Main Kutu, Hukum dan Panduan

Tahun lepas, kat FB kecoh kes pasal seorang mak kutu yang hidup mewah tapi berhutang dengan anak-anak kutu nya. Ramai la anak-anak kutu yang pernah jadi mangsa pakat viralkan dia. Ini la yang bahaya main kutu dengan orang yang kita tak kenal in person. 

Bukan sikit-sikit pulak tu hutang bayaran kutu nya. Ratus ribu kot. Sebab dia buka banyak batch. Ramai la yang terlibat. Dari batch yang bulanan bayar RM50-RM100, sampai batch yang bayar ribu riban. Ajer gilaaaa. Mak kutu tu pulak jenis menayang kemewahan hidup dia walaupun duit anak-anak kutu tak bayar. Haru sungguh la.

Tahun ni pulak ada influencer yang aku follow pun 'terkena' dengan mak kutunya. Sama juga modus operandi walaupun mak kutu lain. Buat group main kutu by batch. Memula 2-3 tahun permainan bayaran okay je. Lepas tu yang dah main lama mula la kena 'game'. Mak kutu liat nak bayar duit kutu a.k.a berhutang dengan anak-anak kutu beribu-riban. Hmmm. Naya sungguh. Aku rasa memang kes ni akan sentiasa berulang dan kerap terjadi selagi ada 'permainan kutu' ni.




Maksud Main Kutu 

Honestly, aku paling tak percaya dengan skim main kutu ni. Dan aku memang tak pernah terjebak pun. Mungkin sebab aku spesis kedekut kot. Entah la. 

Bagi aku, lebih baik simpan dan kumpul sendiri. Dapat bersih kat diri sendiri. Cuma lambat je la nak boleh banyak tu. Kena disiplin. Kalau tak disiplin memang takde la hasilnya. Tapi ini adalah pendirian aku. Korang jangan la terpengaruh pulak. Kalau nak main kutu, teruskan je la.

Just nak berkongsi dengan korang, macam mana sebenarnya main kutu ni. Mungkin ada yang belum jelas.

Main kutu ni macam korang pinjam dulu duit orang lain. Lebih tepat, berhutang. Bukan sorang. Ramai kot korang pinjam a.k.a berhutang. 

Tak boleh anggap tu duit sendiri tau sebenarnya walaupun dapat sedebuk bila sampai giliran korang. Sebab memang bukan duit korang pun. Yang bahagian korang tu je duit sendiri okay. Yang selebihnya tu duit orang lain. Sebab tu korang kena bayar tiap-tiap bulan rolling nak bayar duit kat orang lain yang dapat giliran pulak. 

Itulah maksud main kutu. Konsep main kutu ni adalah meminjam dan berhutang. Macam buat loan kat bank tu la. Tapi ni skala kecil dan rolling ikut turn pemain.

Hukum Main Kutu

Eh? Nak main kutu pun ada hukum jugak ke? Mesti korang pun terkejut kan? Aku pun pada mulanya tak tahu. Lepas buat sedikit research dan pembacaan, baru aku jelas yang sebenarnya main kutu ni ada hukum nya. Dari segi hukum agama Islam dan juga hukum undang-undang. Jadi aku nak kongsikan jugak la dengan korang. Semoga dapat beri gambaran jelas.

Hukum Dari Segi Agama

Ada dua hukum main kutu dari segi agama Islam. Jangan lupa yang main kutu ni adalah konsep meminjam atau berhutang. Ia boleh jadi HARUS dan juga boleh jadi HARAM.

HARUS bila waktu kita serahkan duit bahagian kita dan waktu kita terima duit kutu bila tiba giliran, kita AKAD. Akad ni maksudnya macam kita buat akujanji. Contoh akad adalah seperti di bawah.

Waktu serahkan duit : 
"Aku setuju bagi pinjam RM100 dari aku ni untuk penerima duit kutu bulan ini."
"Aku bayar semula duit RM100 yang aku pinjam bulan lepas."

Waktu terima duit : 
"Aku terima duit kutu yang dipinjamkan ini."

HARAM bila kita main kutu tak disertakan dengan AKAD. Serahkan atau terima duit macam tu je 'bodoh-bodoh'. Sebabnya kalau diikutkan sebenarnya memang tak boleh pun main kutu ni. Ada pendapat ulama' yang melarang. Tapi ada yang membolehkan (harus) dengan syarat ada akad dilakukan. 

Jadi, kalau korang nak main jugak kutu, buatlah akad ya. Nanti sia-sia je berdosa sebab buat benda haram. Buat pinjaman dengan bank pun ada akad tau. Tu yang agreement kita tandatangan setuju dengan semua terma & syarat yang dikenakan. Itu akad la tu.

Kat bawah ni aku sertakan selingan video penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus untuk pemahaman yang lebih jelas.


Hukum Dari Segi Undang-undang

Dari segi undang-undang pulak, main kutu adalah satu kesalahan JENAYAH. Haaa..korang jangan tak tahu ye main kutu tu boleh menyebabkan korang didakwa melakukan jenayah. Boleh masuk penjara selama 10 tahun tau. Lepas tu dikenakan denda sekurang-kurangnya RM50,000. Hukuman tu samada ada kedua-duanya atau salah satu.

Kalau korang tak percaya, boleh baca : AKTA (LARANGAN) KUMPULAN WANG KUTU 1971

Kenapa main kutu pun boleh disabitkan sebagai jenayah? Sebabnya ialah bila main kutu ni diniagakan. Contohnya : ada denda bayar lewat, ada 'lobi' macam bagi RM500 extra kalau join, ada yuran tertentu bila nak join, kena bayar upah mak kutu jaga duit kutu. Haaa.. Yang tu memang terang-terang salah dari segi undang-undang. 

Kalau korang ada terlibat dengan mak kutu yang kenakan syarat macam yang tertulis kat atas tadi, boleh buat report tau. Memang ke 'dalam' la jawabnya. 

Andai kata korang main kutu secara online transfer, akaun bank korang pun boleh disekat bila rujukan tu korang tulis 'duit kutu'. Jangan terkejut kalau tetiba korang kena dakwa juga tau.

Aje nayaaaa. Hajat main kutu nak dapat duit sedebuk dengan mudah, rupanya terbuat jenayah pula. Seram!

Mak kutu yang tak amanah dan dah gelap mata tengok duit berkoyan-koyan memang akan 'lari' dengan semua duit tu lerr. 


Panduan Main Kutu

Boleh ke tak nak main kutu? InsyaAllah dibolehkan tapi kena pastikan ikut hukum dari segi agama dan hukum undang-undang supaya tak tersalah langkah. Jadi, aku nak kongsikan sedikit PANDUAN untuk korang yang nak main kutu.

1. Kenal Mak Kutu

Pastikan mak kutu dikenali secara personal. Tahu rumah dia kat mana. Senang jadi apa-apa, boleh pi serbu terus. 😅

Kalau kenal pun kat online je, bersemuka pun tak pernah, tak payah la. Macam menjerat diri sendiri je. Kalau korang main, pastu ajak pulak anak-beranak join sekali, huishhh boleh mengundang perbalahan antara korang anak-beranak pulak. Naya ooo. 

Main kutu ni tak sama macam beli barang kat peniaga online tau. Yang tu ada chance kena tipu, apatah lagi la bagi duit sesaja nak tunggu turn dapat sedebuk. 

2. Jumlah bayaran kutu dalam skala kecil

Elakkan main dalam jumlah bayaran yang besar. Sebab apa? Selalunya kalau jumlah bayaran besar-besar ni, possibility mak kutu nak pergunakan korang tu pun besar juga.

Ribu riban main kutu. Gila apaaa. Baik simpan sendiri. Selalunya orang yang main kutu ni sebab 'tak mampu' atau aim something. Macam nak beli gelang emas besaq kapai ka, nak bayaq roadtax ka, dan lain-lain 'impian'.

Tapi itulah kan, kenapa tak simpan dan kumpul sendiri je eh? Memang kena main kutu ke? 🤔

3. Simpan Bukti Bayaran

Simpan semua resit transaksi dari korang atau resit manual dari mak kutu sebagai bukti ada berlaku urusan bayar kutu. Buat satu fail. Yang ni wajib ada okay!

4. Ada agreement

Kena ada hitam putih. Apa-apa melibatkan duit, sepatutnya kena ada hitam putih. Minta mak kutu tu buat agreement. Kalau dia taknak buat, korang yang buat untuk side korang lepas tu minta je dia sign. Kalau betul dia jujur dan boleh dipercayai, dia takkan menolak untuk buat agreement atau sign agreement yang korang buat tanpa banyak soal. Buat agreement yang simple je pun okay dah. Buat pinjaman dengan bank pun ada agreement weh.

'Kita kan dah lama kawan. Takkan hang tak percaya kat aku?' mak kutu marah sebab hang minta dia bagi agreement

Habaq kat dia, 'Aku baca tips dari sorang Ghostwriter nama Sakdah. Dia kata apa-apa bab duit, kena ada hitam putih. Haa.. hang upah la dia buat agreement kalau hang tak reti.'

Begituuuu. Tiber ter promote servis SF The Ghostwriter pulak. 😆 

Sebab apa kena ada agreement kalau korang main kutu ni? Sebagai 'perisai' jugak sebenarnya kalau korang terjebak dengan mak kutu yang tetiba lupa diri dan bertukar watak jadi 'jahat'.

Peringatan

Apapun, berhati-hati la. Bab duit ni bukan semua orang mampu tak transform jadi 'gelap mata' dan 'gelap hati'. Tambah yang jenis suka berhutang pastu liat kemain nak bayaq. Kalau dia jadi mak kutu, haaa jaga-jaga okay.

Point 3 dengan 4 tu paling penting. Mak kutu jahat ni kalau takdak benda tu memang dia takkan takut punya. Tu dia berani ugut pastu suruh korang buat report polis dan saman. Sebab dia tahu korang tak boleh nak buat apa. Takda bukti kukuh. Dia lagi cerdik dari korang. Tu dia berani buat perangai jahat macam tu. So korang kena lagi cerdik dari dia okay. Buatlah rekod slip pembayaran dan agreement. Wajib!😌

Tapi tu la kan. Betoi la kutu ni memang jahat. Kutu kan memang suka ketik dengan hisap darah. Tu perangai sesetengah mak kutu macam kutu sebenar. Hishhh. Sheram! 


Bisik-bisik :: Aku ni spesis susah nak percaya kat orang tetambah hal duit

1 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Saya lebih pilih simpan dalam ASB atau pelaburan lain sebab at least boleh dapat dividen. Seingat dulu masa kecik je pernah main kutu..itupun sebab kakak ajar main kutu dengan adik beradik.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan