Sunday, 25 April 2010

~hati yang ikhlas menegur pasti dapat balasan yang baik..~



kita ada telinga,
supaya kita sentiasa mendengar pendapat,kritikan,kutukan..
jangan membenci pada org yg mengkritik kita,
sbb dgn kritikan tu la yg akan membentuk kita menjadi seorg manusia yg berguna..
jgn megah dengan pujian kerana kita takkan dapat pujian selama-lamanya
tapi jadikan pujian itu untuk kita jadi lebih baik lagi pada masa akan datang..


aku suka dengan kata2 kat atas ni...tadi p berjalan2 kat blog seseorang..terbaca entri terbaru dia yang ada tulis ayat2 ni..tak ingat pulak nama tuan blog nye..pinjam sat na ayat2 ang ni..aku suka..betul tu..kita bila kena tegur sikit mesti cepat sangat melatah..mula nak marah2, hati terbakar hangus dan mula nak membenci dan memaki2 orang yang menegur..sedangkan niat orang tu ikhlas..takde maksud ape2 pun..

dulu aku pun macam tu jugak..tapi sekarang aku dah boleh kawal diri dan minda aku sejak aku berjinak2 dengan buku motivasi Dr.Tuah..aku akan terima semua teguran, kritikan, kutukan dan pendapat dari orang..then aku akan fikir2kan..yang mana baik aku cuba terapkan dalam diri supaya aku boleh jadi yang lebih baik..yang mana teguran menjatuhkan, aku diamkan sahaja..pada pendapat aku, seseorang takkan menegur kita kalau mereka tidak sayang pada kita..tu pegangan aku..sebab tu sekarang aku tidak mudah melatah bila dikritik..

tapi hati dan pemikiran manusia kan berbeza beza..tak semua orang boleh menerima teguran dan kritikan..sebab pada mereka, apa yang mereka buat adalah yang terbaik..orang lain tak perlu nak menegur..bagi aku, orang jenis ni orang yang tiada motivasi dalam diri dan hidup dengan dunia dia sendiri..atau dalam erti kata lain..sakit jiwa..

konsep "jangan jaga tepi kain orang" dan "cermin dulu diri tu sebelum nak menegur orang" bagi aku sangat2 la tidak munasabah..maksud aku kalau tak amik tahu langsung pasai apa yang berlaku dan tidak menegur kesalahan yang dibuat..maknanya dengan aku2 sama buat dosa..boleh amik tahu..boleh nak menegur dan menasihat..tapi berpada2..jangan lebih2 menyebok pulak..selebihnya lantak p la kat depa apa depa nak buat..

nak menegur seseorang tak perlu la nak pastikan diri kita ni terlalu sempurna..takda sesiapa pun yang sempurna dalam dunia ni..kalau dah ang nampak benda tu tak elok tegur2 la..kita hidup ni perlu nasihat menasihati..perlu tegur menegur..perlu ingat mengingati..baru la hidup berjalan lancar..kalau tak nak ada orang tegur, nasihat dan mengingatkan..habis la sape2 yang kerja jadi kaunselor dan motivator tu..takde kerja dah nak buat..hahaha..tak pun ang p je dok kat planet lain yang takda sape nak amik tahu pasai ang..lantak p la ang nak hidup macam mana pun..tapi ade ke??hoho..

aku dah ok sikit..perasaan dah reda..takde dah sedih2..aku amik masa jap je nak motivasi diri aku supaya aku boleh bertenang..sebab diri aku penuh dengan motivasi Dr.Tuah..macam tu la aku perbaiki diri aku..kepada sesiapa yang berkenaan yang terasa dengan teguran aku sebelum ni..cuba2 la renung dan fikirkan..aku dah lepas dah tanggungjawab aku sebagai seorang sedara yang sayangkan sedara sendiri..aku menegur kerana aku sayangkan orang2 yang berada dekat dengan diri aku..itu sahaja..


bisik2:: alhamdulillah..Allah selalu mendengar apa saja yang aku mengadu kat dia..dan sekarang aku dah tenang..(^_^)v


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

7 LOVE NOTES

  1. jangan tengok pada orang yang memberi teguran tapi tengok pada apa yang ingin dikatakan

    ReplyDelete
  2. Saling teg0r2 lah.

    mmg rr 0rang kata nak teg0r tu cermin diri dulu kal0 camtu mmg Xkan terteg0r lah sebab manusia msing2 ada kekurangan ^^

    ReplyDelete
  3. embun::

    sha pun sokong ape amirul cakap tu..

    ReplyDelete
  4. miss lolly::

    betul tu miss lolly..ni yg aii cayang miss lolly ni..hehehe...

    ReplyDelete
  5. kadang2 keadaan tu wat kita serba salah nak tegur. last2 tegur dalam hati jee... T_T

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!

 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com