Tuesday, 22 December 2009

14 PERKARA YG SUNAT DILAKUKAN PADA HARI ASYURA



Salam semua...


sedar x sedar dh 6 ari kite masuk tahun baru islam...ari ni dh 6 Muharam 1431 Hijriah...sekejap je masa berlalu kan?..pejam celik pejam celik dh ari len...x lma lg dh nk ari Asyura...lg 4 ari je lg...ari Asyura ni kita smbut setiap 10 Muharam...

hmm...td aku cek email...dpt email dr sorg sahabat ni...tntg perkara2 sunat yang kita leh lakukan pada hari Asyura nnt..rasanya elok sgt aku share kat sini...kalau berkemampuan boleh kita sama2 lakukan...banyak sgt kelebihan...kat bawah ni aku postkan semua perkara2 sunat tu...semoga info yg aku kongsikan ni dpt memberi manfaat kepada semua yg singgah baca blog aku ni...kalau ade la...hee...selamat mendapatkan ilmu...



14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura
(10 Muharram, bersamaan Aha
d, 27 DEC 2009)

1. Melapangkan masa / belanja anak , suami & isteri2
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan
fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.

4. Menunjukkan orang sesat
fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Berse
dekah
fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari
kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi
Sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala'

9. Ber
celak
fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca
Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11. Sembahya
ng sunat empat rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
*Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Me
mbaca
'hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'
fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13. Menjam
u orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

14. Pua
sa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

InsyaAllah..




Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

Post a Comment

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!

0 LOVE NOTES



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com