Saturday, 27 March 2010

~tulis jawi susah ke??~

fuhhh..baru selesai siapkan kerja ofis maksu aku yang dia mintak aku tolong buat..pastu aku buat lak kerja sekolah anak dia yang bongsu tu merangkap adik aku la..sebab mak aku asuh dari kecik..ni ha budak pemalas yang suka buat perangai dan paksa aku siapkan kerja sekolah dia..si kecik yang kat tengah2 tu..kalau tak buat dia ngamuk2 pastu buat perangai..heiii..aku bukan boleh..rimas..aku membebel2 pun dia bukan kesah pun..


budak ni sangat2 la degil..kalau suruh buat kerja sekolah ada je la alasan dia..nama je ketua darjah..apo la..aku ni memang jadi orang suruhan dia je la..suka ngarah aku wat kan kerja sekolah dia..aku bebel2 pun takde guna..last2 nanti aku buat kan jugak..tak sampai hati..pastu aku tensen la tengok dia dok buat perangai bebai dia tu..haisshhh..


tadi petang dia pujuk2 aku suruh buatkan kerja agama dia..ayat terbaik punya nak pujuk.."ala..kakak kan pandai jawi..tolong la adik..adik tak reti.." tengok..membodek bukan main..ntah apa yang dia reti pun tak tahu la..tetiap ari balik sekolah ngadap laptop aku ni ha dulu..main game online..fardhu ain dia memang tak mau p dah..tak best kata dia..kelas panas..takda ekon..bapak berlagak adik aku ni..pastu dia kata tak suka belajar bahasa arab..susah..ustazah garang..tak best..macam2 la alasan budak ni..sabaq ja la..


ni ha la hasil kerja sekolah yang aku tolong buatkan tuk dia..aku takda la pandai sangat tulis jawi..sikit2 boleh la..angpa pandai tak tulis??baca tulisan jawi reti dak??kui3..kebanyakan kurang mahir la kot kan??bukan tak boleh langsung..aku baca jawi terer la..nak tulis tu takde la terer sangat..hek3..yang aku tulis ni pun aku tak pasti la semua betul ke dak..biar la adik aku tu ikut balik tulis dalam buku dia suh ustazah dia check..kang betul semua kang terkagum lak ustazah dia adik aku pandai tulis jawi..padahal tak reti pun..wakaka..


cakap pasal tulisan jawi ni..tetiba aku rasa macam patut je kerajaan wat signboard tulis jawi yang dulu kecoh sangat nak buat tu..tapi macam tak jadi je buatnye..hehe..tak la..aku rasa, tulisan jawi ni macam patut la digalakkan orang2 melayu islam kita ni belajar..bukan ape..kurang2 kita tak lupa..boleh membaca dan menulis tulisan jawi..dulu2 aku rasa macam ada je dalam satu paper tu khas untuk belajar tulisan jawi ni..sekarang aku tak tahu la ada ke tak lagi..dah lama sangat tak membeli dan membelek paper..hik3..


ape2pun aku rasa tulisan jawi ni patut la dipertahankan..kalau boleh diperluaskan dan digalakkan orang kita belajar..hehe..meh kita belajar sama2 tulisan jawi meh..nanti dah tua2 anak cucu tanya boleh la tunjuk skill yang kita terer baca dan tulis jawi..ki3..sebenarnye tulisan jawi ni kan tulisan dalam ayat al-Quran jugak..jadi sangat perlu la kita tahu..kan2??


bisik2::kena polish lagi ni camne nak bagi terer tulis jawi..T_T


Suka baca entri ni? Mekaseh! (^_^)


KLIK UNTUK TINGGALKAN KOMEN

2 orang bagi nasihat:

iidyLL iceneSS said...

dl kecik2 xpert gak tulis jawi..skrg tau bc jer.
tulis agk tkial2 la..but signature dlm jawi..:P

embun d tengah malam said...

cantik tulisan tu



 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com