Monday, 22 February 2010

~kelebihan berwudhu'~



hmm..boleh tak aku nak berbicara perkara yang islamik sikit??aku takde la hebat dalam bab2 agama ni..tapi aku suka belajar..benda ni sebenarnye lama dah aku dok terfikir..selalu je dok berlegar2 dalam pale otak ni ha..setiap kali pas amik wudhu' mesti persoalan ni akan muncul..dan secara otomatik, otak aku akan mencari2 jawapan nye sendiri..

sebelum aku bagitau ape jawapan yang aku dah dapat..meh kita sama2 hurai dulu fakta tentang wudhu'..aku rasa semua orang tahu..ade ke yang tak tahu amik wudhu'??harap2 takde la ye..kita diwajibkan mengambil wudhu' jika ingin menunaikan solat..antara lain wudhu' diwajibkan jika kita mahu melakukan solat2 sunat, tawaf di Baitullah, sembahyangkan jenazah, sujud tilawah @ sujud syukur dan menyentuh al-Quran..

syarat2 sah wudhu' pulak ada 6 perkara..islam..mumayiz (tahu beza baik buruk sesuatu perbuatan)..menggunakan air mutlak..bersih dari hadas2 besar (haid,nifas,junub)..bersih anggota badan dari benda2 yang boleh menghalang air wudhu' terkena pada kulit, rambut, kuku (cat kuku, pewarna rambut, maskara, lipstik dsb)..tahu beza yang fardhu dan yang sunat..


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


rukun2 wudhu' pun ada 6 perkara jugak..meh kita semak sama2..
1-NIAT :: diniatkan dalam hati dan dibacakan waktu hendak mula membasuh muka.. 2- MEMBASUH MUKA :: meratakan air ke seluruh muka dari dahi sampai ke dagu dan dari telinga kanan hingga telinga kiri..(3 kali)
3-MEMBASUH KEDUA TANGAN HINGGA KE SIKU :: mulakan dari siku ke hujung jari dan didahulukan dengan tangan kanan kemudian tangan kiri..(3 kali)
4-MENYAPU AIR KE KEPALA :: menyapu air di anak rambut atau sekurang-kurangnya tiga helai rambut atau seelok-eloknya ke seluruh kepala..(3 kali)
5-MEMBASUH KEDUA KAKI :: mengalirkan air di kedua kaki, pastikan air diratakan pada celah-celah jari kaki, tumit hingga ke buku lali..mulakan dengan kaki kanan kemudian kaki kiri..(3 kali)
6-TERTIB :: mengikut turutan di mana yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan..



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


meh kita tengok lak perkara2 yang disunatkan ketika berwudhu'..
1-menghadap kiblat
2-membaca "A'uzubillah himinasyaitonirrajim" dan "Bismillah hirrahman nirrahim"
3-basuh kedua telapak tangan hingga ke pergelangan tangan
4-berkumur dan bersugi
5-masukkan sedikit air dalam hidung dan kemudian dihembus kembali
6-sapu air di kepala
7-pusing2kan cincin di jari jika pakai
8-basahkan janggut dan misai dengan air sehingga rata
9-basahkan jari-jari tangan dan kaki
10-dahulukan anggota sebelah kanan kemudian baru anggota sebelah kiri
11-ulang 3 kali basuhan
12-jangan minta bantuan orang untuk menuangkan air ketika berwudhu'

13-jangan bercakap
14-jangan dilap air wudhu' tetapi biarkan ia kering sendiri
15-baca doa selepas berwudhu' setelah selesai



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ni pulak perkara2 yang boleh membatalkan wudhu'..
1-keluar sesuatu dari qubul dan dubur (kencing, najis, angin, mazi, mani, darah dsb)
2-tidur yang tidak tetap kecuali jika terlena sekejap ketika duduk
3-hilang akal disebabkan mabuk,pengsan,pitam,gila,sawan dsb
4-menyentuh kemaluan manusia atau dubur dengan telapak tangan
5-bersentuh kulit antara lelaki dan perempuan tanpa berlapik kecuali dengan muhrim
6-murtad


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


lastly, kita tengok pulak perkara2 yang sunat untuk kita berwudhu'..antaranya seperti berikut..
1-sehabis keluar darah dari hidung
2-sesudah mengantuk
3-hendak berjalan jauh
4-sehabis ketawa terbahak-bahak
5-ragu-ragu dalam berwudhu'
6-sehabis berkelahi, mengumpat, memaki, mencaci, mengadu domba @ berkata kesat
7-kerana hendak tidur siang @ malam
8-hendak membaca al-Quran dan berzikir
9-hendak Iktikaf dalam masjid
10-hendak mengajar ilmu
11-menziarahi kubur
12-memegang @ mengusung mayat
13-ketika sedang marah



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


ok..siap dah semua kita berbicara pasal wudhu'..meh aku nak bagitau ape yang aku fikirkan pasal kelebihan2 kita amik wudhu' ni satu persatu..kenapa kita kena basuh seluruh muka dan menyapu air ke kepala??..apa yang aku nampak, bila kita buat, air muka kita akan nampak berseri2 dan macam ada nur..dengan tu jugak kita boleh mencuci dosa yang wajah kita dah buat..contoh: ada orang puji2 kecantikan muka kita sampai orang boleh terangau dan fikirkan yang bukan2 hanya dengan melihat wajah kita sahaja..selain tu, kita dapat mencuci dosa yang mata kita dah buat..contohnya macam tengok perkara2 yang tidak sepatutnya..menyapu air ke kepala mungkin untuk menyejukkan kepala kita dan sekaligus otak kita boleh berfikir dengan lebih waras..ataupun mungkin boleh menghapuskan dosa yang dah rambut kita buat sama ada kita sedar atau tidak..contoh: pakai tudung tapi tak sedar ternampak rambut terjulur keluar sedikit dari tudung..

kenapa kita disunatkan berkumur, membasuh telinga dan mencuci hidung??sebab..dengan berkumur kita leh cuci dosa2 mulut kita kalau2 kita ada termengumpat, termaki, terkeji atau cakap perkara yang tidak2..dengan membasuh telinga kita mungkin dapat menghapus dosa yang telinga kita dah lakukan macam mendengar orang mengumpat ke, terlebih dengar lagu2 yang lagha ke..bila mencuci hidung pulak, kita dapat la mencuci dosa hidung kita kot2 kita terhidu bau2 yang tidak sepatutnya macam terbau masakan daging khinzir atau terhidu bau arak..

bagaimana pulak dengan tangan dan kaki??haa..yang ni pulak, kita boleh mencuci dosa tangan kita yang mungkin terambil hak orang atau tersentuh benda2 yang tidak patut disentuh..kita jugak boleh mencuci dosa kaki kita yang mana mungkin kita terlangkah masuk di tempat2 yang lagha atau terlangkah benda2 yang tidak patut..

hmm..yang tu la yang pale otak aku ni terfikir selalu..suke benar fikir benda2 cenggitu cik sha ni..hehe..tapi tu la aku..suka berfikir bagi otak aku penat..huahua..ade2 je la cik sha ni..huh..tengok la tu..entri selalu je panjang berjela2..hik3..sori sume..wiiii..lari!!



bisik2::bila 'cinta hati' tanya aku dah mandi ke belum..selalu aku jawab dah..5 kali sehari lagi tau mandi..amik wudhu' tu kira macam mandi la..hak3..tak senonoh betul cik sha ni..


Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

3 LOVE NOTES

  1. nice info...tq cik sha...

    susah nk praktikkan selalu ambik wudhu ni selain nk sembahyang kan...

    ReplyDelete
  2. crita bab wudhuk nie aku ada satu peristiwa tak dapat dilupakan... chewahh.. masa tu aku tingkatan 2 ka 3 aku tak ingat... aku bukhari dgn imran.. sukarela wat intipan pasal kes kristian kat summit... :P

    sebab misi hari tu makan masa lama.. kami pakat semayang dekat surau stesen keretapi sebelum balik...

    tempat ambik ayaq smayang surau tu kat luaq... masa aku nak ambik wudhuk... aku telah terlihat seorang gadis yang amat cun tgh berwudhuk kat tempat tu... disebabkan aku rasa gadis tu cun sangat... aku pun pi panggil bukhari, nak tunjuk... bila aku ngan bukhari pi balik kat tempat tu.. apa yang kami nampak cuma seorang pompuan tua berpangkat tok baru selesai berwudhuk... oHhhhH.. sungguh ajaib.. aku pasti aku tak mimpi... pompuan yang aku tgk tadi pompuan muda.. yang amat cun... kenapa lepas dia selesai ambik ayaq smayang dia jadi nenek?

    ajaib dak? sungguh misteri... apopun aku ambil cerita nie sebagai iktibar dalam idup aku...
    saja nak kongsi... masing2 tafsir sendiri apa hikmah disebalik kejadian...

    peace

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!

 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com