Thursday, 21 January 2010

bile aku dah mula membebel..



td msa aku blogwalking..byk tul aku jumpe blog yg suke lekeh2 kan parti tu la parti ni la..nape ye??perlu ke??mmg la tu hak individu..masing2 ade pandangan sendiri..tp kadang2 aku rasa mcm x berasas je nak kutuk2 lekeh2 ni..kata 1 Malaysia..xleh ke jgn kutuk2 lekeh2 ni..xleh ke dok bincang elok2 pikir bg idea ape yg terbaek nk wat tuk bg semua rakyat bersatu padu terutamanya org Melayu..negara aman xde gaduh2..bukan hang tuduh aku, aku tuduh hang...dh tu siap maki2 lg...kalo betul hgpa baguih awat hgpa ja x jd wakil rakyat..kalo betul parti yg hgpa sokong tu baguih, awat hgpa yg jd ahli parti tu perangai x baguih..dok maki hamun sna sini...haish..pelik tul aku rsa..mentaliti zero sungguh...bila nak cakap x pakai akai..dok sembuq ikut dan ja...ikut rsa ati..ikut rsa marah...protes x tentu hala...dh tu kaum Melayu lak..sma2 kaum Melayu...sama2 beragama Islam...walaupun berbeza pdgn politik, salah ke kalo nk duk bncg elok2..ckp elok2..bila kaum len cakap org Melayu bodoh, ketinggalan tau pulak nk marah...tp perangai ntah ngan ape2...hish..x paham betul la aku...


hmm...aku bukan lah nk sebelah mna2 pihak..dan aku x pro kat mna2 parti politik pun..terus terang aku x suke politik..x kire la mna2 parti politik pun...konfom2 ade main kotor punye la...xyah la nk tipu..dh nma pun politik kan..org ni nk pgg jwtn ni , org ni pun nk pgg jwtn tuh..nnt mesti punye ade sesi jatuh2kn org tu org ni...tgk politik dlm kampus pun dh cukup...sbb tu walaupun umo aku ni dh layak sgt p dftr ngundi aku x p2 lagi..malas nk amik port..ntah..x berminat..bukan la aku xnk jalankn tggjwb aku sbgai rakyat...tp serius..mmg aku x minat gile..bg aku..mna2 parti yg perintah Malaysia ni..janji masyarakat idup aman damai xde gaduh2 perang2 bom sna sni cukup la...huhu...ohhh..tetibe lak aku cakap pasal politik..apakah???haish...


pastu lg, yg aku paling x suke bile ade org yg jenis suke sgt salah2kn org len kalo sesuatu perkara terjadi...main sembuq ja xda usul periksa...pastu cakap ikut sedap mulut..konon nk teguq kesalahan org tuh..tp x pikiaq dlu sebelum nk teguq tuh, dri hang mcm mna...awat la hgpa nih??mmg hobi cmtu ka??hgpa perfect sgt kot na..boleh suka2 ati ja nk salah2kan org..boleh suka2 ati ja nk teguq guna ayat kasaq2..ish..kan aku dh membebel...tp betul..aku mmg xleh dgn org yg mcm nih..rsa mcm nk hangin 1 badan je..haha..sabaq cik sha...sabaq..


ntah la..bg aku, x salah kalau nk tegur org..tp biar kena dgn cara la...bukan main hentam je...kalau org tu api, hang nak jadi api gak mmg x jalan la..org api lawan dia air..baru kena cara...betul x???aku ade sorg kawan ni yg suke sgt hentam kawan2 dia kalau dia x puas ati..men sembuq ikut sedap mulut dia smpai kwn2 trasa ati..konon2 nk berdakwah..tp dakwah x kena cara..org nak berdakwah kena ada kelembutan..cnthnye, macam nabi Muhammad SAW berdakwah kat org2 jahiliah..gunakan kelembutan..haa...kalo hang tegur pun, bru la meresap masuk dlm ati org yg ditegur tu..ni kalau main hentam kromo je, mau ati org yg ditegur tu panas membara2 mcm nk maki hamun balik...betul x aku cakap???


lagi 1, aku rasa sebelum kita nak tegur org, kite kaji dulu diri kita ni mcm mna..pastu gunakan pendekatan yg terbaek utk tegur org supaya teguran kita tu x terkena batang hidung kita balik...aku pun nak tegur org aku pikir bratus2 kali ape cara terbaek aku nak tegur org tu dan sekali gus mcm bg peringatan kat aku sma..kiranya sma2 dapat faedah la..haa..tu bru betul kot..ape pulak pendapat korang???meh kite sma2 share...



nota xde kaki::maaf kalo entri aku kali ni mcm emo2 sket..T_T


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

2 LOVE NOTES

  1. biasa la tu cik shada..kadang depa cakap tak supa bikin..cakap cam len, buat cam len.. dan kadang2 lak bermuka-muka...

    dari segi politik plak : zaman sekarang ramai yg berlumba-lumba nak jadi pemimpin. sendagkan zaman dulu org takut nak jadi pemimpin sbb tugasan yg digalas tu besar n akan dipersoalkan Allah SWT...

    ReplyDelete
  2. liyan::betul tu cik liyan..huhu..mcm2 ragam manusia ni kan..tak tercapai akal kalo nk pikir...

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!






 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com