Kepentingan Pengambilan Vitamin Tambahan Minyak Ikan, BiO-LiFE MaxX Fish Oil

Assalamualaikum. Hai!


CikSha ingat lagi masa kecik-kecik dulu, mak dengan arwah abah pernah bagi kami adik-beradik makan satu vitamin tambahan minyak ikan ni. Rasa dia sumpah tak sedap! Hahaha. Sampai sekarang jenama tu masih ada lagi tau. Siap dah ada perisa dan dalam bentuk gummies. Dulu-dulu mana ada. Yang cecair putih pekat likat tu je ada. Jenuh nak telan. 


Tapi, vitamin tambahan tu memang terbaik untuk kanak-kanak. Ye la, bebudak kan memilih makan sikit. Kira vitamin tambahan tu macam topup la keperluan vitamin untuk tubuh badan. Dapat tingkatkan imun badan dan membantu tingkatkan tahap kesihatan yang baik. Bebudak dulu kan mainan buas sikit. Korek tanah la, masuk longkang la, berkubang dalam lecak air hujan la. Jadi wajib le mak ayah bagi vitamin tambahan untuk kuatkan imun badan melawan penyakit. Itu la kisah masa bebudak dulu.


Penting Ke Ambil Vitamin Tambahan?


Bila dah meningkat dewasa dan kertu, sebenarnya CikSha ada juga ambil vitamin tambahan. Badan dah makin 'senja' kan. Jadi kena la topup jugak keperluan vitamin yang badan patut dapat. Jadi pada pandangan peribadi CikSha, memang penting untuk ambil vitamin tambahan dalam diet harian. 


Macam CikSha, masa bujang dulu duk amal vitamin C dengan E je. Nak kulit cantik je masa tu. Biasa la kan. Gegirls. Haha. Sekarang ni bila dah beranak pinak, yang CikSha duk amal ialah vitamin C dan juga minyak ikan. Tujuan utama untuk kesihatan je la. Maklum le mak anak kecik berderet. Umur pun dah meningkat.


By the way, sebelum apa-apa kena buat claim dulu. CikSha tak ambil vitamin tambahan dari sebarangan tempat ye. Apa-apa berkaitan vitamin tambahan memang akan terjah ke farmasi. Sebab boleh direct tanya pada ahli farmasi. Memang dari bujang macam tu. Tak caya tanya mak CikSha. Tetiber mak kena pulak kan. Hihi. Dah kawen ni suami la yang tahu perangai bini dia ni. Kami memang akan pergi farmasi kalau nak beli vitamin tambahan. Untuk anak-anak dan diri sendiri.


Vitamin Tambahan yang mengandungi Omega-3



Kepentingan Omega-3 dalam diet harian


Sebenarnya, Omega-3 memang penting untuk mendapatkan kesihatan tubuh badan yang optimum. Sebab tu dalam diet pemakanan harian, kita digalakkan untuk memakan sekurang-kurangnya seekor ikan dalam satu hidangan. Ya. Badan kita boleh mendapat nutrien Omega-3 daripada ikan. Tapi itulah, jarang kan kita nak makan ikan setiap hari. Nanti jemu. Takkan hari-hari nak makan ikan je. Ye tak? Hihi.


Sebab tu la pengambilan vitamin tambahan berasaskan Omega-3 sangat digalakkan. Tujuannya bagi menampung keperluan Omega-3 dalam badan kita. Sebab badan kita tak boleh nak hasilkan sendiri Omega-3. Walaupun ia sangat penting untuk kekalkan kesihatan tubuh badan yang baik.


Banyak tau kebaikan Omega-3 ni untuk tubuh badan kita. Yang paling utama tentulah untuk kuatkan imun badan bagi mencegah penyakit yang boleh memudaratkan kesihatan. Antara lain manfaatnya seperti di bawah ni :
  • Mencegah penyakit kardiovaskular atau penyakit jantung.
  • Menurunkan tekanan darah tinggi akibat pengambilan garam dan lemak tepu yang berlebihan.
  • Menurunkan tahap trigliserida serta meningkatkan tahap kolesterol HDL (kolesterol baik) di dalam darah.
  • Mencegah beberapa jenis kanser seperti kanser usus, kanser payudara dan kanser prostat.
  • Membantu dalam proses perkembangan kognitif kanak-kanak di mana ianya membantu sel-sel otak untuk berhubung dengan baik.

*Rujukan : Portal Rasmi MyHEALTH Kementerian Kesihatan Malaysia




Bagaimana nak dapatkan bekalan Omega-3 selain daripada makan ikan?



Dah tentulah dengan pengambilan vitamin tambahan minyak ikan. Macam yang CikSha duk amalkan sebelum pregnant ni. Dah pregnant CikSha decide untuk stop kejap sebab nak fokus makan vitamin mengandung je. Takda masalah kalau nak teruskan pengambilan. Tapi ku tak mampu nak telan banyak-banyak butir pil. Rasa macam nak terkeluar balik. Makan vitamin mengandung yang klinik bagi je la buat masa ni. Nanti lepas beranak, CikSha sambung balik ambil vitamin tambahan minyak ikan ni.


 

Vitamin tambahan minyak ikan yang CikSha ambil dah tentulah daripada BiO-LiFE. Start dari tahun lepas dapat sponsor, terus amalkan pengambilannya. Kiranya dah hampir setahun lebih jugak la duk ambil vitamin tambahan BiO-LiFE MaxX Fish Oil ni. Walaupun jarang-jarang makan nya. Maklum le spesis 'liat' nak telan kapsul besar-besar. Hihi. Tapi vitamin tambahan ni memang best. Kalau amalkan betul-betul dengan konsisten, insyaAllah dapat manfaat yang baik untuk kesihatan.








Bio-Life MaxX Fish Oil Dengan Dos Berganda Omega-3 EPA dan DHA

Kelebihan minyak ikan BiO-LiFE


BiO-LiFE MaxX Fish Oil ni best sebab mengandungi dos berganda EPA (360mg) dan DHA (240mg) dalam setiap kapsul berbanding minyak ikan biasa. Maksudnya lagi power la khasiat yang dibekalkan. Itu la kelebihan utamanya.


Cara makan cuma ambil 2 kapsul (1 kapsul 2 kali sehari) seperti disyorkan. InsyaAllah dah dapat memenuhi pengambilan dos asid lemak Omega-3 untuk badan dapat khasiat yang mencukupi. 


Didatangkan dalam bentuk soft gel dan mudah dicerna oleh badan kerana kandungan Omega-3 nya dalam bentuk trigliserida. 


Kalau nak tahu, BiO-LiFE MaxX Fish Oil ni diperbuat daripada ikan bilis iaitu ikan kecil laut dalam yang paling kaya dengan asid lemak Omega-3. Diproses melalui penyulingan molekul yang dapat menghilangkan kekotoran dan bahan cemar dari minyak ikan mentah. Kiranya kebersihan dan kualiti minyak ikan  ni sangat terjamin. Dan dah tentulah halal. Tak perlu ragu-ragu nak ambil.





Info lanjut dan cara dapatkan BiO-LiFE MaxX Fish Oil


Jadi, CikSha syorkan sangat vitamin tambahan minyak ikan dari BiO-LiFE kepada mereka yang nak support pengambilan Omega-3 dalam diet harian. Tambah-tambah yang tak suka makan ikan. Eh. Jangan taktau, ada tau yang tak makan ikan. CikSha ada kenalan yang tak boleh langsung sentuh ikan. Busuk kata dia. Hihi. Haa, kalau ada yang macam kenalan CikSha ni boleh la ambil vitamin tambahan BiO-LiFE MaxX Fish Oil ni.


Boleh dapatkan minyak ikan dari BiO-LiFe ni di mana-mana farmasi yang berdekatan dengan korang. Nak beli online pun boleh je. Kat laman web BiO-LiFe la semestinya. Vitamin tambahan ni didatangkan dalam packaging sekotak mengandungi 3 botol x 100 kapsul dengan harga RM190. Bekalan untuk 5 bulan tu. Super jimat sangat!


Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh terjah link yang CikSha sertakan kat bawah ni ok!




Bisik-bisik :: Nak makan vitamin tambahan untuk topup kekurangan nutrien tak salah. Tapi jangan berlebihan tau. Ikut keperluan badan. Pengambilan makanan sebenar kena seiring juga.

5 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. supplemen yang baik untuk kesihatan

    BalasPadam
  2. Allah. Besornya saiz pil dia. Baru ingt nk cari kat farmasi.. Sekali tgk saiz, tu diaaa gedabak besar. Akak failed kalau pil jenis besor2 ni.. Takut sangkut kat tekak.. Haha

    BalasPadam
  3. Pernah consume fish oil bio life ni. Tapi tak sempat habiskan sebotol pulak. huhu
    Minyak ikan memang bagus untuk kesihatan :)

    BalasPadam
  4. Alamak .. beli rajin mkan malas .. nnt bukak posa kak azni amik

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan