Saturday, 27 February 2010

trend perkahwinan zaman sekarang..kahwin cerai macam mainan je..




aku terima nikahnya NOOR SHAHADA BINTI MOHD FAUZI
dengan mas kahwinnya RM1111 tunai!!

hoho..cik sha angau..aku harap 'cinta hati' leh le lafaz ayat keramat ni time akad nikah nanti..takde sekat2..takde gagap2..sekali lafaz je terus aku sah jadi isteri dia..ngeh3..angan2 tinggi melangit cik sha ni..hok3!!



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


nape aku tetibe je cakap pasai lafaz2 nikah ni??sebab aku rasa musykil dan hairan dengan fenomena kawen cerai zaman la ni ha..senang2 je nak kawen..pastu senang2 je cerai berai..macam main celukcak je..ingat kawen ni benda main2 ke??tak paham betul aku..

depa lupa ka time nak wat kenduri kawen duit abes beribu2 sebab nak buat majlis grand kemain..jemput orang mai sampai beratus2 kad kawen p edar..tup2 2-3 tahun kawen dah cerai..pastu, depa lupa ka time nak akad nikah bukan main ketaq perot..macam ada butterfly dok terbang2 dok kibas2 sayap dalam perot tu..berpeluh takyah cakap la..meleleh2 macam ayaq terjun..berjurai2 kat dahi..abes basah2 baju kat ketiak..tangan nak salam tok kadi pun sejuk kemain macam ais..bila dah sah jadi suami isteri..senang2 je lafaz cerai pulak..haishhhh...


time akad nikah ketaq2 nak lafaz ayat ni..
"aku terima nikahnya ******* dengan mas kahwin RM**** tunai!!"


dah cemuih dengan pasangan, macam peluru lafaz ayat ni kluaq..
"aku ceraikan engkau **** dengan TALAK 3!!!"


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

aku perhatikan..budak2 la ni suka kawen awai2..abes je belajaq takdan nak cari kerja dah kawen..kadang2 dalam dok belajaq lagi tu dah kawen dah..kawen guna duit mak pak pulak tu..ye la..dah baru abes blajaq dan dok belajaq lagi..kerja pun belum..mana nak mai duit??cuba mai habaq kat aku sat..ke depa buat loan nak kawen??huh..kawen hutang tuh weh..pas kawen pikiaq nak bayaq hutang loan lak..tak habes bayaq lagi, anak dah berderet susun kat belakang pungkoq..kadang2 dah bercerai berai dah..tapi hutang kawen dak langsai2 lagi..

hmm..bukan la aku nak kata salah kawen awai ni..orang tua dulu2 pun umoq 15 dah jadi bini orang dah..17 dah jadi laki orang..tapi dulu lain weh..zaman dulu tak macam zaman la ni..orang dulu2 kawen sebab depa dah master bab2 rumah tangga ni..sebab tu orang2 dulu kawen kekal sampai abes umoq..budak2 la ni kawen sebab ape??sebab nafsu kot..tak sabaq nak 'berasmara dana'..nak merasa 'nikmat' tu macam mana..bila dah rasa cemuih bye2 la jawabnya..bukan nak pikiaq sangat pun pasal tanggungjawab..hal2 rumah tangga pun dak master kadang2..tapi bab 'kat katil' master bukan main..tu la budak2 zaman la ni..pemikiran banyak yang terpesong..kawen kebanyakannya sebab nafsu la..

tapi orang yang dah berumoq pun ramai gak yang suka bercerai berai ni..dah kawen berpuloh2 tahun..anak2 dah besaq panjang..tetiba nak bercerai berai pulak..adoi..umoq dah 'senja' pun ada masa nak pikiaq pasai cerai berai ni..buang masa ja pakcik makcik oi..baik pikiaq nak buat ibadat lagi bagus..umoq bukan makin muda..ntah bila2 ja Allah nak tarik nikmat bernafas tu..kang tak sempat lak nak bertaubat..amal pun baru seciput..camna nak hadap Allah masa kat 'sana' nanti..asyik dok bz hal cerai berai ja masa atas dunia..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


pasai pa la boleh berlaku penceraian ni??ni antara sebab2 glamer yang selalu depa bagi bila nak bercerai..


1-kami dah tak serasi lagi..dah takde jodoh..nak buat macam mana..
cik sha membebel::pala otak ang!!nak salahkan jodoh lak..tak serasi konon..masa dok hangat bercinta tak ingat dunia tu.."ang la kekasih awal dan akhir aku..ang memang tercipta untuk aku..kita sangat serasi..ang sangat2 memahami diri aku..aku rasa ang la jodoh aku..jom kita kawen.."ayat kemain berbunga2..pastu baru 2-3 tahun kawen nak cerai bagi alasan macam kat atas tu pulak..ceit..podah!!tak bleh pakai punya..


2-masalah kesihatan pasangan masing2..subur atau tak subur..
cik sha membebel::hei..sebelum ang kahwin kan dah wat pemeriksaan kesihatan..
dah tahu pun awal2 masalah kesihatan masing2..
sebelum kawen.."takpe la sayang..kita boleh usaha berubat.."
dah kawen.."ang mandul..tak boleh bagi aku zuriat..nyesal aku kawen dengan ang..kita bercerai!!"macam tu pulak dah..



3-masalah ekonomi..suami takdak kerja, hutang berlambak..
cik sha membebel::aloh2..sebelum kawen tak pikiaq pulak no..dah kawen ngungkit2 lak..nak kawen berhutang pun takpa..janji dapat kawen..las2 terbeban dengan hutang nak cerai2 lak..
sebelum kawen.."sayang jangan la risau..rezeki ada kat mana2..nanti pas kita kawen mesti rezeki kita murah..mana tahu nanti abang dapat kerja pasni.."
dah kawen.."abang ni pemalas la..kerja tak nak..dok mengulaq ja..saya tak tahan dah hidup dengan abang..ceraikan saya sekarang jugak!!"



4-main kayu tiga..curang la maksudnye tu..
cik sha membebel::ui..kata sayang bagai nak rak..kekaseh hati sampai akhir hayat..takdak pengganti yang lagi hebat..satu2nya yang bertakhta dalam hati..tup2, curang lak dah dengan pasangan masing2..alasan curang.."isteri saya dah tak 'meletop' macam dulu..dah tak 'power' dah..sebab tu saya cari lain..yang lagi 'bergetah'..lagi cantik!".."suami saya asyik sibuk je dengan kerja..sampai nafkah 'batin' saya pun dia tak tunaikan..saya sunyi..sebab tu saya cari lain yang boleh ubatkan kesunyian saya.."aiyo!!gila betoi..


hoh..macam2 lagi la alasan yang aku rasa macam tak munasabah je depa ni bagi..nak hurai satu2 kang mau berjela2 entri aku ni..ni pun dah berjela aku rasa..kan aku ni kalau dah dapat membebel tak reti nak berhenti..konfom2 terlebih muatan panjang..hak3!!


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


memang la soal jodoh pertemuan ajal maut Allah dah tentukan sejak azali lagi..tapi kita kan boleh berusaha untuk elakkan perkara2 yang tak elok macam ni terjadi..Allah pun dah berkata.."Aku tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum, melainkan mereka yang mengubahnya sendiri"..maksudnya dalam konteks ni, kita leh berusaha memperbaiki diri kita supaya takda la berlaku kes2 kawen cerai ni banyak sangat..dah tu bukan ke Allah membenci perbuatan cerai berai ni..bergoyang tiang Arasy kat 'sana' tu..

camna nak banteras kes kawen cerai ni ye??ni antara perkara yang boleh dititikberatkan..
1-tetapkan niat nak berkahwin kerana Allah..insyaAllah memang takde la terpesong tang mana2..kalau berkahwin sebab nak penuhi tuntutan nafsu semata-mata..memang tak ke mana la 'masjid' yang dibina tu..tu yang leh jadi cerai berai ni..

2-mantapkan ilmu agama dari semasa ke semasa..lagi bagus kalau sama2 berniat ke arah tu..belajaq ilmu agama sama2..suami kan besar tanggungjawab nak mendidik isteri dan anak2..tapi jangan la p menuntut yang bukan2 lak..kang terpesong tak pasai2 ja..p belajaq kat kelas2 agama yang bertauliah ye..lagi bagus kalau ikut kelas agama yang pejabat agama buat..

3-memahami dan mendalami ilmu rumah tangga..faham tanggungjawab dan peranan masing2 sebagai suami dan isteri..ni tuntutan agama tau..wajib lak tu sebab nanti masa kat 'sana' kita akan disoal balik..tak takut ke??

4-persediaan mantap dari segi ekonomi..haa..yang ni sangat2 penting..kalau tak, mahu bergoyang keharmonian rumahtangga..memang betul Allah dah jamin bahawa rezeki akan datang bila kita berkahwin..tapi kena la berusaha jugak..mana ada rezeki boleh datang bergolek kalau tak berusaha..ingat tu..

5-teknik berkomunikasi yang mantap..kalau ada apa2 masalah berbincang la sebaik mungkin..dari segi kewangan ke, seksualiti ke, ape2 je masalah..jangan p bergaduh lak..pastu p libatkan lak orang luar(ahli keluarga @ sapa2 je) masuk campur..hmm..konfom2 pastu mesti bercerai berai sebab dok kena 'cucuk2'..bahaya ni tau..belajarlah untuk berkomunikasi dengan bijak..baru selesai masalah..

owh..banyak lagi la cara2 yang boleh dipraktikkan..tak tersebut..rasanya yang ni pun dah cukup kot..ni antara perkara2 utama la yang aku cuba huraikan..harap2 dapat bagi ilmu kat kawan2 yang lain..aku pun dok belajar jugak..sebab aku pun belum kawen..hehehe..meh kita share2 ilmu sama2..kalau angpa rasa ada maklumat @ pendapat yang lain..bagitau la ye..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


cuba la angpa perhati statistik JAKIM wat ni..berapa ramai yang bercerai berai??ni statistik tahun 1995-2007..tahun 2008-februari 2010 ni ntah berapa ramai lagi dah bercerai berai la gamaknye..
**klik untuk pembesaran maksimum**

sedih kan tengok situasi camni??yang jadi mangsa tentulah anak2 kecil yang tak tahu ape2..mak pak depa dah tak pikiaq dah pasai depa time ni..sian depa..baru nak kenal dunia dah terima nasib tak elok sebab fikiran singkat mak pak depa..tapi tu lah hakikatnye..tak bagi kahwin awal sat g p wat maksiat lak sampai ter'boroi'..dah berdosa lak sebab berzina..tup2, dapat anak luar nikah..pastu jadi lak kes buang2 anak..hoh!!macam2 kes betul..dunia dah akhir zaman ni macam2 perkara tak elok berlaku..tu pun ramai lagi yang tak sedaq diri..hmm..


bisik2::takutnye nak kawen!!harap2 benda2 macam ni tak terjadi la kat aku nanti..uhuk2!!





Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

11 LOVE NOTES

  1. harap2 cm 2 la kan..
    kte doakan sme2..smoga x jd cm 2

    ReplyDelete
  2. pnjgnye cik sha membebel..
    hehehe..

    takutnye nak kawen mcm ni..
    tapi hrp2 jgn la jadi mcm ni..

    ReplyDelete
  3. skrg byk kawen atas curang.kalau dah menyampah dgn pasangan masing2 mula la membenci . mmg kawen ni byk ujian. akakpun kadang kala di uji dgn perangai sendiri..hehehe

    apapun nawaitu penting2..kadang kala sbb nafsu jek nak kawen lepas tu bila nafsu takde..mula membenci

    ReplyDelete
  4. luz a.k.a mlm experts::
    amin..insyaAllah..semoga Allah lindungi kita..uhuk2!!

    ReplyDelete
  5. miloicekaw1119::
    hik3..panjang ek??kui3..cik sha kalo membebel mmg susah nk berhenti..hohoho..

    tu la kan??takot nak kawen bila tgk byk sgt kes2 mcm ni..uhuk2..harap2 kita tak jadi mcm tu la..amin..

    ReplyDelete
  6. kak syahadah::
    tu la kan kak..budak2 skang ni kawen sbb nafsu je semata..bile dah takde nafsu mula la nak mencemuh..huk3..

    doakan sha nanti tak jadi macam tu eh kak..sebab sha ni perangai kdg2 boleh bikin panas gak cik abg tu..hoho..

    ReplyDelete
  7. amboi cik sha, hahaha...memang betul tuh hang cakaap....tapi kadang2 mende tuh di luaran kite...susah nak terang, apa apa pon arap cik sha dapat jodoh yg baik....hek hek

    ReplyDelete
  8. bebelsokmo::
    hak3..berjela kan cik sha membebel..kalah bebel sokmo membebel..kui3..

    insyaAllah..amin..moga2 cik sha dpt jodoh yg baik..mekaseh bebel sokmo..

    sebab tu la cik sha membebel pasal ni sbb mende blh dielakkan kalau kita berusaha jadi yg terbaik..hik3..

    sebenarnye tulis n3 ni sma sebab terbaca dlm paper..

    ReplyDelete
  9. yep..betul2x..skang bnyk kes kawin cerai specially artis. Haih...mungkin mereka ni tak fikir masak2 before kawin. men kawin ikt suka dia jerr..

    ReplyDelete
  10. farhana ghafar::
    tu la kan..masa kawen beribu2 habes..pastu senang je cerai..pelik2..depa buat kawen cerai ni mcm trend je..

    ReplyDelete
  11. Yes, I understand you. In it something is also to me it seems it is excellent thought. I agree with you.
    [url=http://www.livejournali.com]This question is not discussed.[/url]

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!






 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com