Jom join Pertandingan IPCC anjuran MSC Malaysia!

Assalamualaikum. Hai!


Selamat berhujung minggu. Hari ni aku nak cerita pengalaman aku pergi Kursus Keusahawanan Multimedia Kreatif (Fasa 2) "Bengkel Persediaan ke Pertandingan IPCC" pada 13 April - 15 April yang lalu di Bagan Lalang, Selangor. Sebab tu la 4 hari aku menyepi dari dunia belog. Aku pergi kursus ni ha atas pelawaan sahabat baik aku, saudara Amir untuk join team dia. Kursus ni wajib dihadiri selama 3 hari setiap bulan bermula dari bulan April sampai bulan Jun. Jadi, setiap bulan aku kena la ambik cuti untuk attend kursus ni.


Tujuan kursus ini adalah untuk setiap team yang terpilih membuat persediaan menyediakan proposal menyertai Pertandingan IPCC anjuran MSC Malaysia. Kami hantar 2 team. Satu untuk masuk kategori Game dan satu lagi untuk masuk kategori Animation. Aku dalam team Game. Kursus yang diadakan ini untuk kaum Bumiputera saje sebagai pendedahan sebab ramai yang tak tahu pasal pertandingan ni. Sebab tu tahun-tahun sebelum ni banyak kaum cina je yang conquer dan menang. Kaum Melayu tak ramai yang join.



~Tempat aku pergi kursus hari tu. Gambar kelabu sebab malas nak edit. Kui3.~



Sepanjang aku ikut kursus ni, banyak jugak la ilmu yang aku dapat. Aku rasa seronok nak join sebab ade kaitan dengan Degree yang aku ambil dulu. Aku kan lepasan Teknologi Multimedia. Memang ngam sangat la. Dalam kursus ni dia bagi pendedahan tentang keusahawanan dalam bidang Multimedia. Macam yang Les Copaque tu. Kalau betul-betul ade minat dan kreatif, memang boleh buat duit dengan kepakaran yang ade dalam bidang Multimedia. Sebab kat Malaysia benda ni baru nak mula mengembangkan sayap.


Ha. Kalau korang yang ada bakat dalam menghasilkan animasi 2D atau 3D, terer buat game computer dan berbakat dalam menghasilkan komik interaktif digital, cuba la join Pertandingan IPCC ni. Terbuka untuk semua warganegara Malaysia yang ada talent dalam Multimedia tak kira profesional atau amatur. Err..terlupa nak bagitau, student tak boleh join ok. Pada mereka yang berminat boleh la hantar proposal. Setiap proposal yang terpilih akan dapat geran dari pihak MSC Malaysia untuk siapkan projek Multimedia mereka.


~Poster Pertandingan IPCC 2010. Poster tahun ni pun lebih kurang sama jugak dengan yang ni ok!~



Tahun 2011 ni lebih banyak yang berpeluang untuk mendapatkan geran. Kategori Game, 10 pemenang akan dipilih dan setiap pemenang akan diberikan RM50, 000 untuk membangunkan game yang dicadangkan dalam proposal. Untuk kategori Animation, seramai 20 pememang akan dipilih dan diberikan geran sebanyak RM50, 000 untuk menghasilkan 3-minit sizzle animation seperti dalam proposal. Dan untuk kategori Komik Interaktif Digital, seramai 20 pemenang akan menerima RM20,000 untuk menghasilkan 40pages ilustrasi komik dan komik interaktif digital.


Rugi kalau yang ade bakat dalam Multimedia tak join pertandingan ni. Geran yang diberikan tu korang boleh guna untuk memulakan perniagaan dalam bidang Multimedia. Pihak MSC memang sedang mempromosikan pada masyarakat Malaysia untuk memulakan keusahawanan dalam Multimedia. Salah satu contoh syarikat yang dah berjaya dalam bidang Multimedia di Malaysia ni ialah Les Copaque. Sekarang ni pulak tengah femes katun Boboi Boy dari Animonsta Studios. Kalau korang nak tahu Animonsta Studios tu pemenang dalam Pertandingan IPCC ni jugak. Mengikut maklumat yang diberikan oleh wakil MSC masa aku kat kursus tu la.



~Pemenang-pemenang IPCC tahun 2010~



Jadi pada yang berminat, cuba la join Pertandingan IPCC ni ok? Cara nak sertai korang boleh masuk ke web www.mscmalaysia.my/ipcc yang akan dilancarkan pada 26 April nanti. Tungguuu! Nanti korang boleh la tengok apa syarat dan macam mana nak buat proposal untuk sertai pertandingan ni. Tema untuk tahun ni adalah bercirikan identiti Malaysia. Cuba la korang generate idea cari IP sendiri yang rasa boleh diketengahkan dan jangan lupa join ok! Tarikh tutup penyertaan adalah pada 8 OGOS 2011. Sehari lepas birthday aku la weh. Ahaha.


Eh? Ini aku cerita pengalaman aku pergi kursus ke atau aku promote pasal Pertandingan IPCC? Kui3. Takpe la. Next entry aku cerita pengalaman aku pergi kursus tu eh. Entry ni aku promote dulu pasal Pertandingan IPCC tu. IPCC stand for Intellectual Property Creators Challenge. Maknanya korang hasilkan satu IP @ Harta Intelek yang takde orang cipta lagi. Korang yang ade bakat dalam Multimedia tu jangan lupa join eh! Buat la satu team paling kurang 3 orang. Pastu korang generate la idea mana tahu proposal korang terpilih. Cuba tau!


Bisik2:: Farhan dengan Sharkox..korang taknak ke join? Korang ade bakat weh!


*2 gambar terakhir adalah carian dari Google.

7 Ulasan

Membebel dengan penuh hemah. Komen awak adalah atas tanggungjawab sendiri. No hate speech okay. Terima kasih!

  1. uish... macam best je pertandingan ni... ggrrr..

    BalasPadam
  2. wahhh. memang bagus lah kalau amek it ni kan. akak masuk jugak rupenye. gud lcuk tau sis!

    BalasPadam
  3. Ko bleh wat game Angry Cat tak. Macam angry bird tu. Teringin tengok Geboh yang gemuk terbang menghentam tikus2.

    BalasPadam
  4. woo cem best je, gud luck tau~

    BalasPadam
  5. oh multimedia.. menarik tu.. kalo pandai dan kretif mmg boleh buat duit.. :)

    BalasPadam
  6. nak join nak join.

    ai suka design design pakai Photoshop ni XD


    p/s: jom tengok cool design rak buku kat blog ai :D

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama

Borang Maklumat Hubungan