Sunday, 25 April 2010

Berlapang dada menerima teguran



Kita ada telinga,
Supaya kita sentiasa mendengar pendapat, kritikan, kutukan..
Jangan membenci pada orang yang mengkritik kita,
sebab dengan kritikan tu la yang akan membentuk kita menjadi seorang manusia yang berguna..
Jangan megah dengan pujian,
 kerana kita takkan dapat pujian selama-lamanya..
Tapi jadikan pujian itu untuk kita jadi lebih baik lagi pada masa akan datang..



Aku suka dengan kata-kata kat atas ni. Tadi pergi berjalan-jalan kat blog seseorang. Terbaca entri terbaru dia yang ada tulis ayat-ayat ni. Tak ingat pulak nama tuan blog nye. Pinjam sat na ayat-ayat ni. Tepat sangat bagai yang dicoretkan. Kita bila kena tegur sikit mesti cepat sangat melatah. Mula nak marah-marah, hati terbakar hangus dan mula nak membenci dan memaki-maki orang yang menegur. Sedangkan niat orang tu ikhlas. Takde maksud apa-apa pun.

 

Dulu aku pun macam tu jugak. Tapi sekarang aku dah boleh kawal diri dan kewarasan aku sejak mula berjinak-jinak dengan buku motivasi Dr.Tuah. Aku akan cuba terima semua teguran, kritikan, kutukan dan pendapat dari orang. Kemudian aku akan fikirkan dengan wajar. Yang mana baik aku cuba terapkan dalam diri supaya aku boleh jadi yang lebih baik. Yang mana teguran menjatuhkan, aku diamkan sahaja. Pada pendapat aku, seseorang takkan menegur kita kalau mereka tidak sayang pada kita. Itu pegangan aku. Sebab tu sekarang aku tidak mudah melatah bila dikritik.

 

Tapi hati dan pemikiran manusia kan berbeza beza. Tak semua orang boleh menerima teguran dan kritikan. Sebab pada mereka, apa yang mereka buat adalah yang terbaik. Orang lain tak perlu nak menegur. Bagi aku, orang jenis ni ego dan hidup dengan dunia dia sendiri.
 


Konsep "jangan jaga tepi kain orang" dan "cermin dulu diri tu sebelum nak menegur orang" bagi aku sangat la tidak munasabah. Maksud aku kalau tak ambik tahu langsung pasai apa yang berlaku dan tidak menegur kesalahan yang dibuat, maknanya dengan aku sama tumpang buat dosa. Boleh ambik tahu. Boleh nak menegur dan menasihat. Tapi berpada-pada. Jangan lebih-lebih menyebok pulak. Selebihnya lantak pi la kat depa apa depa nak buat. Tugas kita nak tegur yang tak kena tu dah selesai.

 

Nak menegur seseorang tak perlu la nak pastikan diri kita ni terlalu sempurna. Takda sesiapa pun yang sempurna dalam dunia ni. Kalau dah hang nampak benda tu tak elok tegur-tegur la. Kita hidup ni perlu nasihat menasihati. Perlu tegur menegur. Perlu ingat mengingati. Baru la hidup berjalan lancar. Kalau tak nak ada orang tegur, nasihat dan mengingatkan, kesian yang kerja jadi kaunselor dan motivator tu. Takde kerja dah nak buat. Hahaha. Tak pun hang pi je dok kat planet lain yang takda siapa nak ambik tahu pasai hang. Lantak pi la hang nak hidup macam mana pun.
 


Kita bila sayangkan seseorang tu, mesti kita nak tegur kalau dia ada buat silap kan? Macam tu la aku juga. Kepada sesiapa yang pernah terasa dengan teguran aku sebelum ni, maafkan aku. Cuba renung dan fikirkan kenapa ditegur. Sebenarnya itu tanda aku sayang.



Bisik-bisik :: Berlapang dada jika menerima teguran yang baik.


6 LOVE NOTES

  1. setuju..i baru nk ckp mcm amirul ckp tu

    ReplyDelete
  2. Saling teg0r2 lah.

    mmg rr 0rang kata nak teg0r tu cermin diri dulu kal0 camtu mmg Xkan terteg0r lah sebab manusia msing2 ada kekurangan ^^

    ReplyDelete
  3. amirulhazwan::

    agree with u!!!hehe..

    ReplyDelete
  4. embun::

    sha pun sokong ape amirul cakap tu..

    ReplyDelete
  5. miss lolly::

    betul tu miss lolly..ni yg aii cayang miss lolly ni..hehehe...

    ReplyDelete
  6. kadang2 keadaan tu wat kita serba salah nak tegur. last2 tegur dalam hati jee... T_T

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!


DMCA.com Protection Status
 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com