sekali harung..sebab aku pernah terbaca..3 kali bacaan surah al-ikhlas tu macam kita qhatamkan satu al-Quran..jadi kiranya macam aku sedekahkan untuk arwah abah, tok dengan tokwan bacaan satu al-Quran la..ye la..apa lagi la yang mampu aku buat untuk depa kan??yang tu je la mampu aku hadiahkan untuk bekalan tambahan depa kat akhirat nanti..huhu..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

haaa..tu je yang aku ingat setakat ni..kui3..ade lagi kot..tapi tetibe blank pale otak tak tahu nak tulis ape dah..hek3..nanti2 kalau aku ingat, aku tulis la lain dalam entri yang baru ye..kalau nak sumbat semua dalam satu entri kang takde dah benda aku nak cerita dalam entri yang lain..dah la aku ni kuat membebel..sehari tak membebel kat blog ni macam tak lengkap pulak hidup..hehe..wokeh..jumpa lagi..daaa..




bisik2::jom2 tido..sok aku nak lapor diri masuk kerja dah..takleh nak berjaga sampai kul 3-4 pagi macam selalu..sok aku update lain..gudnite..(^_^)

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

3 love notes:

djambu puadovich said...

baguih gak petua tenyeh tiak tu. jimat duit! ;)

embun d tengah malam said...

bagus la cik sya,,,petua bagus ni

miss lolly a.k.a luvfareda said...

amalan kedua tu Xpenah buat.


bagus gak.



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com