Sunday, 29 August 2010

~usia bertambah = perubahan fizikal~



tadi saje la aku belek gambar2 lama aku. aiseh. mengimbas kenangan lalu la konon2 nye. tengok gambar zaman mula2 masuk study dulu. mak aii. gile cikeding aku time dulu eh. bile tengok gambar sekarang jauh beza gile rasanye. dah habes study terus gumok. naik berkilo kilo gamaknye. macam belon kena tiup pun ade. huwaaa. aku nak kurus macam dulu balik!



aku rasa kan ni sebab masa study dulu aku dapat kawan2 yang obses dengan makanan. obses? hahaha. tak pasal2 dorang lak kena tuduh. padahal aku pun 2x5 je kuat makan. pantang kena pelawa. kui3. mahu badan tak naek. padan la kawan2 yang dah lama tak jumpe aku bile terserempak je mesti tegur perubahan fizikal aku. ni antara perbualan aku dengan mereka2 yang mulut lazer tak hengat.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

situasi 1#
kawan: eh? sha ke ni?
aku:
habes tu ang ingat sape? aku la.. awatnya?
kawan:
huii..lama gile tak jumpa ang. beza gile ang laa ni. dulu macam ni je (tunjuk jari kelingking), laa ni macam ni dah (tunjuk ibu jari). ang makan apa weh?
aku:
cirit betoi ang ni!! diam ah. hahaha.





situasi 2#
kawan:
hoi sha! awat kau macam dugong je skang ni aku tengok.
aku:
ceit! kuang ajaq. biar ar. hati senang. dugong2 pun aku maintain comel. haha.

kawan: haha. perasan!




situasi 3#
kawan: ang dah la bulat. p pakai selendang lagu tu lagi nampak bulat.
aku:
suka ati aku la. ang ni tak abes2 dengki kat aku tau.
kawan:
aku rasa aku nak panggil ang "chaq" la.

aku: pasai pa pulak?
kawan:
sebab ang dah makin besaq. chaq=besaq. hahaha.
aku:
bongek ar ang ni. haha.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

tu contoh perbualan aku dengan rakan2 aku yang jeles dengan ketembunan diri aku. mereka2 kebanyakkannye tergolong dalam kategori lelaki. ngek betoi! tapi betul la agaknye eh. aku bukan perasan perubahan yang berlaku kat diri aku ni ha. aku je yang dok perasan masih selim melim. padahal badan macam belon kembong. kui3. hoi! macam mana nak bagi kurus balik ni weh. dah la aku ni malas nak diet2. nak bersukan lagi la. beli je kasut jogging. tapi pergi jogging nye idok pun. pemalas tahap gaban. macam mane nak selim? hik3.




*zaman cikeding..kui3*




yang jadi mangsa tentulah tak lain tak bukan encik CH. padan muke beliau. kena dengar aku membebel tak habes2. tapi beliau selalu je pandai menepis segala bebelan aku. bijak betul. malas nak dengar la tu. pastu saje nak amik hati aku. kendian syok dapat perli aku. jahat betul!

sembang 1#
aku: bah. mi dah gemok la.
beliau:
hoh? takde la. biase je abah tengok!
aku:
eleh. nak tipu la tu. saje nak amik hati.

beliau: laa. betol la abah cakap.
aku:
huh! malas la cakap dengan abah.

beliau: hehehe.


sembang 2#
aku: mi rase mi nak pergi jogging la bah. dah gemok ni.
beliau:
hui.. dah seploh tahun abah dengar benda yang sama. tapi tak pergi2 pun.
aku:
huh? perli eh? nak kena tumbok?!
beliau:
eh. takde la. abah cakap kat orang lain.
aku:
benci ah cakap dengan abah. suke perli tau.
beliau:
hehe. gurau je.




tengok! beliau pun same naek je dengan kawan2 aku tu. ntah ape2 betul. kot la nak bagi semangat kat aku pergi jogging kuruskan badan ke takpe jugak. ni idak. diperli lagi ade. haha. tapi ade aku kesah? janji tubuh badan aku sehat takde penyakit sudah. kan2? biase la tu. tumbesaran kite kan seiring dengan peningkatan umor. haha. ayat sedapkan hati.



tapi kan. opismate aku cakap. badan aku skang ni dah ok dah. kalau kurus macam dulu tak comel. keding sangat. angin tiup pun melayang. macam mak aku cakap. "kalau ang bawak moto, nampak macam moto yang bawak ang." haha. macam mane la tu ek? takleh nak bayang la pulak. skang ni kirenye kena bagi mantain je la. tak maintain kang tambah tembun terus tak comel dah. camni aku kena rajin la workout. pegi jogging ke. ki3. dalam mimpi je la tu kot. jogging konon. hampeh je cita2. haha.




*zaman tembun..hoho..*




ape2 pun aku bersyukur la sehat tubuh badan. takde penyakit yang bukan2. alhamdulillah. terfikir jugak situasi mereka2 yang ade penyakit macam2 tu. kanser itu la kanser ini la. kesian. aku yang sehat ni pun nak merungut2 itu ini pulak. hish. astaghfirullah. tak bersyukur betul. biarlah tembun sikit asalkan aku sehat. kan2? yang penting kesihatan kena jaga. family aku ni ade keturunan darah tinggi. tak jaga betul2 nanti aku pun leh kena jugak. darah tinggi tu kan penyakit keturunan. ye ke? mandai je aku ni. hehe.



the main point is pemakanan kena jaga. kalau betul pemakanan kite, sehat la tubuh badan kite. ye tak? kalau main hentam sebarang je semua makanan nak sumbat dalam perut. tunggu je la nanti ape penyakit yang nak datang kat kite. penyakit ni kebanyakannye berpunca dari pemakanan la. maksudnye dari perut. kalau tak salah aku, ada hadis yang berkaitan dengan ni.



dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perut adalah sumber penyakit dan berpantang adalah sebaik-baik ubat. Biasakanlah setiap tubuh dengan apa yang lazimnya.”



haa. sebab tu la kita kena berpuasa. puasa dapat merehatkan perut kita dari bekerja tanpa henti. asyik dok makan je 24jam. perut pun tak sempat nak rehat. dah tu sumbat makanan macam2 dalam perut tu. tu yang kadang2 kite sakit perut. perut masuk angin la. makanan tak hadam la. sebab perut penat dah nak bekerja la tu maknanye. betul tak?


tapi, sejak puasa ni badan aku dah susut sket la. haa. puasa memang bagus pun untuk diet kuruskan badan sebab kite jadi kurang makan. janji jangan masa berbuka tu p hentam makan tak hengat dunia sudah la. takde maknanye jugak diet dengan berpuasa kalau macam tu.




ok la. dah melalut ke laut dah aku ni ha. memang macam tu la aku. kalau tulis entri tak pernah nye tak bercampur2. hehe. harap maklum la ye. sekian. terima kaseh. haha. aiyo. esok kerja la. malasnye nak pergi. hari selasa dah cuti balik. huuu.



bisik2:: biar tembun asalkan muke comel. ^_^



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

6 LOVE NOTES

  1. Sehat petanda happy.. Heehee.. Comey jaa guna perkataan cirit tu.. Haha..

    ReplyDelete
  2. makin besar ker...? tak perasan laks aku nih...

    ReplyDelete
  3. doc hana::
    betul2..sehat itu tnada happy..hehe..



    linglung::
    erk??xde pulak aku g timbang..hahaha..janji badan nampak susut sket tu kire turun la tu..



    joe::
    sebab ang dah lama tak jumpe aku..kui3..

    ReplyDelete
  4. Jogging memang senaman terbaik nak kuruskan badan, kawal tekanan darah, gula darah dan kolestrol. Sayangnya, orang selalu mengalah tengah jalan.


    website saya di http://www.jomkitajogging.com membincangkan pelbagai perkara tentang jogging, dari teknik warm-up, postur jogging betul, sehinggalah pelan rahsia yang diberi nama Jogger 5000, yang boleh membantu anda berjogging 5km/30minit tanpa henti dalam 24 hari latihan!

    berminat? layarilah http://www.jomkitajogging.com.

    Selamat Berjogging!

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!






 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com