Friday, 5 March 2010

~iklan 18SX~

salam kawan2 blogger semua..

ari ni cik sha nak cerita pasal iklan2 produk yang bermotifkan 18SX yang banyak sangat ditayangkan kat telebisen dan radio..makin banyak pulak sekarang ni..macam dah takda idea nak buat iklan yang lebih positif..cik sha bukanlah seorang pengkritik yang hebat..memang tak layak pun cik sha nak kritik2 ni..tapi ni adalah luahan pendapat cik sha sahaja..mengikut logik akal cik sha..harap takde yang terasa hati..baca dulu bagi habes then baru bagi pulak pendapat angpa..jangan tak baca pastu terus nak komen ikut rasa marah tak bersebab..

cara cik sha tulis entri2 kat blog ni mungkin ada orang yang tak berapa nak berkenan..selalunya cik sha akan ulas dulu satu2 isu..then cik sha akan bagi pendapat cik sha..kalau ade yang suka alhamdulillah..kalau ada yang tak suka, cik sha mintak maap la ye..takde niat nak singgung hati sesiapa..tapi kalau ada yang nak menegur..cik sha terima secara baik dan terbuka..kita hidup ni perlu saling tegur menegur untuk ke arah kebaikan..jangan menegur untuk menjatuhkan orang dan kerana ikut rasa ati yang marah dan dendam..dan yang ni cik sha suka sangat ulang..JANGAN CEPAT MELATAH..tu yang paling penting..masing2 ada akal..fikir2kan lah sendiri ye..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ok..berbalik kepada topik..memula meh kita layan dulu contoh2 iklan yang cik sha maksudkan tu..tengok dan sendiri fikir eh..





yang ni iklan terbaru..produk penyembur pewangi mulut MALAM JUMAAT..sembur2 mulut bagi wangi..pastu tepon isteri kata nak balik awal..pastu ada bisik "MALAM JUMAAT..psstt..psstt.." hmm..sedikit berbau lucah bagi cik sha..sebab ape cik sha cakap macam tu??bagi budak2 yang belum cukup akal..macam adik sepupu cik sha yang baru 9tahun..bila tengok iklan ni..dia tanya.."kakak..malam jumaat tu ape??nape iklan tu cakap macam tu??" apa yang cik sha nak jawab??terkedu je la dengar soalan tu..rasanya tak terjawab kot..so, persoalan adik sepupu cik sha tu diabaikan je tanpa ada jawapan..





yang ni pulak iklan minuman Orang Kampung Kacip Fatimah..iklan ni dari tahun lepas kot..yang ni pun cik sha tak berapa nak berkenan..sebab ada jugak sikit2 unsur lucah dalam iklan tu..suami dok rush2 nak balik keje..bini tunggu kat umah minum kacip fatimah..laki sampai2 rumah terus berlari2 cari bini tak sabo2..tutup abes semua lampu..


dialog iklan..
suami:sayang..abang dah balik ni..
bini:saya di bilik bang..(latar bunyi tapak kaki berlari2..)
suara latar:kacip fatimah..orang kampung..memang asli..

situasi yang sama cik sha hadapi bila adik sepupu bertanyakan soalan yang tak mampu cik sha nak jawab.."iklan ni cerita pasal ape kakak??"..cuba korang fikir, apa jawapan yang paling bernas cik sha nak jawab..





yang last sekali ni..iklan minuman 3-in-1 coffemix Super Power..iklan ni ada banyak part..yang untuk lelaki lain..yang untuk pompuan lain..yang ni iklan bahagian laki punye..storyline iklan..laki kena tendang dengan bini kuar rumah..pastu laki ngeluh2..tetiba ade lampu ajaib jatuh..gosok2 kuar jin..mintak nak power..jin bagi..masuk rumah terus bergegar2 dan bercahaya..


ni dialog iklan tu pulak..
bini:tak boleh harap!!hmmphhh..
laki:aku dah la penat ni..malam ni macam mana nak perform..ahhhh..eh?ape ni??eh, ape ni??
jin:boleh saya tolong anda??
laki:aaa..aa..aku nak power..
jin:power??senang je..SUPER POWER!!
laki:(minum)ssluurpp...eeeee..(terus lari2 masuk rumah)
jin:ini super power..memberi anda tenaga..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

yang tu iklan dalam TV..kalau dalam radio pulak??hmm..ada jugak tau..iklan pil binari..kat radio hotfm selalu ade..cik sha takleh betul la dengar iklan tu..tambah2 bila cik sha naik kereta dengan adik sepupu cik sha yang umo 9tahun tu..tengah syok2 drive..tetibe kuar iklan ni..aiyo..bengang weh..sebab adik sepupu mesti akan tanya.."kakak..apa yang patah??"..ohok2..terus berpinar otak nak jawab..


ni dialog iklan tu..lebih kurang je la..cik sha tak berapa nak ingat..
suami:hhmmmphh..
bini:nape bang?
suami:lain kali makan la pil binari..
bini:dah makan pun..
suami:ye ke?alamak..patah lagi..
lagu latar:pil binari menceriakan hubungan..

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

wuuu..bunguks kan??ntah ape2 je la iklan sekarang ni..bagi pendapat cik sha sepatutnya pihak berwajib tapis dulu iklan2 macam ni..kena fikir secara global..sekarang ni, bukan orang dewasa je yang dok ngadap tv dengar radio..budak2 kecik pun dah pandai jugak tau..apa yang budak2 kecik ni akan fikir bila tengok atau dengar iklan berbau lucah macam tu??boleh rosak pemikiran depa weh..budak2 sekarang ni kan advance terlebih2..

agaknya sebab tu la banyak kes buat maksiat di kalangan remaja2 belasan tahun..kecik2 dah pandai bawak laki masuk rumah..kecik2 dah pandai nak berpakwe bermakwe..kecik2 dah pandai berdating..kecik2 dah pandai buat perkara tak senonoh..dah pandai test2 buat 'benda' tu..cik sha masa budak2 sekolah tak reti ape2 pun lagi..dalam pale otak nak pergi sekolah belajar..tu je..budak2 sekarang dah lain..tak macam budak dulu2..hmm..tak tahu la nak cakap ape lagi..dunia dah makin berubah kan..


bisik2::cik sha rasa iklan2 berbau lucah macam tu patut la dihentikan..boleh mempengaruhi pemikiran budak2..nanti makin rosak lak anak2 kecik zaman moden ni..huhu..

Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)

8 love notes:

Cheno said...

betul3. patut dihentikan je iklan macam ni.
memalukannn.huhu

fiezaradzi said...

saya setuju.. iklan2 camni pttnye ditapis..
de member, iklan 1st anak die tnye, mlm jumaat buat pe, die kate baca yassin..
tapi mmg byk skg, dan tak sesuai..

Anonymous said...

shada, aku sgt setuju.. aku pun sgt menyampah dgn iklan nie.. dah la tayang tu kalu boleh setiap minit... klu org tu nk cr power ka apa ka.. pandai2 lah dia search internet tak yah la nk buang duit wat advertisement bodoh nie.. kata zaman dah maju.. type sikit jer keluar berjuta..hmmm tp siapa la kita nk halang sumer ni...just boleh luah persaan jerla kan..~wey_da

miloicekaw1119 said...

rajin cik sha cari ikln2 ni ek..
tapi memag betul r..
patut dihentikan,,
bdk2 kecik yg xtau ape2 tgk pastu tnye..
tak ke susah..

StingRay said...

diorang balik awal malam jumaat..

nak baca yasin berjemaah.Tak pun qiammullail terus.




hahhaa...

♥♥syahadah♥♥ said...

mmg la dik..anak2 akak mmg selalu tanya menda ni..contoh mj tu..tolongla..nak kan komersial pikirkan tanggungjawab sosial ..akak mmg geram apa lagi kopi janda tu..eh banyakla..jadi serba salah bila anak2 tanya

FarhanaDr said...

Erk.. Sama tak isu ni dgn isu pengajaran sex di sekolah? Heehee.. :)

cik idaY said...

betol tu..kadang2 nyampah dgn iklan2 camni..boleh pengaruh budak2..ish2..mcm xde idea lain..hu4



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com