Mampukah Kita MENYANTUNI Ibu Ayah Ketika Mereka Tua dan Sakit?

Assalamualaikum. Hai! 


Selalunya setiap pagi aku akan tengok tiktok. Pagi semalam masa layan tiktok sat, tertengok satu video tentang team yang hantar jenazah ke tempat kelahiran untuk dikebumikan. Arwah ialah seorang pesara guru yang dah uzur dan meninggal dunia disyaki didera oleh anak perempuan nya sendiri. 😭


Aku tergamam baca keterangan kat video tu. Tapi taknak judge si anak kenapa dia bertindak mengasari ibunya sendiri. Sebab aku takde di tempat dia yang berhadapan dengan arwah. Lagipun aku tahu jaga orang tua yang dah uzur macam mana emosi sendiri boleh up and down.


Jujur cakap, JAGA ORANG TUA YANG UZUR MEMANG MEMERLUKAN KESABARAN YANG SANGAT TINGGI.


Bila dah tua, memang perangai akan kembali seperti kanak-kanak dan lebih menguji. Itulah cycle kehidupan. Setiap dari kita akan melaluinya jika Allah izinkan umur kita panjang. Dari fasa kanak-kanak kecil hingga ke fasa 'kanak-kanak besar'. Kedua-dua fasa ini ada cabarannya. Kita rasa jaga anak-anak kecil pun dah mencabar, jaga 'kanak-kanak besar' lagi mencabar berkali ganda.





Pengalaman Menjaga Orang Tua Yang Sakit


Aku bukan cakap kosong tau. Kalau korang nak tahu, aku sendiri pernah ada pengalaman menjaga orang tua yang uzur. Aku tolong mak jaga arwah nenek masa dia sakit. Bukan sakit biasa. Sakit yang memang langsung dah tak boleh uruskan diri sendiri. Masa tu aku baru habis belajar.


Memang kami tinggal sekali dengan arwah atok dan nenek sejak arwah abah takde. Jadi kamilah yang 'bertanggungjawab' jaga depa berdua bila dah uzur.


Anak-anak yang lain tak jaga ke? Tak. Masing-masing ada komitmen dengan kerjaya dan keluarga. Sibuk. Tapi sekali sekala ada la datang menjenguk. Mak aku, anak sulung yang surirumah dan 'single' tu la yang dianggap available untuk jaga depa berdua. Takpe la. Aku dah lama berlapang dada dan anggap sebenarnya itu bahagian untuk mak aku. Allah nak bagi pahala lebih kat dia. InsyaAllah.


Arwah atok sakit, aku masih belajar lagi waktu tu. Jadi aku tak sempat pun nak tolong mak jaga sekali. Memang mak yang menghadap sorang-sorang jaga arwah atok disamping arwah nenek yang masih sihat lagi. Aku cuma sekali sekala je berpeluang tolong bila balik cuti semester. Arwah 'pergi' masa aku di semester kedua. Tak sempat nak tatap wajah arwah buat kali terakhir juga. Terkilan. Tapi bukan rezeki aku. 


Bila dah habis belajar, aku memang tak dapat tawaran kerja kat mana-mana pun walaupun dah hantar resume merata. Jadi aku terima hakikat yang Allah nak aku tolong mak sama-sama jaga arwah nenek yang masa tu dah mula sakit teruk.


Dia masuk wad, aku pun masuk wad temankan dia.

Dia duk mengarut tetengah malam buta, aku jugak yang melayan walaupun 'takut'. Hahaha. Wehh dia nampak apa yang kita tak nampak tauuu takkk. 😌

Dia taknak pakai pampers nak berak kat tandas, aku la cempung dia bawak pi tandas.

Salinkan pampers, lap badan bagi mandi, suap makan, semua aku buat.

Tugas mingguan belikan stok pampers bila maksu tak sempat belikan pun, aku juga.

Dia marah-marah pun, aku layankan je. Orang tua bila sakit memang akan selalu marah-marah. Serba serbi tak kena. Itu normal.

Bila ada anak-anak lain atau sedara-mara mai melawat dia, nanti dia akan cakap la yang kami tak jaga dia elok, tak bagi makan, tak bagi mandi, dan macam-macam lagi yang 'buruk' je la kami ni layan dia. Itu pun normal. 😌

And yes. Tahap kedegilan depa memang extreme tau. KENA ADA KESABARAN YANG MENGGUNUNG TINGGI. 


Sebahagian komen dari video tersebut yang aku screenshot sehingga tercetus idea nak menulis tentang topik ni. 


Belajar Dari Pengalaman dan Pemerhatian


Aku memang respect dan kagum dengan mak yang kuat semangat jaga mak ayah dia yang sakit tua dulu. Harapnya kami adik beradik pun ada semangat yang sama juga.


Sekarang mak dah 69 tahun. Walaupun masih gagah bergerak, kadang-kadang ada juga sakit yang mai menjengah. Million thanks to kakak yang duduk sekali dengan mak dan jaga kesihatan mak walaupun dia sibuk bekerja. Aku sayang kakak sangat! ❤️


Bahagian aku pula InsyaAllah dengan mentua. Kami kan tinggal sekali. Pernah je mak mentua sakit stroke tak boleh bangun. Aku jaga je semampu yang boleh. Itu pun dia duk kata jangan susah-susah jaga dia. Haishhh. 


Takde nye susah pun bagi aku yang dah ada pengalaman jaga arwah nenek dulu. Lagipun masa aku dalam pantang beranakkan 5 ketul budak tu, dia yang jaga aku. Takkan la bila dia sakit, aku tak boleh nak jaga dia kan?


Pada aku kan, benda ni sebenarnya dari 'contoh' yang mak aku sendiri dah tunjuk pada anak-anak dia. Macam mana dia menyantuni mak ayah sendiri dengan penuh kesabaran. It's always in my mind. Dan aku cuma ulang buat perkara yang sama juga pada mentua. 


Hakikat Kehidupan


Ya. Begitulah perjalanan kehidupan kita. Masa kecil kita dijaga, masa tua pun kita akan dijaga juga. Jika Allah izinkan kita umur panjang.


Jangan cakap dah tua nanti tak nak susahkan sesiapa jaga kita. Sebab memang tak logik.


Kalau bukan anak-anak yang jaga kita, orang lain yang akan jaga kita. Kita dah tak mampu tau bila dah tua dan sakit. Memang nak tak nak, akan 'terpaksa' dijaga dan diuruskan orang. Sedangkan bila mati pun orang lain yang uruskan jenazah kita bukan diri sendiri yang buat. 


Itulah hakikat yang kita kena terima.


Sebab tu kalau di hati dah terniat takmau susahkan sesiapa, minta Allah 'jemput' kita ketika masih berdaya dan dalam keadaan yang husnul khotimah. Biar orang lain senang hati nak uruskan jenazah kita je.


Kalau mak ayah kita 'pergi dulu', kita kena redha terima pemergian depa walaupun berat hati. Memang kita sayang depa. Tapi kita mampu ke untuk sabar hadap karenah depa bila depa tua dan sakit? Kemungkinan kita tak mampu bersabar nak jaga depa itu pasti ada. Jadi sebab tu Allah jemput depa dalam keadaan depa yang masih 'baik' untuk mudah diuruskan kita.


Ganjaran Buat Yang Menyantuni Ibu Ayah Yang Tua Dan Sakit


Aku pernah dengar ceramah agama, kata penceramah tu dalam banyak adik beradik mesti akan ada seorang yang Allah 'hantar' untuk menjaga dan menyantuni ibu ayah di waktu tua dan sakit mereka. Menemani mereka sehingga ke hujung nyawa. Jika tiada anak, orang lain yang akan sudi jaga. Semua tu ada sebab nya. 


Betul. Aku setuju sangat dengan kata si penceramah. Sebab aku sendiri dah tengok kejadian tu depan mata dalam keluarga aku sendiri. 


Walaupun begitu adik beradik lain jangan lah lepas tangan. Santuni dengan cara lain semampu yang boleh. Contohnya macam permudahkan urusan kehidupan adik beradik yang menjaga tu ke tanda hargai jasa mereka, sediakan keperluan/perbelanjaan perubatan ibu ayah setiap bulan ke, luangkan masa untuk balik menjenguk ibu ayah uruskan mereka sekali sekala dan macam-macam cara lagi yang boleh diikhtiarkan. 


Sebenarnya, hanya Allah yang tahu siapa yang mampu dan 'kuat' untuk hadap karenah mak ayah di waktu tua mereka setiap masa.


Jika kita yang 'terpilih' untuk jaga mak ayah atau mentua bila depa dah tua dan sakit, selalu lah minta Allah bantu kita. Mohon Allah 'tiupkan' kekuatan dan kesabaran pada kita. Semoga kita kuat semangat untuk menyantuni mereka sebaiknya di usia senja mereka ketika dah tak berdaya lagi dan bermacam perangai tak dijangka. 


Ganjaran? InsyaAllah pasti ada. Hanya Allah je yang tahu segalanya. Yang paling penting kita kena buat semuanya dengan ikhlas. Dan ketahuilah yang syurga itu memang 'mahal'.


Bisik-bisik :: Yang banyak belajar dari pengalaman hidup

2 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. betul tu.. x mudah nak jadi ibu & bapa kita bila diaorang tua but MA selalu pesan & ingatkan diri sendiri.. diaorang boleh jaga anak ramai2..without fail so ini turn kita plak jaga diaorang... moga2 diberikan kesihatan & peluang utk jaga ibu & bapa kita

    BalasPadam
  2. Allahuakabar...sebenarnya sangat takot bila fikirkan akan terjadi peristiwa tu...takot bukan sebab x nk bertanggungjawab jaga mak ayah...takot bila fikir, mampukah kita nk menyantuni mak ayah kita sebaik mungkin... semoga yang baik2 je utk kita semua..aamiin

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan