Kenapa cincin perkahwinan kena pakai kat jari manis?

Salam kawan2 cik sha semua..

Info ni cik sha terjumpa kat satu blog masa tengah jalan2 skodeng blog orang..tuan blog ni namanye cik sha pun dah tak ingat..huhu..sori ye akak..nak pinjam jap maklumat ni..akak tu post menda ni lama dah..tahun 2007 kot kalau tak salah..tu yang cik sha menggatal amik info ni nak post kat blog cik sha pulak..kira nak share2 maklumat la konon2..hoho..

meh kita try sama2..cik sha dah try dah wat..memang menjadi..angpa try la pulak..tengok camna..ikut sebijik macam dalam gambar kat bawah ni tau..kata kakak tu, hasil kajian ni berasal dari China..cik sha tak tau la pulak kesahihannya..mungkin betul la kot gamaknye..kui3..keajaiban yang Allah nak tunjuk mungkin..meh cuba meh..


ok..ni langkah2 yang diberi..cuba2..pastu ada penerangan napa kita buat macam tu..cik sha takde la percaya 100%..cuma mungkin ada kebetulan kot..hehe..angpa pun cuba je la..


1. Pertama, tunjukkan telapak tangan angpa, jari tengah ditekuk ke dalam (lihat gambar)

2. Kemudian, 4 jari yang lain dipertemukan hujungnya.(macam dalam gambar tu)

3. Permainan dimulakan, 5 pasang jari tetapi hanya 1 pasang yang tidak terpisah...

4. Cuba buka ibu jari angpa dulu..ibu jari mewakili orang tua katanya..ibu jari boleh dibuka sebab semua manusia mengalami sakit dan mati..jadi orang tua kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti bila depa dah tua dan sakit lalu meninggal dunia..camtu la katanya..

5. Tutup balik ibu jari angpa tu..kendian buka lak jari telunjuk angpa..katanya, jari telunjuk mewakili kakak dan adik angpa..nanti bila dah dewasa depa akan memiliki keluarga sendiri..maksudnya kawen la..pastu depa pun akan tinggalkan kita sebab ikut keluarga masing2..

6. sekarang tutup balik jari telunjuk angpa dan buka jari kelingking..katanya, jari ni mewakili anak2..ni bila kita dah kawen dan ada anak2 la..cepat atau lambat anak2 juga akan meninggalkan kita bila depa dah dewasa dan mempunyai keluarga sendiri dan kita dah jadi tua..atau lahir2 anak dah pergi tinggalkan kita sebab ajal dia awal..

7. last sekali..tutup jari kelingking angpa tu balik..pastu bukalah jari manis angpa tempat kat mana angpa pakai cincin perkahwinan angpa..mesti angpa rasa heran sebab jari manis tu tak leh nak buka macam jari2 sebelum ni..katanya sebab jari manis mewakili suami dan isteri..selama hidup, angpa dengan pasangan angpa akan terus melekat antara satu sama lain..macam jari manis tu la..melekat tak leh nak bukak..hoho..

cik sha dah try dan memang tak leh nak bukak..sakit jari2 ni weh..kebas..hok3..tak tau la betul ke idak..hehe..mungkin betul la..bagi cik sha, kalau memang pasangan tu ditakdirkan untuk kita bersama-sama sampai ke akhir hayat..memang tak kan berpisah dan bercerai-berai la jawabnya..kalau bukan jodoh kita..mungkin sebaliknya la..apa pun..semua yang berlaku tu atas kehendak Allah SWT..hanya Dia yang mengetahui segalanya..baik buruk untuk diri kita..Dia yang tentukan..jadi..yakin dan percayalah dengan qada' dan qadar yang Allah dah tetapkan buat diri kita sejak dari azali lagi..


bisik2::kalau nak kaji..macam2 keajaiban yang Allah jadikan yang kita tak leh nak tafsir dengan akal fikiran kan??betapa besarnya kuasa Allah..huhu..insaf diriku ini..

6 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Owyh.. cenggitu ker maksudnyer.. pernah gak main2 camtu..

    BalasPadam
  2. tapi ada 1 member 2..dia bleh pisahkn jri mnis dia..mcm mner tu??

    BalasPadam
  3. cik idaY::

    huik??cmno kawan cik idaY buat??yg jari die tgh2 tu die cantum cmno??kalu die cntum lipatan yg pertama mmg leh buka..kalau kat lipatan yang kedua xleh la..yg bercantum tu kena jari yang tgh2 tau..means jari hantu..kalau jari2 lain memang la jari manis tu leh buka..cik sha dah try dah smua..

    elastik kot jari kawan cik idaY tu eh??hohoho..nak tengok la cmno die leh buka..

    BalasPadam
  4. betul la memang x bley, terkeliat jari aku nih!

    BalasPadam
  5. a'ahlah cik sha...paksa bukak pun payah

    BalasPadam
  6. oh tolong... tolong..!!!

    jari bro tergeliat huhu

    he..23x bahaya tul la experiment nie

    BroFramestone Blog

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan