Wednesday, 17 February 2010

~JIRAN TERLAMPAU...~



huik??tajuk entri kemain beno cik sha ni..mengundang kontroversi sungguh...ke konspirasi? ok2..back to the topic plizz! cik sha ni suke beno nak nyimpang nye..


jam skang ni menunjukkan dah pukul 1.40 pagi..tapi jiran sebelah rumah aku ni ha..pasang telebisen macam nak pecah umah..bergegar2 dinding rumah aku ni dibuatnye..tetiap malam ok macam tu..ntah tengok cite ape pun tak tahu la..gedegum gedegam..gedegum gedegam..tetiap malam ke depa ni tengok cite perang??tembak2 sana tembak2 sini..bom sana bom sini..pencinta peperangan agaknye depa ni..haish...T_T


bising owh..menggangu ketentaraman awam..orang time cenggini nak tido..depa lak tengok telebisen bukak sound tak reti nak slow..kalau boleh nak bagi 1 taman perumahan ni dengaq gamaknye..tahu la rumah angpa ada home teater..sound speaker bapak gabak lekat kat dinding..tapi agak2 la weh..memalam..eh silap..pepagi bute cenggini bukak sound kuat gila macam tu..orang lain nak tido weh..ni ha jiran sebelah rumah angpa ni ha..gegar2 dinding rumah kami tau dak..dah la kat umah kami ni ada orang tua yang sakit..bukan angpa tak tau..tapi saja buat2 tak tau kan??..sungguh takde kesedaran sivik betul..hormat2 la jiran sebelah sama weh..


ni la akibatnye bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang sesama jiran..betul dak??p baca puisi aku kat sini pasal "bila dah hilang rasa hormat dan kasih sayang" ni ha..abes aku membebel macam2 pasal benda ni..salah satu pasai hidup berjiran ni la..kalau tak sungguh tak kata aih..ni sungguh2 la..betul2 kejadian punya..takde nak auta2..kenyataan hidup sekarang ni..dah baca??betul dak aku cakap?


aku kadang2 terdetik dalam hati nak p tegur sikap jiran aku kat sebelah ni ha..mungkin tu kerja anak bujang dia..tapi memandangkan situasi makcik2 yang berkawan dengan makcik sebelah rumah ni jenis 'mulut puaka'..jenis suka menghasut dan burok2kan orang lain..aku batalkan niat aku..aku takmo sebab aku p tegur tu ja jadi gaduh besar..kang masam2 muka lak..tapi rumah sebelah2..huh..sangat tidak syiokk ok!


pernah jadi kes dah sekali dulu..jiran sebelah rumah seberang jalan ni ha wat hal dengan famili kami..masa tu aku masih belajar kat sabah..pakcik tu mai serang rumah kami dengan parang ugut nak bunuh kami satu famili..tetiba ja mai serang..dia kata kami bela hantu p kacau2 rumah dia..siap p kecoh 1 taman kata kami ni bela hantu..upah budak2 yang p ngaji kat rumah depa sebarkan kat 1 taman..bila ada orang lalu ja depan rumah kami mesti depa jerit hantu2!

hello!!!tolong la pakcik..kami tak main la bela2 hantu ni..bukan ade pekdah pun..hish..berbulu telinga aku dengar adik aku kol crita kat aku masa tu..sudah la aku jauh..kalau aku ada masa tu mahu aku sembur ayat power2 punya kat pakcik tu dulu baru aku p wat repot polis..nasib aku jauh..jadi aku suh adik aku p buat repot polis..lepas2 tu terus senyap depa tu..ingat kami ni apa??jangan main2 ok!!



ni kes jiran sebelah ni wat pencemaran bunyi lak..kalau ikut hati jahat aku, lama dah p repot kat polis gak..salah ok menggangu ketenteraman orang lain macam tu..tengah2 pagi bute lak tu..tapi aku malas nak cari pasal..macam aku cakap kat atas tadi la..hmm..kalau kat luar negara ni memang teruk dah depa ni kot..boleh kena saman lagi..kalau aku leh wat macam tu..kaya dah aku ni ha..aku saman la yang berbaloi2 punya..leh renovate rumah bagi besau..hak3!!


hmm..dunia2..tak tahu la nak cakap apa..macam2 jenis manusia ada..bersabar je la cik sha oi..bukan semua orang pikir macam ang pikir..sebab tu la ada pepatah "rambut sama hitam, hati lain2"..kan2??ala..tapi la ni rambut dah tak sama hitam dah..ada yang siap kaler maler macam pelangi lagi..cmno tu??tak dapek la den nak nolong..hahaha...chiow...


bisik2::anda jiran yang macam mana??jadilah jiran yang baik..hormat dan kasih pada jiran2 yang lain..baru la hidup berjiran aman damai..takda gaduh2..tak dengki2..ok!!



Suka baca entri ni? LIKE sikit. Mekaseh! (^_^)

6 LOVE NOTES

  1. hohoho...panaz..jiran pelik2 bikin panas..hahaha

    ReplyDelete
  2. uish..
    nie kalau jiran saye..
    da kene sound da nie.
    hehe..

    ReplyDelete
  3. sama lah...jiran kite pun sume cam dengki gile dgn kitorang.makin besar keta, makin tinggi hidung...dok hutan lagi best..kan kan

    ReplyDelete
  4. jiran yang teruk..huhu
    suka gak baca blog zack tu..dia suka jek lukis2 kartun pastu buat cerita..hehe

    ReplyDelete
  5. 1tomyam::
    hehehe..jiran skang ni makin pelik2..xde semangat kejiranan langsung..xbest!!

    edriena::
    wahh..berani nye cik edriena..hehe..kalau ikut hati,cik sha pun rasa nak p sound je..tapi masih bersabo lg..

    ReplyDelete
  6. syima syaz::
    dok hutan??xmo la..nnt kena kwn dgn cik nyet..hik3..

    tp tu la kan??susah hidup berjiran skang ni..byk dugaan..xleh tgk kite lebih sket mesti ade je yg dengki..huh..xbest betul..


    rina farid::
    a'a..jiran2 saya mmg teruk2 sket..tp terpaksa la bersabar..sbb xnk jadi gaduh..huhu..

    betul2..blog encik zack banyak katun yang comel2..sgt suke dgn katun2 tu..(^_^)

    ReplyDelete

Membebel dengan penuh hemah. Terima kasih!

 
Copyright @ Shahada Fauzi Official Blog | Since 2009 | All Right Reserved
Designed By Shahada Fauzi | Powered By Blogger.com