Makanan India Mesti Cuba Di KL

Assalamualaikum. Hai!


Untungnya duduk dekat Malaysia ni kita dapat menikmati pelbagai jenis makanan yang sedap dan semestinya halal. Dari masakan Melayu, Thai, Indonesia, Cina, India, dan macam-macam lagi la. Bukan ja makanan asia, western pun berlambak ada. Pilih je nak makan apa. InsyaAllah mesti ada yang halal. CikSha gerenti yang itu. Sebab apa tau? Sebab ada sesetengah dari mereka yang bukan Melayu ni, ada juga yang beragama Islam. Itulah istimewa dan uniknya culture di Malaysia. I LOVE MALAYSIA!


Cakap pasal makanan India, CikSha teringat kenangan masa zaman sekolah di Tapah Perak. Masa tu CikSha Tingkatan 2 kot. Dalam kelas ada pelbagai kaum. Melayu, Cina, India, Singh dan juga orang Asli. Semua CikSha kawan. Itu yang best bila sekolah campur ni. Kita boleh bergaul dengan pelbagai bangsa. Rindu pulak zaman tu. Hihi. Tetiba mengimbau kenangan lama.


Yang CikSha ingat, kami sekelas pernah pergi beraya ke rumah kawan India kami masa sambutan Deepavali. Mak kawan CikSha tu sediakan makanan khas untuk kami yang beragama Islam. Maksud CikSha, sumber daging nya halal. Dibeli dari penjual Muslim. Dan dah tentulah mak nya sediakan masakan India untuk kami rasa. Kari kambing indian style. Sumpah sedap!


Haaa, jangan tak tahu sebenarnya memang banyak ja sekarang ni restoran India yang menyediakan makanan indian style halal. Kalau kat area Kuala Lumpur tu, petik jari je ha nak cari. Merata ceruk ada. Meh CikSha kongsikan dengan korang restoran mana yang ada jual makanan India dan semestinya halal.




Makanan India Mesti Cuba Di KL


#1 : Thosai/Tose

 
Thosai atau tose ni macam ala-ala lempeng. Tapi ramuan dia special la sikit. Kalau lempeng, kita guna tepung gandum biasa ja. Thosai pulak adunan dia beras dan kacang dhal yang rendam 8 jam serta nasi sejuk. Lepas tu guna minyak bawang masa nak masak. Gandingkan pulak dengan kuah kacang dhal atau chutney kelapa. Fuhhh, terangkat!  
 
Kalau nak cuba menu legend ni, boleh terjah Jai Hind Restaurant. Ramai kata menu ini kat situ power. 
 
 



#2: Roti Prata/Roti Canai

 
Roti Prata ni pulak kalau orang Melayu kita panggil roti Canai. Nama lain tapi tekstur sama. Specialnya mungkin tang jenis masakan roti dan juga kuah dia. Kari India memang umpph tau! Tak percaya kena la cuba. Restoran yang mungkin korang boleh  cuba order guna food panda kalau turun KL tapi malas nak menjelajah cari ialah Shukran Restaurant. CikSha baca review, ramai kata roti canai/roti prata kat situ sedap. Cubalah tau! 





#3: Nasi Daun Pisang


Haaaa, yang ni paling istimewa memang indian style punya. Makan atas daun pisang. Dia sebenarnya nasi berlauk. Tapi yang buatkan jadi lain dari yang lain tu sebab makan atas daun pisang. Memang rasa dia jadi lain tau. Sebab aroma daun pisang tu macam membangkitkan lagi rasa makanan yang diletak kat atas dia. 

Kat KL nun memang berlambak la jugak restoran yang buat style hidangan ni. Kalau nak merasa, boleh la try pi makan kat restoran yang berkenan di hati. 





#4: Briyani


Briyani pun salah satu makanan special indian tau. CikSha pun suka makan briyani. Setakat ni pernah la cuba masak sendiri guna paste. Tak tahu le menjadi sama ke tak dengan yang original resepi. Hihi. Tapi kalau nak rasa yang original punya masakan, kena cari kat kedai la kan. 

Salah satu restoran kat KL yang memang speciality dia masakan briyani, Hyderabad Briyani House. Boleh la kot kalau nak pi cuba kat sini kan? Maybe one day kalau berkesempatan pergi KL. Lama dah tak turun sana. 





#5: Ayam Tandoori


Masakan ayam tandoori ni, kalau dah pekena sekali memang duk teringat-ingat la nak cuba lagi. Sedap sangat! Dia ada ramuan special tersendiri tau. Memang original dari India. Rugi kalau tak pernah merasa. Tapi itulah, dia atas air tangan jugak kan rasa sedap ke tak tu datang. Lagi satu atas tekak kita sendiri jugak. 

Kalau korang tak pernah makan, wajib cuba tau! Yang best kat KL tu, CikSha tak tau la restoran mana paling best nak rekomen pun. Tapi boleh je try search kat food panda. Order je lepas tu tunggu makanan sampai. Gittew. 





Sebenarnya banyak lagi makanan India yang sedap-sedap tau. Tapi CikSha kongsi 5 je la yang glemer dan ramai rekomen untuk cuba. Kalau korang rajin, boleh la search sendiri. 


Sekarang ni dah mudah. Hujung jari je tau. Teringin nak makan apa-apa yang sedap, boleh order food delivery je ha. Tambah-tambah sekarang ni, covid duk ada lagi dan kita tak digalakkan keluar. Order je dengan food panda. Berdesup dia tolong hantarkan depan pintu rumah. 


Bisik-bisik :: Terliur pulak tengok gambar makanan kat atas tu. Tenkiu food panda letak gambar makanan yang menyelerakan mata. Terus rambang mata nak pilih. Hihi. 

4 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. Semua tu fav akak, alahai..rindunya nak makan semua tu..dah la x leh dine in skrg kan...

    BalasPadam
  2. Tose orang kata sedap tapi tak kena ngan tekak ni. Btw baru follow blog Shahadafuzi #1035.

    BalasPadam
  3. suka juga antara menu2 di atas..kadang2 order gak guna foodpanda bila teringin..

    yo lah, saya pun belum follow blog akak guna akaun baru ni..haa da follow akak dan da letak kat reading list jugak..hihihi

    BalasPadam
  4. Ayam tandoori tu paling menggoda. sedapnya :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan