Thursday, 11 February 2010

~*dilema wanita bermisai*~



wanita bermisai???urgghhh...seram je dengar kan??pernah tak korang jumpe pompuan yang ade misai??sebenarnye...tu bukan misai la..jangan lak salah faham..kesian tau kat pompuan2 yang ade dilema macam ni..bukan dorang mintak pun nak ade misai ni..misai yang dimaksudkan kat sini adalah bulu2 halus yang tumbuh di bahagian atas kawasan bibir..kalau sekali tengok nampak macam misai la..tapi sebenarnye tak pun...just bulu2 halus je..bukan macam misai kaum lelaki..yang tu bulunye kasar2..yang ni tak kasar pun..halus je..bolehla dikatakan macam bulu roma halus..contohnye macam gambar kat bawah ni...



*
*
*
*
*
v


nampak tak??yang itu la aku maksudkan..selalunye pompuan yang kulitnye cerah memang obvious nampak sangat bulu2 halus tu..sebenarnye takde la masalah sangat pun..cuma setengah2 orang suke pandang pelik kalau nampak pompuan yang macam ni..mata tu jeling semacam je tengok..tak baik tau..korek mata tu kang baru tau..hahaha..

ape penyebabnye??nape ade setengah kaum pompuan yang mempunyai dilema macam ni??ade banyak sangat sebab kot rasanye..mengikut kajian yang dah aku wat..ceh!!konon2 je cik sha ni..haha..ok2..ngikut pemerhatian aku la kan...menda camni leh jadi mungkin disebabkan oleh perubahan hormon..maknanye..dalam tubuh badan sorang pompuan tu ade terlebih hormon lelaki la..camne perkara ni leh berlaku??aku pun tak berapa pasti la maklumat yang aku dapat ni betul atau tak...tapi aku suke membaca..ada satu hari tu aku terbaca yang kalau kita ni suka sangat makan fastfood..perubahan hormon leh berlaku dalam badan..bagi kaum pompuan la eh..kalau korang suke sangat makan fastfood macam mekdi,kfc,pijahut dan macam2 lagi tu la..kurang2kan la..bukan tak leh makan langsung..tapi kurangkan..sebab ni la antara penyebab yang membolehkan hormon lelaki bertambah dalam badan korang...huik??seram seh..ni bukan aku pandai2 tau..aku membaca ni..

haa...yang ni pun leh jadi penyebabnye jugak tau..suke sangat tukar2 produk kecantikan komestik..sat pakai natasya..sat pakai sendayu tinggi..sat pakai de' wajah..macam2 lagi la..bersepah2 sangat produk2 komestik skang ni..aku pun dah pening..tengok iklan tv je macam2 kuar..tapi betul tau..kalau korang suke sangat tukar2 barang komestik macam ni leh nyebabkan perkara ni leh berlaku tau..sebab ape??sebab dalam barang2 komestik ni kan ade macam2 bahan kimia..kalau tak sesuai dengan korang..camtu la tindak balas yang berlaku..kadang2 leh rosakkan kulit muka korang lagi..bagi aku kalau nak cantik sangat better pergi wat rawatan kulit kat dermatologi..lagi selamat...mahal pun takpe..janji selamat..

kuat berpeluh di bahagian atas bibir ni pun merupakan salah satu penyebabnye..kuat sangat berpeluh kat situ..ade tak yang macam tu??ada orang kata kalau yang kuat berpeluh kat bahagian tu tandanye die tu kuat cemburu..tul tak??pernah dengar??tapi kalau dah kerap sangat berpeluh kat situ, leh nyebabkan bulu2 halus ni tumbuh kat kawasan atas bibir tu..yang ni aku tak berapa pasti la eh..aku terbaca je yang ni..ade orang yang cakap macam tu...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


camne nak atasi masalah ni??ade yang kata cukur je..haip2!!jangan sesekali korang pandai2 nak cukur eh..elok2 halus je bulu yang tumbuh tu..lepas cukur tumbuh lagi lebat dan kasar..baru korang nyesal kot..dah tu terpaksa tetiap hari nak cukur..naya je..jangan2!!jangan cukur k..

ade yang kata pergi je threading atau wax kat salon kecantikan..cabut habis sume bulu2 halus yang ade kat muke tu..bagi licin habis..hahaha..tapi yang ni mungkin mahal la kot..kalau rasa mampu p la wat..tapi sakit la kot gamaknye..dan yang ni kena rajin p wat..3-4 minggu sekali..banyak tak duit??p la wat..hahaha..

cara yang paling murah..korang cabut je sendiri..ade yang kata pakai benang..tapi aku tak tahu la macam mana caranye.. paling senang korang cabut je pakai pencabut bulu tiak tu..jimat pun jimat..tak kuar duit langsung..tapi yang ni kena rajin la sket eh..die selalunye bertahan dalam 2 -3 minggu kot..kalau tak salah aku..hehehe..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


eh2?nape cik sha cakap pasal ni eh??saja je nak share dengan pompuan2 yang ade dilema macam ni..hehehe..sebenarnye cik sha pun skang mengalami masalah ni..dulu takde pun..skang ni baru cik sha terperasan..sebab ari tu mak yang tegur...huhu...mungkin sebab dulu suke sangat tukar2 produk..konon2 nak cantik..skali naik lak bulu2 halus kat bahagian atas bibir ni ha..huhuhu..xde la obvious sangat..tapi cik sha tak suke dan rimas..huuwaaaa...padan muke..pandai sangat nak tukar2 produk..hamik ko..huk2..

so..wat kaum2 pompuan yang ade masalah macam ni jugak..kalau leh jangan la rasa rendah diri eh..benda ni takde la bagi masalah besar mana sangat pun..cume bagi setengah2 pompuan yang mungkin rasa tak selesa..jadi amik la langkah yang sepatutnye..jaga la kecantikan tu eh..kalau leh rajin2 la rawat diri tu..

wat kaum2 lelaki lak..jangan la p perlekeh kaum2 pompuan yang ade masalah macam ni..mana tahu kot gelpren korang ke,bini korang ke,adik pompuan korang ke,kakak korang ke,mak korang ke,kawan2 pompuan korang ke...yang ade masalah macam ni..jangan la p ngata2 lak kat dorang eh..patutnye korang bagi support...tu yang terbaik..baru la dorang leh built self-confident..kalau asyik korang lekeh2 kan camne nak built self-confident?? tak baik ok wat perangai macam tu..aku lempang sekor2 kalau aku jumpe..hahaha..


bisik2::kecantikan rupe paras tak menjamin kebahagiaan..yang tu semua pandangan nafsu semata..
yang penting kecantikan hati dan budi pekerti..itu yang boleh bagi kebahagiaan..
dunia dan akhirat..jadi, jangan rasa rendah diri ok kaum2 hawa sekalian...


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

24 LOVE NOTES

  1. Yela cik sha..
    samela kite..
    takla ketara sgt..
    yela kulit gelap..
    tapi klu dekat2 perasanla..
    selalu kena tegur ngan bf..
    sakit la nak cabut guna benda tuh..
    tp guna gak slalu..
    at least sikit jadila..
    lagipun memang hormon kot lebih.. sebab rambut & kening pun memang lebat..

    ReplyDelete
  2. sy suke pe ppuan yg ade misai halus cm tue...sbb nmpak unik...hahhaha

    sy pun ade jgak misai halus tue..hehe...tp blm lg nk rase di lema...ermmm..

    ReplyDelete
  3. seluruh muka ade bulu roma yg klu tgk btul2 nmpak...

    ade juga org tegur... tp nk wat camner...

    klu buang bulu2 tu xpe kan dlm islam?? xsure la bab yg tu...

    ReplyDelete
  4. maziah::
    tu la..xpe2..cantik gak pe..bukan jd masalah pun kan..hehehe..cik sha pun bile rajin je cabut..kalo malas biarkn je..hehehe..tapi kalau kite jenis yg mmg byk bulu selalunye mmg ade kot..cik sha tgn mmg byk bulu roma..hehehe...

    zura::
    a'a kan..unik pe pompuan camtu..pompuan macam kite ni la..hehehe..

    ReplyDelete
  5. irine::
    ngahaha..idak la smpai berkumis..tu nmpk cam laki lak..ni bulu2 halus je..ngeh2..salam kenalan juge...(^_^)

    zella::
    boleh..dalam islam x larang pun kalau nak buang bulu2 yang halus macam tu kalau nak jaga penampilan bg x nmpk macam lelaki n tak nak bagi diri rasa down..bukan sengaja nak menunjuk2 kecantikan macam p sengaja cukur2 kening tu ye la..yg tu xbek..

    ReplyDelete
  6. salam kak sha>>>
    hehehehe... eeeeeeeee
    nakut ar lo ada bulu2 halus gitu.. camnela erk..rasanya nak cabut bulu2 halus tu.. sakit tuuuuuu
    heheheheh,,,,,

    tapi.. kaum hawa yg pict tu.. laku gak kan wlaupun ada blu halus2. hakhakhak...

    pssssttt.. kak sha.. gmbr post yg kat ats tu.. ochie bleh tau n cam g oo sapa orgnya. hahahha
    napa tak letak abg ton jak.. hikhikhik (opsss sowiey ..) negggeeeee

    ReplyDelete
  7. huhuh..kite pon ada misai gak..dulu orang panggil kite misai..gerammnya.....nak buang terasa syg lak...ekekekeke..

    ReplyDelete
  8. dalam kelas aku dulu ada jugak sorang pompuan ada misai. geng aku panggil dia misae (macam mak shin chan). :D

    ReplyDelete
  9. ochie::
    salam adikku ochie..ngahaha..cabut je..mcm kaksha buat..kui3..

    a'a lo..glamer kan dia ni..shhh...jangan kecoh2 ba..hik3..

    nda bole ba letak gmbar abg ton..glamer nnt dia 2..wekk..(^_^)

    ReplyDelete
  10. liyan::
    hik2..xpe liyan..macam cik zura cakap..kite ni spesies yang unik..slalu nye orang yang comel2 je ade masalah cam kite ni..wiii..

    parkAir::
    hahahaha..bapak jahat gile..siap ade gelaran..misae..misae...macam sinchan suke main2kan nama mak die..wahahaha...

    ReplyDelete
  11. singgah sini..

    kadang2 perkara ni leh jadi bahan ejekan oleh org lain je.. terumata lelaki suka dok ejek2 pasal ni.. hmm..

    ReplyDelete
  12. faarihin::
    abaikan je lelaki2 yg jenis mcm tu..jahat sungguh...bukan pmpuan tu mintak pun nak jdi mcm tu..dah Allah yang jadikan..haishhh..xbek mghina dan mengejek2 org..-_-"

    ReplyDelete
  13. uik...? banyak jugak perempuan yang mengalami kes yang sebegini rupa erk...takpe....misai halus takpe..nek janggut tak ke serabut terus...pakai jer yang dok iklan kat tv tu yang sapu krim kat betis pastu tarik dengan dia punya alat....

    ReplyDelete
  14. selalu jugak tpikir nak buang misai atas bibir neh.rimas lah. kdg2 nak jupe membe laki pon malu na tnjuk muke.klu ckp dekat2 kena tunduk je. hmm..

    ReplyDelete
  15. try tengok website http://wanitabermisai.blogspot.com ada panduan buang misai

    ReplyDelete
  16. cek br ja bace..sbgai dorg yg mmg menghadapi prob niyh,bak kate org2 tue

    "berat mate memandang,brat lg bahu memikul"(btol ke weyh??)

    den x penah cukur ke,cabot ke sbb mak cek kata x payah la wat smp lg tuh..

    tp,mmg pedih r ble kene ngate ngan laki..especially ble korg bnyk membe2 laki..dorg x gheti jage prasaan pompuan niyh..so,kene r tebalkn tlinge,mke,dan hati=__="

    1st time kene bahan,trok sgt kene smp mmg menangis r sbb kene bahan ngan pegawai2 n stap2 yg ade kat c2..time tuh tgh latihan menembak..tros x leyh tembak dh pas2=(

    but after dat,dh boleh trime dh...walopon sedeyh kekadang tuh,tp,cek dh redho dh=)

    yg pastinye utk redho,kene skali tuh dbahan secare trok o total punye ejekan..n yg penting iman kene kuat utk bertahan..

    ^___^

    ReplyDelete
  17. cik shaaaa~~~~..kite pun ade bulu2 halus kat area misai kita tauuu~~

    tak tau nak buat canner...

    nak cukur ke nak cabut? ke nak biar je?

    help cik shaaaa~~~

    ReplyDelete
  18. alami masalah yg sama..tp redha jelah..apa bleh wat..tp salu la dpt pahala free bila org mngata kite..huhu

    ReplyDelete
  19. @Maziah Saroni

    hye..nak senang guna je emjoi tweeze, saya ada beli kat fb haritu, mmg alat ni baguss sgt tau..die guna batteri, mudah dan pantas..berdesup hilang hairy merry ni..hihi..saya beli di page ini haritu https://www.facebook.com/EmjoiAutomaticTweezer

    sorry sj komen tiba2 blogwalking terjumpa blog ni :) bye

    ReplyDelete
  20. haha
    pepagi dah singgah sni sbb bgn pg td rsa mcm jelas lak nampak nye .haha
    xd org tgur t yela
    seram plak kalau mkin lebat nnti
    sbb rsa mcm mkin rancak je hitam nya
    sbb MG cerah skit
    nnti org tgur
    adoi ..mcm malu jer ...huhu
    tp xpela..bukn kita yg buat kan?
    dah mcm tu
    just gugel ada x sjnis cm MG.ada rupaya.
    fuh! selamat ! alhmdulillah. bukan mnusia pelik :)
    thanks entri nya :)
    folow sni ah :)

    ReplyDelete
  21. Hye..saya ada cara utk hilangkan kumis.. jom follow ig @bleach_cream_malaysia ..selamat, tak perlu cukur, waxing..dah ramai yang cuba! Lets improve your confident

    ReplyDelete
  22. Hi semua. Sis nak share satu produk yg boleh hilangkan misai ni. Iaitu dengan cara bleaching. Apply je 20-30 minit, pastu bilas. And tadaaaa! Blh tgk kesan serta merta. Cara ni lebih murah dan tak menyakitkan. Seriusly recommended to all lady yg nak selesaikan masalah misai ni.. Klu korg nak beli, boleh beli kat sini ya => http://www.facebook.com.famoustuffmy/
    Selamat mencuba!

    ReplyDelete
  23. x sangka rupanye ada jgk org yg senasib gn saya... memang kadang2 ada jgk lelaki yg dok suka perli.. 😞 rasa down sangt..

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!

 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com