Tips jadi anak yang soleh dan solehah

Assalamualaikukm. Hai!



Ekceli nak share something sebenar nye. Emel yang aku dapat dari my lovely kazen. Emel tu tentang satu ceramah agama. Tajuk die Dahsyat nya Doa Seorang Ibu. Orang yang forward emel ni nak kongsi point penting yang die dapat dari ceramah tu. Sangat bagus point yang disampaikan. Sebab tu aku nak share dengan korang pulak point yang aku rasa memang perlu sangat aku hi-lite kan. Semoga kita sama-sama dapat memuhasabah diri kita. Meh kita sama-sama hayati isi ceramah tersebut.



Tips menjadi anak yang soleh & solehah


** Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Keberkatan hidup tentulah kita dapat dari doa dan restu ibu. Andai kata kita ada masa nak buat benda tak elok dan takda masa nak buat benda baik, maksudnya kita ni disiksa Allah sebab takda keberkatan hidup. Macam tu jugak kalau kita tak pernah nak cukup duit. Itu tanda tiada keberkatan dalam hidup kita dan kita sedang disiksa oleh Allah.



** Jangan buat sesuatu angkara yang boleh menyebabkan ibu mengalirkan air mata sedih dan kecewa. Setitik air mata itu jatuh, 10 kebajikan anak akan hilang. Kalau ibu menangis sebab kejayaan anak-anak itu dikecualikan.



** Ada 3 mata yang tidak dijilat api neraka :
+ Melihat kaabah sehingga menitis air mata
+ Membaca al-quran sehingga menitis air mata
+ Memandang wajah ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinang air mata



** Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis teruk di hari kematian ibunya. Bukan tak nangis langsung. Nangis tapi tak la sampai meraung raung.



** Kita berdosa jika menggunakan jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada ibu.



** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat yang terbaik dengan syarat kita letakkan ibu kita di tempat yang terbaik. Maksudnya selalu mendoakan yang terbaik untuk ibu.



** Berbuat baiklah dengan ibu. InsyaAllah setiap doa kita akan dimakbulkan Allah dan mustajab.



** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas solat buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun semasa ibunya masih hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya, doakanlah ibu kita samada masih hidup atau telah tiada setiap kali lepas solat.



** Jika ibu kita dah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukan wang simpanan untuk dia, teruskan memberi peruntukan itu sebagai sedekah dan jangan kurangkannya setelah hayatnya telah tiada. Niatkan kita bersedekah bagi pihak ibu. "Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ini sampai kepada ibuku." Itu yang akan buat ibu kita BAHAGIA kat sana.



** Allah panjangkan usia ibu dan bapa kita supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak-anaknya. Jagalah mereka dengan baik, insyaAllah syurga adalah balasannya. Jadi kalau tahu ibu/bapa kita sakit, berebutlah untuk menjaga mereka. Pahalanya besar sangat. Tak dapat kat dunia, kat akhirat kita dapat. Jadi, jangan abaikan pulak pastu campak kat rumah orang tua. Berdosa tau buat macam tu.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~




Haa. Itulah antara isi-isi dari ceramah tersebut yang aku rasa perlu aku share dengan korang. Renung-renungkan la. Setengah dari point ni kita boleh juga praktikkan untuk bapa kita. Apa-apa pun berbuat baik dan berbakti la sentiasa kepada kedua ibu bapa kita. Itulah yang terbaik untuk kita lakukan sebagai anak. Kenang pengorbanan yang telah mereka buat untuk kita.



Kena ingat, sejahat-jahat dan seburuk-buruk mana pun ibu bapa kita, tanpa mereka kita takkan wujud dan dapat menikmati segala kurniaan Allah di muka bumi ini. Jadi, meh sama-sama kita muhasabah diri kita. Semoga kita tergolong dalam golongan anak-anak yang soleh dan solehah. Amin.





Bisik-bisik :: Aku selalu ingatkan diri aku, apa yang kita buat pada ibu bapa kita sekarang, perbuatan itu akan berbalik pada kita semula bila kita dah tua. Jadi wajib berbuat baik pada ibu dan bapa serta orang-orang tua yang lain. InsyaAllah anak kita akan mewarisi nya pulak nanti dan mereka takkan mensia-siakan kita bila dah tua.

3 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Macam rase nak balik umah plak bace entry ni.. Huhu..

    Thanx for sharing cik sha.. Saye pon cuti suke bangun lambat, bukan slalu dapat tido.. Hik hik.. :P

    BalasPadam
  2. doc::
    welkum doc..hehe..takpe jauh2 dari mak..yang penting tak pernah lupe mak dan abaikan mak..^_^

    leh la kite geng eh??jom wat group.."kami suka bangun lambat bila hari bercuti..yeayy!!" hahaha..

    BalasPadam
  3. PR::
    huik??terus homesick eh??ahaha..

    aiz::
    insyaAllah..kalau rasa ade wat salah dengan ibu..tak salah kite mintak maaf dgn ibu bile2 masa saje..takyah tunggu raye..^_^

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan