AFY Haniff | Syarikat Muslim Yang Patut Dijadikan Contoh Dalam Projek Kerja Amal

Assalamualaikum. Hai!


Lama CikSha tak bersiaran kan. Sibuk sikit lately dengan kehidupan di alam realiti plus kesihatan kesayangan-kesayangan CikSha yang tak berapa nak mengizinkan. Mujur Allah bagi ‘superwomen’ sorang ni sihat walafiat. Tu rezeki la tu kan. Nak bagi ada kudrat menghadap kerenah kesayangan yang tak sihat. Tapi tu la, kerja ‘online’ CikSha semua terbengkalai la sekejap. Family is my first priority. Gituuu.


Entri kali ni CikSha nak berkongsi satu kisah inspirasi yang pada CikSha sangat mengagumkan dan patut dipuji. Kenapa CikSha kata inspirasi yang boleh buat kita kagum? Sebab jarang ada syarikat muslim yang dah berjaya, nak hantar team turun padang buat kerja amal yang memerlukan kudrat. Selalunya kebanyakan syarikat muslim yang berjaya akan bagi sumbangan dalam bentuk kewangan je. Jarang yang bagi sumbangan dalam bentuk tenaga kerja ni. Betul tak?

AFY Haniff mengembara dengan produk-produk terbaik ke Rumah Ronald McDonald


AFY Haniff Contoh Syarikat Muslim Yang Terbaik Dalam Projek Kerja Amal


Tapi lain dari yang lain Syarikat AFY Haniff Group (M) Sdn Bhd ni. Mereka banyak terlibat dalam kerja amal  dengan masyarakat di kawasan sekitar syarikat iaitu di Melaka seperti membersihkan masjid dan lain-lain. Baru-baru ni, iaitu pada 24 September 2019, team mereka ‘berjalan jauh’ sampai ke Kelantan untuk membersihkan dan mewangikan Rumah Ronald McDonald di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kelantan. Memang terbaik la team AFY Haniff ni!


Projek kerja amal membersihkan dan mewangikan Rumah Ronald McDonald HUSM (RMHC) adalah kerjasama julung kali di antara team AFY Haniff dan team RMHC. Kerjasama di antara mereka ini turut dibantu oleh Bite Media Consultants yang bertindak sebagai pembantu belakang tabir untuk menjayakan aktiviti ini.


Tujuan utama team AFY Haniff sanggup turun ke Kelantan untuk membuat projek amal di Rumah Ronald McDonald HUSM adalah untuk memberi semangat dan menzahirkan rasa simpati kepada ahli keluarga pesakit di HUSM yang menyewa di situ. Selain itu, memberikan sedikit kegembiraan dan keselesaan kepada penghuni RMHC dengan membantu team RMHC membersihkan kawasan sekitar tempat tersebut. Satu usaha yang sangat patut dipuji!


Big boss AFY Haniff dengan produk terbaik keluaran syarikat

Disebalik nama AFY Haniff


Sebelum CikSha cerita lebih panjang lebar pasal kerja amal yang AFY Haniff dah jalankan di RMHC tu, meh CikSha nak kenalkan dengan syarikat muslim yang sangat terbaik ni dulu. Buat pengetahuan, Syarikat AFY Haniff Group (M) Sdn Bhd merupakan sebuah syarikat anak tempatan bumiputera muslim yang beroperasi di Melaka sejak tahun 2006 lagi.


AFY Haniff mengeluarkan produk berasaskan herba semulajadi terutamanya serai wangi. Antara produk keluaran syarikat ini ialah : 
  • Pewangi Fabrik D’MENC AFY haniff 
  • Sabun Pencuci Pinggan 40 DAYS AFY haniff 
  • Pencuci Tangan Berbuih PLASH AFY haniff 
  • Penghalau Serangga Secara Semulajadi SWIPEL AFY haniff
  • Pencuci Lantai SWiPEL AFY haniff dan lain-lain lagi.

Produk-produk keluaran AFY Haniff boleh didapati di lebih 2,000 pasaraya di seluruh Malaysia, Brunei, Singapura dan Thailand tau. Jangan main-main ok. Pasaran produk ni dah menjelajah ke luar negara. Bukan calang-calang produk yang dihasilkan oleh syarikat AFY Haniff ni. Sangat mengagumkan. Bukan sesuatu yang mudah untuk pasarkan produk buatan Malaysia ke luar negara tau.


Projek Amal AFY Haniff di Rumah Ronald McDonald HUSM Kelantan


Macam yang CikSha dah cerita sikit kat atas tu, projek amal AFY Haniff di Rumah Ronald McDonald ni adalah yang pertama kali dibuat dengan kerjasama dari Bite Media Consultant. Walaupun pertama kali, segalanya berjalan dengan sangat lancar. Kerjasama yang diberi dari pihak team AFY Haniff, team RMHC dan Bite Media Consultant membuatkan perancangan aktiviti sepanjang hari tersebut smooth je dari pagi sampai ke petang.

Gambar atas : Sesi Perkenalan dan Taklimat ringkas
Gambar bawah : Lawatan ke sekitar rumah Ronald McDonald

Fasiliti yang terdapat di Rumah Ronald McDonald
Laundry Room, Play Room, Tempat Makan, Dapur, Bilik Tidur

Aktiviti dimulakan seawal 9.00 pagi dengan sesi perkenalan dan taklimat ringkas. Pihak RMHC berasa teruja apabila mendapat tahu team AFY Haniff ‘mengembara’ ke situ dengan membawa pelbagai produk keluaran AFY Haniff untuk projek amal membersihkan dan mewangikan sekitar RMHC.


Selepas sesi taklimat dan perkenalan, team AFY Haniff dibawa melawat sekitar Rumah Ronald McDonald oleh wakil pengurusan RMHC. Kali ni, team AFY Haniff pula yang teruja dan kagum melihat fasiliti yang disediakan di situ. Semuanya serba lengkap bagaikan 5 star hotel untuk keselesaan keluarga pesakit yang menyewa di situ walaupun kadar bayaran dikenakan cuma RM5 sehari.


Aktiviti shopping di Mydin Kubang Kerian

Antara barangan shopping

Sebelum memulakan aktiviti ‘gotong-royong’, team AFY Haniff, team RMHC dan Bite Media Consultant telah bersama-sama ke Pasaraya Mydin Kubang Kerian untuk membeli barangan keperluan bagi kegunaan keluarga pesakit yang menghuni di RMHC. Antara barangan yang dibeli ialah barangan elektrik, peralatan memasak, makanan kering dan juga makanan basah. Alhamdulillah. Rezeki buat penghuni di RMHC. Dapat kurangkan beban mereka yang dalam fasa kerisauan dan kesedihan. Segalanya lengkap untuk kemudahan mereka. A big thanks untuk pihak AFY Haniff!


Usai aktiviti ‘shopping’, team AFY Haniff, RMHC dan Bite Media Consultant berehat buat seketika. Masak beramai-ramai untuk makan tengahari sebelum memulakan aktiviti seterusnya iaitu membersihkan dan mewangikan seluruh pelusuk RMHC. Dah kenyang, baru senang hati nak buat kerja kan? Hihi.

Aktiviti gotong-royong


Aktiviti gotong-royong jadi happening sangat sebab semua yang terlibat enjoy membersihkan dan mewangikan Rumah Ronald McDonald. Tambah-tambah lagi aktiviti ni dibuat dengan menggunakan semua barangan yang dihadiahkan oleh pihak AFY Haniff. Dari pewangi fabrik, pencuci lantai, pencuci pinggan dan lain-lain. Harum semerbak bau kat seluruh RMHC.


Sumbangan Ikhlas dari pihak AFY Haniff


Bukan setakat projek amal ni je yang pihak AFY Haniff buat, pada hari kejadian satu sesi pemberian sumbangan ikhlas buat penghuni-penghuni yang ada di RMHC turut diadakan secara mengejut.


Sebuah keluarga telah menerima sumbangan kilat berbentuk wang tunai dari pihak AFY Haniff bagi mengurangkan beban kewangan keluarga tersebut yang perlu menghuni lama di RMHC kerana menunggu anak kecil berusia 5 tahun yang mengalami kecederaan serius akibat satu kemalangan.


Buat penghuni-penghuni lain, pihak AFY Haniff turut memberikan sumbangan produk AFY Haniff kepada mereka. 

Sumbangan untuk keluarga yang ada di RMHC

Tahniah kepada AFY Haniff, RMHC dan Bite Media Consultant


Terbaik sangat big boss AFY Haniff ni kan? Dah la hantar team untuk projek amal ‘gotong-royong’, shopping barang keperluan untuk diletakkan di RMHC, hadiahkan produk-produk terbaik keluaran AFY Haniff untuk kegunaan pihak RMHC, lepas tu buat surprise untuk gembirakan hati penghuni di situ dengan bagi sumbangan yang tak dijangka.


Alhamdulillah. Inilah yang dikatakan rezeki dikongsi bersama. Semoga AFY Haniff terus maju dan meneruskan ‘projek amal’ yang dah lama diamalkan ni. Tahniah diucapkan!


Semoga akan ada syarikat lain mengikut jejak langkah AFY Haniff buat ‘projek amal’ seperti ini dan memberikan sumbangan kepada institusi yang membantu orang awam yang dalam kesusahan seperti RMHC. Tahniah juga kepada RMHC kerana menubuhkan satu kemudahan penginapan yang tip top untuk membantu keluarga pesakit yang perlu mengorbankan masa untuk menjaga ahli keluarga di hospital tanpa beban untuk menyewa yang mahal.


Terbaik sangat kedua-dua syarikat ni. InsyaAllah pasti ada pulangan yang baik atas kebaikan yang dah mereka berikan kepada masyarakat.


Bite Media Consultant juga patut diberi ‘reward’ kerana menjadi pemudahcara kepada dua syarikat ini untuk bekerjasama dalam ‘projek amal’ mereka. Tahniah dan semoga lebih banyak syarikat yang akan menggunakan perkhidmatan dari Bite Media Consultant. Terbaik kesemuanya!


Jom dapatkan produk AFY Haniff di pasaraya terdekat sekarang!

Jom dapatkan produk keluaran AFY Haniff!


Eh! CikSha pun sebenarnya dah tergoda nak cuba produk keluaran AFY Haniff pulak ni sebab memang duk guna produk berasaskan serai wangi kat rumah ni. Kita tukarlah! Wajib support perniagaan orang Islam yang terbaik macam ni.


Oh ya, buat yang nak tahu lebih lanjut pasal AFY Haniff, boleh skodeng link kat bawah ni ok!

Website : www.afyhaniff.com




Bisik-bisik :: Suka dengan khidmat masayarakat yang AFY Haniff duk buat ni. Respect! 

3 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Sokong sangat. AFY haniff memang layak jadi contoh

    BalasPadam
  2. Baguslah usaha afy haniff ni. Semoga lebih banyak syarikat yang membantu lagi lepasni..

    BalasPadam
  3. Thanks for shared that blog with us. If anyone here searching Top Short Story Books then visit Ralph K Jones.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan